H
S Snyggingen skrev:
Hörde av mig till Bovalls igår kväll och fick svar redan nu på morgonen - se nedan. Fantastisk service!

Håll tummarna nu för att jag lyckas fräscha upp dörren


”Det svarta är mögel. Ser att det är kraftigt angrepp nedtill.

Först måste möglet bort, då det är en fanerad dörr går det inte att slipa bort utan måste tvättas försiktigt bort med mögeldödande tvättmedel och borste eller svamp.

Sedan måste dörren torka ordentligt.

Sprickorna har uppkommit för att dörren blivit för torr, det är fanéret som spruckit. Där kan du lägga i Ages ekspackel.

Efter det kan du välja att olja in dörren med en fet olja för ekdörrar, eller om den har tappat färgen, lägga på en oljebaserad eklasyr i minst två lager.

Ett tag efter lasering kan du lägga på en olja utanpå lasyren.

Alternativ behandling till lasyr och olja är Osmo UV-skyddsolja, då lägger du först på ett lagerOsmo 425 ek och sedan ett lager Osmo 420 transparant.

Fortsatt underhåll gör sedan med Osmo 420 transparant ca 2 ggr om året eller oftare om dörren sitter i utsatt läge.”
Turtle Bilvax rekommenderas också, en gång per år.
 
Hej,
Hag
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur blev det ?

Jag håller på att titta på behandling av min ekdörr och tittar också på Bovalls instruktioner.
De (likt Ekstrand) rekommenderar Osmos olja. Men det är väldigt svårt att hitta vad det är för typ av olja.
Hej,
Jag var ner till den lokala färgaffären och pratade med dem. De rekommenderade Jotun Benar och jag körde på detta. Blir som ett skyddande lack som härdar. Fyra lagar med Benar UV sen lägger man antingen på ett avslutande lager med blank eller matt finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.