I
Du kan väl kalla din damm för Pool, det ger inga extra poäng vad jag kan se.
 
Tror inte att de sitter så länge att det kan påverka :)
 
Jag har en toalett, eller var det tre? Jag har ettglasfönster i hela huset, eller var det tre, ja ja, jag ser inte skillnad, glas är ju genomskinligt. Tvättstugan är under 4 kvm, för visst blir väl 2 x 3m = 3m2? Jag har lite svårt för matte. Köket har lägsta möjliga standard med bänkskivor under en meter, eller var det tre? Jag äger ingen tumstock så det är inte lätt att uppskatta.
Jag hoppas innerligt att ni tänker efter en och två gånger när ni fyller i blanketten. Skulle Lövet få för sig att återinföra enprocentig fastighetsskatt så kommer nog många annars ångra vilken ruta dom kryssade i.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Känner till ett fall där huset brann ner. Ägaren hade ej uppgett i taxeringen att han hade renoverat och detta tittade försäkringsbolaget på och nekade ersättning för det som inte tagits upp. Tråkig sits.
 
Å andra sidan så ligger taxeringsvärdet enligt banken också till grund för beräkning av låneutrymme. Men det är väl ingen jätteskillnad som motiverar fusk om man inför en enprocentig fastighetsskatt eller den nuvarande 0,75%-iga fastighetsavgiften som väl har ett tak på ca 7100:- Tycker gott man kan beskatta fastigheter. Låt kommunen ta sina 0,75% med ett tak på 7000:- och staten ta 0,25% med ett tak på 3000 :-. Den som måste sälja eller går i konkurs för de beloppen ska nog inte äga sitt hus...
 
  • Gilla
Ammmi och 3 till
  • Laddar…
Ts.
Låt Skatteverket avgöra. Bifoga ett brev där du förklarar allt detta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
BGIO skrev:
Å andra sidan så ligger taxeringsvärdet enligt banken också till grund för beräkning av låneutrymme. Men det är väl ingen jätteskillnad som motiverar fusk om man inför en enprocentig fastighetsskatt eller den nuvarande 0,75%-iga fastighetsavgiften som väl har ett tak på ca 7100:- Tycker gott man kan beskatta fastigheter. Låt kommunen ta sina 0,75% med ett tak på 7000:- och staten ta 0,25% med ett tak på 3000 :-. Den som måste sälja eller går i konkurs för de beloppen ska nog inte äga sitt hus...
Aha, du menar att pensionärer av låg och mellanklass inte bör bo i hus.:mad:
 
mange621 skrev:
Känner till ett fall där huset brann ner. Ägaren hade ej uppgett i taxeringen att han hade renoverat och detta tittade försäkringsbolaget på och nekade ersättning för det som inte tagits upp. Tråkig sits.
Detta faller tyvärr på sin egen orimlighet. Det finns inget i försäkringsvillkoren som säger att man till skatteverket ska anmäla alla former av förbättringar man gör på sin fastighet! Att bevisa skick och upprustning med form av bevis som foton, kvitton och vittnesuppgifter ligger i var mans intresse. Det är inget som en blankett som kommer i brevlådan var tredje år ska styrka. Så tyvärr avfärdar jag ditt exempel som nonsens. Har man fullvärdesförsäkring så spelar inte fastighetstaxeringen någon som hellst roll då det som sagt inte föreligger någon anmälningsplikt till skatteverket för varje liten uppdatering du gör på din fastighet.
 
Tompamannen skrev:
Jag har en toalett, eller var det tre? Jag har ettglasfönster i hela huset, eller var det tre, ja ja, jag ser inte skillnad, glas är ju genomskinligt. Tvättstugan är under 4 kvm, för visst blir väl 2 x 3m = 3m2? Jag har lite svårt för matte. Köket har lägsta möjliga standard med bänkskivor under en meter, eller var det tre? Jag äger ingen tumstock så det är inte lätt att uppskatta.
Jag hoppas innerligt att ni tänker efter en och två gånger när ni fyller i blanketten. Skulle Lövet få för sig att återinföra enprocentig fastighetsskatt så kommer nog många annars ångra vilken ruta dom kryssade i.
Jamen vilket supertips!
Om man stoppar godis i fickorna på ICA behöver man inte betala.. Också smart...
 
