E El-Löken66 skrev:
Som jag tidigare nämnt går inte all text in men säkerligen väl över 9 tiondelar så då får vi väl vara nöjda.

Man kan givetvis döma ut en kabel om man har fog för det, är det en ökänd problemkabel så ska man givetvis inte missa att nämna detta för kunden och starkt rekommendera byte.

Är isolationsprovningen eller kontinuitetsmätningen EG så kopplar man givetvis inte in den.

Är den smutsig så man sliter ut ett par handskar och måste skrubba med krossade valnötskärnor efteråt.

Ja, då sätter man praktikanten på det.

Svårare än så är det bara inte, man klättrar inte upp på kontaktledningen till ett tåg eller stoppar in huvudet i ett 20 kV fack och börjat fundera över att direkt äta strömmarna, allt detta är underförstått.
Håller med dig i ditt resonemang
Du kanske kan svara på frågan om TS har gjort nödvändiga bedömningar och kommit fram till att kabeln är ok :cool:
 
E
U Uffe A skrev:
Håller med dig i ditt resonemang
Du kanske kan svara på frågan om TS har gjort nödvändiga bedömningar och kommit fram till att kabeln är ok :cool:
Ja, det tror jag att jag kan faktiskt.
TS är beredd att byta kabel ifall denna visar sig undermålig. Denne tycks ha gjort ett fint förberedande jobb med den kladdiga biten, måhända inget elektrikern väl på plats kommer märka men mycket bra oavsett.

Mycket bra och relevant fråga angående kombinationen lacknafta /PVC tycker jag också.

Men samtidigt har @Uffe A en stor poäng också. Vi som läser forumet vet egentligen lika mycket om tråd skapares elanläggningen som valfri risodlare i Indien.

Där kan finnas hundra horribla hinder som vi vet absolut ingenting, noll om men som elektriker på plats kan upptäcka efter 5 sekunders spanande.

Därför gör man alltid klokt i att reservera sig då allt enkom baseras på given information.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hej - TS här - jag tror att TS betyder "trådskapare"? Inte bara elektriska trådar utan alla trådar?

Jag vill bara komma med lite uppdaterad information ang "kladdet" eller kluddet som di säger här nere i Skåne.

Det visade sig att jag inte behövde ta till lacknafta alls för att rengöra de 5 spiraliserade (?) enkeltrådarna inne i kabeln - när jag väl fått bort det vita yttre skalet och trådarna med kludd var frilagda - så vart jag lite trött på skiten och gjorde ren fingrarna med lacknafta och lät jobbet vila över natten.
När jag sen, nästa dag - tog tag i det hela, så blev jag glatt överraskad av att kunna rulla bort kluddet som nu inte längre var lika kladdigt - verkade som att ytan och en bit in i polymeren hade oxiderat och tappat den del av sin kladdighet - hursomhelst så var det lätt att rulla ihop kladdet längs med enkeltrådarna, inspektera desamma (att inte kniven gett några skador - det hade den inte). De 5 kablarna blev som i "nyskick" och det tyckte även elektrikern som sa att hans erfarenhet var att sån här utfyllnadsmassa i äldre kablar brukar bete sig på detta sätt men att det inte visat sig ha någon elektrisk negativ konsekvens. Megger mätningen gav miljontals med Ohm, så allt var ok.
Tack för återkopplingen från alla här!
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Nu vet vi ju inte vad du har för elektriker
Du kan inte dra en hel yrkesgrupp över samma kam
En kanske håller med El-löken och en annan börjar svära över kabeln.
Föreslår att du tar kontakt med denne redan nu så riskerar du inga obehagliga överraskningar ;)
Vill bara tydliggöra att jag inte "dra(git) en hel yrkesgrupp över samma kam" - bara nämnt möjligheten att "min" elektriker skulle kunna bli sur på en kabel med en massa klad/kludd. Så därför ville jag kratta manegen lite för denna uppskattade hantverkare!
 
E
MickanV MickanV skrev:
Hej - TS här - jag tror att TS betyder "trådskapare"? Inte bara elektriska trådar utan alla trådar?

Jag vill bara komma med lite uppdaterad information ang "kladdet" eller kluddet som di säger här nere i Skåne.

Det visade sig att jag inte behövde ta till lacknafta alls för att rengöra de 5 spiraliserade (?) enkeltrådarna inne i kabeln - när jag väl fått bort det vita yttre skalet och trådarna med kludd var frilagda - så vart jag lite trött på skiten och gjorde ren fingrarna med lacknafta och lät jobbet vila över natten.
När jag sen, nästa dag - tog tag i det hela, så blev jag glatt överraskad av att kunna rulla bort kluddet som nu inte längre var lika kladdigt - verkade som att ytan och en bit in i polymeren hade oxiderat och tappat den del av sin kladdighet - hursomhelst så var det lätt att rulla ihop kladdet längs med enkeltrådarna, inspektera desamma (att inte kniven gett några skador - det hade den inte). De 5 kablarna blev som i "nyskick" och det tyckte även elektrikern som sa att hans erfarenhet var att sån här utfyllnadsmassa i äldre kablar brukar bete sig på detta sätt men att det inte visat sig ha någon elektrisk negativ konsekvens. Megger mätningen gav miljontals med Ohm, så allt var ok.
Tack för återkopplingen från alla här!
Bra att det löste sig!
Vill bara förtydliga att miljontals med Ohm är ett absolut minimum för att kabeln ens ska vara godkänd.
Man vill helst se tiotals miljoner eller hundratals miljoner Ohm för denna kabel beroende på förutsättningar.
Oavsett hur det nu förhöll sig är jag övertygad om att kabeln kommer leva ett lång och rikt liv i sin nya tillämpning.
 
MickanV MickanV skrev:
Vill bara tydliggöra att jag inte "dra(git) en hel yrkesgrupp över samma kam" - bara nämnt möjligheten att "min" elektriker skulle kunna bli sur på en kabel med en massa klad/kludd. Så därför ville jag kratta manegen lite för denna uppskattade hantverkare!
Lite lustig inställning i alla fall, VARFÖR kulle en elektriker bli sur för att han fick skita ner sig lite det är ju nått som man får göra nästan alla dagar. Att vara elektriker är knappast nått manschettjobb utan mera en blandning av rent grovarbete till pilljobb.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Du känner inte min elektriker! Så nu får du lägga ner ditt tjafs! Grått Nytt Hår! ;-)
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.