common skrev:
Såg ni inte autobahn på femman igår? 10.08 runt nordslingan på Nürburgring med en diesel transit!

Exakt och då var det ändå en "kärring" bakom ratten..... 8)

Det där "testet" måste vara beviset för att

1. Kvinnor faktiskt kan köra bil, hur otroligt det än låter.
2. Transiten är så fantastisk som jag faktiskt alltid trott.
 
Har en Mercedes Ambulans. Lastar nästan vad som helst, tack vare utdragbara bårvagnen. Stor som ett jälla hus därinne. God framkomlighet i trafik också.

Har nyligen startat firma och är inte helt hemma på det där med skatteavdrag för bilen... Den är lastbilsreggad, men momsen på inköpspriset blir det inte tal om då den såldes privat för många år sedan. Vilka fler avdrag kan man göra? Reservdelar o kostnader för reparation / uderhåll? Driftskostnader? Försäkring?

Tum.
 
Tumstocken skrev:
Har en Mercedes Ambulans. Lastar nästan vad som helst, tack vare utdragbara bårvagnen. Stor som ett jälla hus därinne. God framkomlighet i trafik också.

Har nyligen startat firma och är inte helt hemma på det där med skatteavdrag för bilen... Den är lastbilsreggad, men momsen på inköpspriset blir det inte tal om då den såldes privat för många år sedan. Vilka fler avdrag kan man göra? Reservdelar o kostnader för reparation / uderhåll? Driftskostnader? Försäkring?

Tum.
Sen kan du slå på blåljusen vid eventuella trafikstockningar. ;)

mvh
David
 
David skrev:
Sen kan du slå på blåljusen vid eventuella trafikstockningar.  ;)

mvh
David
Ja, och hjälper inte det kan du säkert hitta nå´t kvarglömt som lugnar nerverna i alla fall... ;D
 
Jo, det finns ju uttag för lustgas ifall man känner sig lite deppig.
 
Tumstocken skrev:
Jo, det finns ju uttag för lustgas ifall man känner sig lite deppig.
Nej fan! Slösa inte lustgasen på dig själv!
Kör in den i motorn, så kanske t.o.m. en gammal slö Merca kan få lite kick. ;D ;)
 
drx skrev:
Grattis till köpet och jag tror garanterat att du blir nöjd  :D
Några 0,46 verkar jag inte komma i närheten av :-/

Första tanken = 0,70 men då drogs lite kärra samt kördes rätt mycket över 100 km/h
Andra tanken = 0,63 då hölls i princip hastighetsbegränsningarna
Tredje tanken = 0,66 rätt "normal" körning

Kanske 195 mm breda däck samt flakkåpa bromsar min framfart en aning.......

I övrigt verkar biltypen bra, känns ju helt modern invändigt :)
 
Serva bilen !!!!!  

Den förbrukningen är alldeles för hög. Med kärra kan det stämma med förbrukningen. Specarna är exakt som farsans var d.v.s kåpa och 195 däck på  ;)

Normal körning kom han 57-60 mil på 28-30 liter.
Detta ger en förbrukning på runt 0.5 lit milen.

Nu hade han iofs en 00:a men det kan inte skilja så pass mycket ändå tycker man.
 
Får väl serva lite då, kan väl bara gälla olja+filter+luftfilter+bränslefilter eller gör man något mer på en diesel.......justerar pumpen eller något ?

Förresten kan det vara någon nackdel att hälla i syntetolja när det är en sugdiesel som gått 13´mil och man inte vet vad det vart för olja i tidigare.......tror boken är stämplad till 7´eller 8´mil ?
Oljan har dock bytts i somras (mineral)
 
Helsyntet ska gå bra, det är ju en förhållandevis modern motor vi pratar om. Jag kör Agrol Spectra i mina bilar, 5w-40 tror jag, dryga tusenlappen för 20 liter.

Kolla lufttrycket i däcken samt att inte bromsarna ligger åt. Förbrukningen ser lite hög ut, går bilen bra för övrigt? Ingen (eller bara lite) rök? Förväntad styrka? Lättstartad?

Kör du mkt motorväg eller 70-90 vägar? Kan tänka mig att motorns begränsade kraft gör att den blir lite törstig om man pressar den (motorväg).

Min diesel i ung samma storlek men med commonrail och turbo, 110 hk håller lätt under 0,5 om man kör 70-90 vägar, men kommer över 0,6 om man ligger på 120-130 på motorväg.

/T
 
volvo 945 som gått lite...att den drar lite mer bensin är väl ok om man slipper att ha två bilar.. ;)
 
Mr_T skrev:
Helsyntet ska gå bra, det är ju en förhållandevis modern motor vi pratar om. Jag kör Agrol Spectra i mina bilar, 5w-40 tror jag, dryga tusenlappen för 20 liter.

Kolla lufttrycket i däcken samt att inte bromsarna ligger åt. Förbrukningen ser lite hög ut, går bilen bra för övrigt? Ingen (eller bara lite) rök? Förväntad styrka? Lättstartad?

Kör du mkt motorväg eller 70-90 vägar? Kan tänka mig att motorns begränsade kraft gör att den blir lite törstig om man pressar den (motorväg).

Min diesel i ung samma storlek men med commonrail och turbo, 110 hk håller lätt under 0,5 om man kör 70-90 vägar, men kommer över 0,6 om man ligger på 120-130 på motorväg.

/T
Bra, det känns alltid bra med syntetolja, har alltid haft det i mina bilar (utom en sierra som ville ha en liter var 75:e mil), har kört min Jetta 27´mil med syntet och den känns oförskämt fräch i motorn......(sämre ställt med golvet)
Man har ju kört talas om att syntetolja i en bil "van" vid mineral kan få avlagringar å skit i motorn att släppa och kanske täppa till någon oljekanal, var väl något sådant jag funderade över........

Jag har ju inte kört någon annan Skoda 1,9D men antar att den går som den ska, ingen rök att tala om och väldigt lättstartad.
Ska serva den, men det är ju lika bra att kolla över bromsarna samtidigt.

När den drog 0,70 så hade jag kört rätt mycket i motorvägsfart och visst går det trögt, när den drog 0,63 så försökte jag köra rätt så snålt........och denna tank försöker jag köra riktigt "gubbalugnt" så får vi se vad det hamnar på ;)

Kompisens A4 med 110 hk drar förövrigt precis som du skriver att din bil gör......
 
Bromsarna är ett av de vanligaste felen på denna bilen,
tyvärr. Dock ej kostsamt att åtgärda.
 
Haagbard skrev:
Man har ju kört talas om att syntetolja i en bil "van" vid mineral kan få avlagringar å skit i motorn att släppa och kanske täppa till någon oljekanal, var väl något sådant jag funderade över........
Jo, det finns många "myter" om sånt här och visst har det säkert hänt någon nån gång...
Men dagens mineraloljor av god kvalitet har samma mängd detergenter som syntetoljor, så det ska inte finnas några "avlagringar" som kan släppa om motorn är någorlunda välskött med oljebyten.

Däremot bör man väl försöka hitta en olja som minst fyller biltillverkarens krav på viskositet och kvalitet. Mao rätt xW-xx och rätt ACEA resp SG/SJ klass.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.