  • Gilla
Robzon och 1 till
  • Laddar…
Nja, skillnaden mellan dagens 7100:- och ett ev. förslag på 10 000, dvs. 200:- i månaden är väl ingen superskillnad. Det skulle ju kunna kompenseras genom att jämna ut skatten för pensionärer t.ex. Men vi ska inte diskutera politik här, det hör inte till ämnet.
 
I
BGIO skrev:
Nja, skillnaden mellan dagens 7100:- och ett ev. förslag på 10 000, dvs. 200:- i månaden är väl ingen superskillnad. Det skulle ju kunna kompenseras genom att jämna ut skatten för pensionärer t.ex. Men vi ska inte diskutera politik här, det hör inte till ämnet.
Innan valet lovade löven 50 kr mer i månaden till pensionärer, sista budet, antagligen efter ko-handel, sträckte han sig till 120 kr. Hur tänkbart är det att han skulle hosta upp ytterligare 200 spänn?
 
Hej

Vi har 0kr i fastighetsskatt i 5år, sedan hälften, sen blir det väl 6000:-, och taxeringsvärdet och värdet är väl inte ens i närheten? Vårt hus är värderat till över 3.5milj, och tax värdet ligger på 2.5milj.

Tror ej fast.skatten kommer tillbaka, mycket skum skatt..!! Att man ska skatta för att äga ett hus..
 
I
BGIO skrev:
Nja, skillnaden mellan dagens 7100:- och ett ev. förslag på 10 000, dvs. 200:- i månaden är väl ingen superskillnad. Det skulle ju kunna kompenseras genom att jämna ut skatten för pensionärer t.ex. Men vi ska inte diskutera politik här, det hör inte till ämnet.
Dessutom skulle det bli ett 0-summespel, mer eller mindre, om de 200 kr skulle tagas från de som betalade om man skulle ge det till pensionärerna.
För övrigt håller jag med om att 200 kr inte är nån summa, eller rättare sagt, jag tyckte inte det när jag jobbade och hade lön, men jag har fått börja tänka om.
 
Redigerat av moderator:
Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi har 0kr i fastighetsskatt i 5år, sedan hälften, sen blir det väl 6000:-, och taxeringsvärdet och värdet är väl inte ens i närheten? Vårt hus är värderat till över 3.5milj, och tax värdet ligger på 2.5milj.

Tror ej fast.skatten kommer tillbaka, mycket skum skatt..!! Att man ska skatta för att äga ett hus..
Det är MYCKET som kan verka skumt när vi har ett bidragsparti som styr landet. Gåvoskatten, att behöva betala skatt för att du ger bort något. En av dom märkligaste var arvsskatten, betala skatt för att din fru/make lämnar dig och ni gemensamt äger 50% av er bostad, helt sjukt!
Jag glömmer aldrig när jag varje år fick ett inbetalningskort från skattemyndigheten på 20.000kr pga. att jag ägde ett hus som beskattades med 25.000kr/år i fastighetsskatt.
Så jag skulle inte bli förvånad om vi under denna mandatperioden får se en dubbling eller tredubbling av fastighetsavgiften, inte det minsta! Det finns inga människor som är mer tacksamma att beskatta än fastighetsägare, för dom håller käft, kniper handen i byxfickan och betalar. Det finns ju inget man kan göra annat än att flytta.
Så JA! Som fastighetsägare under både gamla S, alliansen och nuvarande röra så tänker jag mig för väldigt noga innan jag kryssar något som ger ytterligare standardpoäng som man kan bli belastad för senare!
 
  • Gilla
vidamic och 4 till
  • Laddar…
Vad ska man skatta för då...? Tro det eller ej, men kommunen har ju löpande kostnader för ditt hus. Underhåll av gator, ledningsnät mm. Däremot behövs det regler som styr så att det inte får de enormt sneda effekter det tidigare fick. Och ion, det finns ju ett tak till att ta hänsyn till, nämligen 4% av inkomsten så det skyddar ju pensionärer med låg inkomst. Du kan ju äga en villa värd 2 miljoner, men har du 100000 i pension betalar du 4000:- i fastighetsavgift. Och jag är snart där, har ett fåtal år kvar till pension så jag är inte omedveten om vad som händer med inkomsten den dagen. Det allra bästa vore i min värld att avskaffa ränteavdragen, men det är också en helt annan diskussion. Jag kommer dock att kryssa i de standardökningar jag genomfört sedan förra taxeringen, dumt eller inte. Jag avskyr fiffel och båg och medverkar inte till det själv heller. Var och en följer givetvis sitt eget samvete!
 
  • Gilla
bardolino och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.