Hur länge har taket varit isolerat ??

Där jag bor finns det ett kedjehusområde byggt -68 som min mäklare berättade om. Husen såldes med oinredd vind, som folk sen själva inredde.
Nära nog alla hus har kraftig påväxt på råsponten, dåligt byggt och ingen ventilation på övervåningen.
När husen säljs finns det med i besiktningsprotokollet, mäklarna vet om det, köparna vet det och säger "Det ska vi åtgärda" Pruta är ingen idé, området är populärt och säljer med eller utan mögel.
När mäklaren ska sälja huset igen om tex 10 år kvarstår problemet.
Min mäklare hade sålt samma hus 5 gånger under 18 års tid, utan att nån åtgärdat taket.

Men som tidigare sagt, det bästa är att du som köpare gör nått åt problemet, då vet du själv vad som är gjort.
 
Isakare Isakare skrev:
Hur länge har taket varit isolerat ??

Där jag bor finns det ett kedjehusområde byggt -68 som min mäklare berättade om. Husen såldes med oinredd vind, som folk sen själva inredde.
Nära nog alla hus har kraftig påväxt på råsponten, dåligt byggt och ingen ventilation på övervåningen.
När husen säljs finns det med i besiktningsprotokollet, mäklarna vet om det, köparna vet det och säger "Det ska vi åtgärda" Pruta är ingen idé, området är populärt och säljer med eller utan mögel.
När mäklaren ska sälja huset igen om tex 10 år kvarstår problemet.
Min mäklare hade sålt samma hus 5 gånger under 18 års tid, utan att nån åtgärdat taket.

Men som tidigare sagt, det bästa är att du som köpare gör nått åt problemet, då vet du själv vad som är gjort.

Det är precis det som du beskriver som varit här! Så vi är väldigt kluvna i hur vi skall tänka
 
Om ändå taket behöver bytas inom en överskådlig framtid så fixar ni luftspalten då. Finns ingen anledning att riva allt nu för att lösa ett problem som kanske inte finns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
M majimatti skrev:
Har ni snedtak? Hur ofta gör ni kontroller för fukt där uppe?
Ja. Snedtak. Man ser ju inte mycket utan att riva. Har varit uppe och tittat på vinden att områden intill verkar oförändrade. Hade ut en besiktningsman som var duktig på fuktiga vindar som tyckte det viktigaste var att vi fixade frånluftsventilation, men i övrigt så inget att göra var hans åsikt.

Tänkte väl bygga om det när taket ska bytas om sisådär 10-15år.
 
M majimatti skrev:
Vi förstår att det är så med 70-tals hus och vi lägger inte energi på andra anmärkningar som känns "självklara" för tiden och att huset byggdes på 70 talet. Men detta är ett kontruktionsfel som kostar mycket att åtgärda och kan innebära problem för oss både när vi bor där och om vi eventuellt skulle sälja om några år.
Upptäckte besiktningsmannen (eller ni själva när ni besökte huset) något konkret tecken på att det faktiskt är fuktskador i taket pga saknad luftspalt?
Det kan mycket väl vara så att det inte är problem, fast det är en riskkonstruktion, då räcker det om ni sätter in typ inspektionsluckor för att hålla koll. Ska ni ändå lägga nytt tak är det ett utmärkt tillfälle att ta en närmare titt!
Och vad gäller att tänka bekymmersamt på den gång ni själva ska sälja huset, känns det inte konstruktivt när det handlar om något ni kan påverka själva. Ni kan välja om ni vill åtgärda eller inte.
 
I ett hus från 70 talet är det sannolikt glas eller mineralull. Vilket i så fall är en risk. Annars är det en rätt vanlig konstruktion i gamla hus med organisk isolering, sågspån,torv osv. Där fungerar det oftast utan fuktproblem.
Om taket har en ålder där det ändå måste bytas i närtid, så är det relativt enkelt att åtgärda luftspalten i samband med det. Och som flera varit inne på så låter det inte som ett akut problem.
 
Det finns ingen vindslucka så det är lite svårt att komma åt isoleringen tror vi eller har vi fel?
 
M majimatti skrev:
Det är precis det som du beskriver som varit här! Så vi är väldigt kluvna i hur vi skall tänka
Är det ett populärt område betalar man inte för huset och dess skick, utan för läget.
Kollade själv på ett av dessa radhus för 15 år sen, utsatt pris var 1 miljon lägre än området, huset var i slitet originalskick från byggåret -68, bla hade taket i garaget rasat in, slutpriset blev nästan samma som för ett fint renoverat.
 
Det här är iofs. också så vanligt fel på 70 talshus att det lite hör till tiden, även om det bröt mot reglerna då.

Som jag ser det så är det två saker man borde kontrollera noga här. Om det finns ett pågående mögelproblem, så bör det märkas på lukt, nosa ordentligt. Luktar det mögel, ens lite. Då är det ett akut problem. Andra saken är att lyfta några pannor på taket, undersök om det finns tydliga rötskador under pappen ( nu antar jag att taket har råspont med underlagspapp under takpannor). Tryck hårt på takytan, murken råspont ger med sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M majimatti skrev:
Det finns ingen vindslucka så det är lite svårt att komma åt isoleringen tror vi eller har vi fel?
Hur såg besiktningsmannen detta om det inte fanns möjlighet att titta på vinden?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
M majimatti skrev:
Hur vet du det?
Hade du som köpare köpt det utan åtgärd? Och hur resonerar du i så fall den dagen du skulle sälja huset och får samma anmärkning som säljare då du valde att ej åtgärda när du var köpare?
Konstruktionsregeln finns där av en anledning? Och det blir knappast underkänt för skojs skull?
Som säljare hade inte varig ett dugg intresserad av vare sig prisavdrag eller att renovera åt dig. Du vet nu om riskkonstruktionen (som en jävla massa äldre hus har)….
 
Redigerat:
M majimatti skrev:
Tack för råden!
Vi skall prata med mäklare och se om vi kan få offerter och försöka förhandla ner priset. Vi tänkte även byta tak då pappen under tagit blivit förbrukad, så det kanske är något man kan göra i samma veva som du skriver.

Ska ni lägga om taket så kan ni både inspektera hur statusen på taket/isoleringen är och ni kan även passa på att isolera taket utvändigt med tex cellplast.
Enligt mig (och många andra) är det den absolut bästa åtgärden för att minska risken för fukt mögel i takkonstruktionen.
Det är verkligen inte så att dylika snedtak och/eller kallvindar blir riskfria bara för att man skapar en luftspalt, tvärtom kan det faktiskt förvärra risken/problemet.
Personligen skulle jag aldrig bygga en uteluftsventilerad takkonstruktion idag.
 
Rickard.
Det är förhållandevis enkelt att med små förstörande åtgärder undersöka ett par ställen. Bör gå att förhandla så man får godkännande att göra det under lite förutsättningar. Är det pannor på taket är det ju "lätt" utifrån men annars finns det kanske något dolt ställe genom snetaket innifrån.
 
M majimatti skrev:
Det finns ingen vindslucka så det är lite svårt att komma åt isoleringen tror vi eller har vi fel?
Hur har man konstaterat att luftspalt saknas om det inte går att inspektera?
 
useless useless skrev:
Hur har man konstaterat att luftspalt saknas om det inte går att inspektera?

Han kom in via kattluckan, men det är inte säkert att man kan byta en hel isoleringen via kattluckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.