TheStills skrev:
Huvudsäkringarna är på 20A.
...
Porslinssäkringar???? nää svårt att få in sånt i ett nytt Hagerskåp...... :)
Det är inga problem med att få in porslinssäkringar i en central för dvärjbrytare, jag har det i centralen i garaget. Fördelen med porslinssäkringar är att dom är mycket trögare än motsvarande dvärjbrytare. Karrestestiken på en 10A porslinsäkring motsvarar 13A dvärjbrytare.
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/catalogue_pages/Sakringskomponenter_136-141.pdf sida 140, E-nummer 2283649 & 2283692 sådanna har jag i vår central.
 
Dock tar de upp minst dubbelt så mycket plats
 
P
Ok låt oss fortsätta detta med porslinssäkringar.
Men varför då inte ta ett par 13A dvärgbrytare om man behöver det?
Och sen med tröghet så finns det väl tröghet A-D på brytarna eller hur?
Det måste finnas någon annan anledning... Mycket stora strömmar?
 
Diazed har också en strömbegränsande förmåga, som på sätt och vis sväljer stora startströmmar utan att behöva gå upp i säkringsstorlek som med dvärgar.
 
Rikard Ågren skrev:
För tjugotredje gång:
Om du har en kabel som klarar av maximal säkringsstorlek för gänga 2 (D II) vilket är 25A så behöver du inte avsäkra denna separat, ej heller förse den med en separat huvudbrytare i matande ände. Huvudbrytaren placerar man i den nya centralen. Förutsatt att kabeln ska betjäna en ny såklart undercentral
Och för att ingen ska missa något: Med 25A så är det 6mm2-kabel som gäller, och då måste det vara en femledare (för trefas). Femledarsystem är alltid bra, men om man skulle vilja köra fyrledarsystem så är det minst 10mm2 på PEN som gäller.
 
Om man väljer att koppla vidare (parallellt) i elcentralen inne i huset så vidarekopplas förslagsvis jord och nolla på respektive skena och där finns normalt gott om plats. Hur gör man med faserna, är det helt ok att lägga 2x6mm2 på huvudbrytarens plintar?
 
Om de får plats och om förbindningen blir tillförlitlig. Om t.ex ena kabeln är EK och den andra RK kan det bli problem.
 
P
Kabelstorlekar och hur koppla får någon annan (=elektrikern) fixa.. Jag har bara önskemål på funktion.....
Men jag kontrollerade upp dagens kabel mellan elskåp och elcentral och det var en 4x6+6mm2 och kabel till frigga 4x2.5+2.5mm2. Båda EKKJ. Så enligt era kommentarer så borde det inte vara några problem ... :) Bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.