K KarlAxel skrev:
Hur vet jag om jag har fel spiskåpa? Den jag har kommer från Whirlpool (ikeakök) och ser ut ungefär som den här

[länk]

Någon knapp för att reglera något har den inte. Bara en knapp för belysning och ett reglage för fläktstyrkan. Jag har funderat på att koppla bort fläkten från ventilationssystemen men jag vet inte hur man gör. Om jag gör det kommer jag ju ändå ha ett hål till ventilationssystemet någonstans i köket som måste täppas igen. Återkommer med bilder på spisfläkten.
Det låter som att du har en vanlig köksfläkt och den skall inte kopplas till en kanal för centralventilation.
Finns lite olika vägar att gå men borde vara samma problem hos andra boende i huset.
En lösning är att bygga om köksfläkten till en kolfilterfläkt och sätta ett frånluftsdon i hålet i väggen, frånluftsdonet skall då ställas in till rätt grundflöde i köket.
Andra lösningen är att byta köksfläkt till en som är byggd för lägenhet med centralventilation, dessa fläktar har ett spjäll som stänger när "köksfläkten" är avstängd.
Men ovanstående är något som bostadsrättsföreningen borde veta om.

Sedan skall friskluftsventiler helat klart ut genom plåten också inte suga luften bakom den.
 
Tänkte på golvet. Vi var i en lägenhet byggd på 60 talet där parketten plötsligt rest sig. Den låg på sand, och det fanns ett dike i betongen under sanden där rören till elementen gick, diket var genomgående till flera lägenheter. Problemet var ett läckande element 4 lägenheter bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej igen! Nu har det gått ett tag och inget har blivit bättre. :(

De tilluftsdon som föreningen installerade gör att det sugs i jättemycket luft utifrån och det blir svinkallt i lägenheten. Bordstermometern i sovrummet (där ett av tilluftsdonen sitter) visar just nu 17,9 grader. Det är fortfarande plusgrader utomhus så ännu kallare kommer det bli.

Hur min spisfläkt sitter visas i de två bifogade bilderna. Den första visar ovansidan och aluminiumtuben är såklart inkopplingen i den mekaniska frånluften. Den andra bilden visar själva fläkten efter att jag tagit bort fettfiltrena. Som synes har jag gjort toalettpapperstestet och pappret sugs utan problem fast trots att fläkten är avstängd.

Min fråga är hur ska jag göra för att koppla ur spisfläkten? Är det något jag kan göra själv? Gissningsvis skulle jag kunna vicka loss aluminiumtuben från ovansidan av spisfläkten, men då skulle ju hela öppningen friläggas och draget från frånluften öka.

Måste någon hantverkarfirma göra det åt mig? Isåfall hur hittar jag en pålitlig firma? Den som föreningen anlitat och som installerat tilluften felaktigt är uppenbarligen inte pålitlig. Jag riskerar ju att anlita klåpare som bara förvärrar läget. :(

Måste ett nytt frånluftsdon installeras? Isåfall var? Jag har liksom inget hål i väggen där det skulle kunna sitta för själva köket är i vägen. Har jag som bostadsrättsinnehavare ens rätt att installera tilluftsdon eller är det något som föreningen sköter?

Aluminiumtub kopplad till spisfläktens mekaniska frånluftssystem i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en spisfläkt med ett toalettpapper som sugs fast, indikerar starkt drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Som skrivits tidigare så ska antagligen inte din spisfläkt anslutas till fastighetens ventilationssystem utan det ska sitta ett reglerbart frånluftsdon i ventilationshålet i köket. Du behöver montera bort fläktskåpet och se hur det ser ut ovanför det.
 
K KarlAxel skrev:
Vad menas med isoleringsluft? Den yttersta delen av fasaden består av ett lager målad korrugerad plåt. Plåten har de inte borrat igenom så ventilerna syns inte utifrån. Ja luktar gör det, men jag skulle inte säga att det luktar illa. Mer friskt, metalliskt liksom. Lite som torkat avlopp kanske. Jag är ofta täppt i näsan så mitt luktsinne är inte det bästa.
Om man har fuskat och tillufts ventilen inte når ut på utsidan av huset genom plåten och har ett tätt rör genom väggen, så kommer den luften som skall stå stilla i väggen och utgöra husets värmeisolering att sugas bort och måste ersättas med ny kall luft utifrån! Hela huskroppar kyls ju ner.
Har BRF anlitat idioter.
Isolering i väggar bygger på att stillastående luft är bundet i isolering eller mellan två ytor. Jämför 2-glas isolerfönster med ett fönser där luft kan vandra mellan glasen.
 
Redigerat:
Hej igen! Ursäkta sent svar.

Jag har löst problemet. Åtminstone tillfälligt. Det har jag gjort genom att lösgöra ventilationskanalen från spisfläkten och täppa igen den med en handduk. Jag vet inte om det är rätt eller ens tillåtet att göra så, men ventilationen är oerhört mycket bättre balanserad nu än den var tidigare. Undertryck råder fortfarande men det är inte lika kylskåpsstarkt som det var tidigare.

Att anlita någon till att renovera köket har jag inte råd med.

Vad gäller tilluften så har styrelsen sagt att husen är K-märkta och att de därför inte får gå igenom fasaden. Något jag tycker låter märkligt då husen är byggda på 70-talet.
 
BirgitS
K KarlAxel skrev:
Vad gäller tilluften så har styrelsen sagt att husen är K-märkta och att de därför inte får gå igenom fasaden. Något jag tycker låter märkligt då husen är byggda på 70-talet.
Även 70-talshus kan vara värda att spara för framtiden, inte alla men en del tidstypiska hus är viktigt att ha kvar som arkitekturhistoria. Dessutom om några årtionden kan de vara högt skattade de med.
 
Hej KarlAxel
Hur gick det med din ventilation?
 
oshu oshu skrev:
Hej KarlAxel
Hur gick det med din ventilation?
Jag har inte haft råd eller tid till att göra något åt problemet så jag kör med min hemmagjorda lösning. Har väl planer på att göra om hela köket så småningom.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Jag känner med dig och kände igen mig i din situation. Hade själv en fläkt som tidigare innehavare satt in utan lov + en del annat ventilationselände i brf’en. Jag vet numera att någon av mina grannar gillar att steka korv till lunch ca 11:30 på vardagar...
Lycka till!
 
Buskfyggaren
K KarlAxel skrev:
Att anlita någon till att renovera köket har jag inte råd med.
Du behöver inte renovera hela köket för att lösa det där, du behöver köpa en spiskåpa (utan fläkt) med spjäll som går att reglera. Kostar mellan 1000kr för en ful och typ 4-5000 för en någorlunda snygg.
 
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Du behöver inte renovera hela köket för att lösa det där, du behöver köpa en spiskåpa (utan fläkt) med spjäll som går att reglera. Kostar mellan 1000kr för en ful och typ 4-5000 för en någorlunda snygg.
Vet inte om det är att rekommendera. Det var så de hade gjort hos mig. Så istället för att det var luften vid taket som hamnade i frånluften blev det luften mitt i rummet. Dessutom blev det jäkligt dammigt på spishällen :cry:

edit: Eller menar du att spjället sitter uppe i taket?
 
oshu oshu skrev:
edit: Eller menar du att spjället sitter uppe i taket?
Spjället sitter i fläkten. Det är så en köksfläkt fungerar tillsammans med centralventilation. Utan spjället är det som att köra köksfläkten på max hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.