Har en Arboga. Ligger sjuk och kan inte ta mig ut i stallet och se modell men ser ut som 2508 när jag googlade.
I feberfrossan började jag oroa mig för den och funderar på hur man bäst underhåller den? Växellådan, är det en torr eller har den olja i sig? Hur gör man för att maximera livslängd och minimera glapp?
 
2508 har två växelspakar och Dahlanderkopplad tvåhastighetsmotor Växellådan är torr och dreven och lager är smorda med fett. Den öppnar man sällan. Har man aldrig gjort det kan det vara en god idé att öppna och kontrollera och fetta in om det verkar för torrt. Det finns lite oljekoppar här och där. Häll i några droppar motorolja då och då. Jag använder en cykelolja som heter finishline wet (grön), mest för att den står i närheten. Viskositeten är lämplig för ändamålet. Se även till att den teleskopiska drivaxeln och kuggstången är infettade. Håll även pelaren lätt inoljad för att den inte ska rosta.
 
Väldigt bra sammanfattat av mattiasp.

Jag har en G2508 och sköter den så.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
K kultingen skrev:
Har en Arboga. Ligger sjuk och kan inte ta mig ut i stallet och se modell men ser ut som 2508 när jag googlade.
I feberfrossan började jag oroa mig för den och funderar på hur man bäst underhåller den? Växellådan, är det en torr eller har den olja i sig? Hur gör man för att maximera livslängd och minimera glapp?
Dra alltid fast bordet i vridled vid borrning.
Dra alltid fast både över och underdel på pelaren vid borrning.
Lär dig slipa borrar, för felaktig stigning, släppning och trasiga borrar sliter mest på borrmaskinen.
Använd rätt varvtal.
Förborra alltid, dvs ta inte för stor borr från början.
Skaffa rätt skärvätskor.
Håll maskinen ren.

mattiasp sa: "Det finns lite oljekoppar här och där. Häll i några droppar motorolja då och då. Jag använder en cykelolja som heter finishline wet (grön), mest för att den står i närheten. Viskositeten är lämplig för ändamålet. Se även till att den teleskopiska drivaxeln och kuggstången är infettade. Håll även pelaren lätt inoljad för att den inte ska rosta."

Fin maskin du har, sköt om den väl och lycka till.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fin maskin du har, sköt om den väl och lycka till.
Näää, jag har en 2512G, men den liknar 2508. TS har en 2508.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Näää, jag har en 2512G, men den liknar 2508. TS har en 2508.
Jag sa inte till dig ;-)

På tuben finns en massa info, nu när du ändå är sjuk TS.



 
  • Gilla
mikaelvberger och 1 till
  • Laddar…
Slå en signal till Machinery Scandinavia tel. 0495-49700 i Rosenfors (Småland) De vet allt om dessa maskiner, de tillverkar dom. Dessutom får du vackra Jul o Nyårshälsningar från dom. Förutom Arboga har dom även Strand, Solberga, Ima, Kapmaskiner, Agenturer och Legotillverkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppar in här då jag också håller på med växellådan på min pelarborr.
Lådan var inte öppnad sedan tidigare så det var fabriksfettet som låg kvar. Det som gör mig lite brydd är att även fiberdreven är infettade.

Någon som vet något om detta?

Öppen växellåda till pelarborr med synlig gammal smörjelse och infettade kugghjul och fiberdrev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växellådan på en pelarborr med gammalt fabriksfett och fiberdrev synligt på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen växellåda på en pelarborr med synliga kugghjul och gamla fabriksfettet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Namnskylt på en pelarborr från Bergman Borr AB med typ och serienummer synligt, omgiven av fabriksfett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad växellåda på en pelarborr med synligt gammalt fett och infettade fiberdrevar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag hoppar in här då jag också håller på med växellådan på min pelarborr.
Lådan var inte öppnad sedan tidigare så det var fabriksfettet som låg kvar. Det som gör mig lite brydd är att även fiberdreven är infettade.

Någon som vet något om detta?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag hoppar in här då jag också håller på med växellådan på min pelarborr.
Lådan var inte öppnad sedan tidigare så det var fabriksfettet som låg kvar. Det som gör mig lite brydd är att även fiberdreven är infettade.

Någon som vet något om detta?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Som jag svarade i inlägget före dig, Slå en signal till Machinery Scandinavia, Dom har tillverkat maskinen, då borde dom veta bäst. Där kan du också få tag i reservdelar.Lyssna inte på TYCKARE här på forumet.
 
V vedklyv skrev:
Som jag svarade i inlägget före dig, Slå en signal till Machinery Scandinavia, Dom har tillverkat maskinen, då borde dom veta bäst. Där kan du också få tag i reservdelar.Lyssna inte på TYCKARE här på forumet.
Vilken TYCKARE är det som besvärar dig?
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar @vedklyv
Dock så vet jag att det finns flera här på forumet som har bra koll på dessa maskiner, inga ”tyckare” alltså.
Jag ska absolut kontakta Machinery Scandinavia efter helgen.
 
Fiberhjulen var grundligt infettade i min så jag fettade in dem på nytt då jag renoverade den. Kugghjul brukar ju må bra av smörjning.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag pratade med Machinery Scandinavia om min Solberga för ett år sen eller så. Det är en modell ungefär jämngammal med 2508. Då fick jag höra att jag inte borde köpa så gammalt skräp och att de absolut inte hade några reservdelar. De visste inte heller något om dem. Inte överdrivet imponerad.

Men maskinen går bra, har borrat massor av hål idag tex:)
 
  • Gilla
  • Haha
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Jag kollade om att eftermontera pinolfjäder på min Arboga E825.

Den som svarade var lite kort i tonen, de hade få reservdelar kvar till den maskinen.
Fjädern fanns kvar, men inget annat. Fick även tag på en reservdelslista med sprängskiss.

Jag har inte gett upp om fjädern, så någon dag kommer jag komma med en fråga om att tillverka en egen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.