Att lägga tjärpapp med 5 gr lutning på taket är inte korrekt. Du måste först använda en gummiduk eller ngt som ej har skarvar.Din konstruktion kommer att läcka tids nog.
Har sett plåttak med 15 gr lutning där trät har ruttnat efter 2-3år (vatten sögs in med kapilärkraft i kanterna) plåten var ej korrekt bockad i kanter.
 
Måste tyvärr sälla mig till de som anser att detta aldrig kommer att hålla tätt. Kan nästan garantera att detta kommer att bli ett problemtak med fukt och rötskador som följd.

Även om ni lyckas hålla taket tätt så kommer det att garanterat läcka vid stolparna.

Alla sådana konstruktioner är riskkonstruktioner men denna i synnerhet. Om jag var tvungen att göra en sådan konstruktion skulle jag valt ett dött material, lämpligen stålstolpar och satt dom lite längre in på taket och tätat med speciella gummistosar.

Typ dessa http://www.bevego.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=22024&topCategoryId=22024

Men allra helst undvikit det hela. Trästolparna kommer att krympa, spricka och den tätning som nu är gjord är ingen bra och hållbar konstruktion, tyvärr. Sen att ni har så många stolpar ökar ju risken flerfaldigt.
Takbeläggningen i sig är ju redan den tveksam.
 
Redigerat:
bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är at lägga trall och sedan sätta staket mella stolparna precis som ni sa. (bifogar en bild av det omålade staketet). Ovanpå stolparna (som skall målas om ett år) ligger en tryckimpreg. överliggare, så hade vi tänkt göra.

Ok, skippa stolparna är ju inget problem. I så fall får vi sätta stolparna direkt i trallgolvet i stället. Nästa fråga blir då, kan vi få det stabilt nog så det håller, som ni förstår av bilderna är det rätt högt upp..? Får man göra så enligt byggreglerna?

Pratade med en svensk takläggare innan som tyckte vi skulle göra så, medan andra sa att de var ok att göra som polackerna som till slut byggde sa till oss. Det fanns lika många sätt att göra det på som det fanns byggfirmor kände vi till slut, och priserna var skyhöga från de svenska byggarna.
 
Redigerat:
Lägger du trall på pappen och går runt där en varm sommardag är det garanterat kört sen, papp blir för mjukt.
 
Stefan N skrev:
Lägger du trall på pappen och går runt där en varm sommardag är det garanterat kört sen, papp blir för mjukt.
Lägger man trallen korekt på riktig papp så är det inga problem en väldigt vanlig lösning men om det funkar med just den pappen ts har vågar inte jag säga.
 
Precis som flera skriver så är utförandet vid stolparna ett big no-no.... Som gjort för läckage.

Att ha takpapp på TS konstruktion är inga som helst problem och risken för skador på pappen via bärreglarna till trallen eliminerar man genom att lägga en remsa av ytpapp under varje regel några cm bredare än själva regeln (som vanligtvis är 45mm så ca 70mm remsa brukar bli bra)

En lösning för att få fast ex. stolpar på tak är att låta tillverka en rostfri platta ca 15x15 cm med en påsvetsad pinnbult på ca 15mm. Denna svetsar man sedan in i pappen, antingen direkt i pappen eller via en lapp efteråt.
efter att man svetsat pappen ovanpå plattan sticker alltså endast pinnbulten upp och denna har man sedan som utgångspunkt för ex en konsol som kan fixera stolpen. visst konstruktionen blir inte jättestark och man kommer ju en bit in på taket (ca 20cm) men man har i alla fall nåt som funkar.

Jag vet att detta är ett hemmafixarforum men i fall där man ska hålla på med stolpar, låga taklutningar, trösklar OCH framförallt har ett vardagsrum under så tycker jag nog att man åtminstone borde överväga att anlita någon med erfarenhet inom området.... Dessutom för man ju över eventuell risk på någon annan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Dedär kommer med 100% säkerhet att vålla fuktskador på underliggande konstruktioner. Även om stolparna inte skulle torrspricka just vid genomföringen så suger trä vatten!
Ipregneringen gör att träet tål vatten, det hindrar det inte från att suga upp vatten.
Även om genomföringen svetsas eller klistras helt perfekt kommer vatten sugas in i stolpen och vandra förbi genomföringen.
Ta smällen nu! Ta bort stolparna, ta dit en riktig pappläggare eller plåtslagare och bygg ett tak utan genomförningar av trä.
Ni kommer att bli tvungna att göra om det. Gör ni det nu slipper ni rötskador i underliggande konstruktioner.
 
Klicka skrev:
Gå in på [länk] och kolla från sidan 64 och framåt. Det är väldigt bra beskrivet hur man skall göra,

Det dokumentet är för övrigt jättebra som referens om man skall bygga :)
Där används en duk som No 1 ,utan skarvar (y)
 
K
Hur gick det? Gjorde ni om det eller höll det tätt?

Det har nu gått drygt två år så erfarenhet bör ju finnas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.