torbeno torbeno skrev:
Din spis är 23 år gammal. Du kanske skall tacka den för lång och trogen tjänst.
Den må vara 23 år men den ser fortfarande ungdomlig ut - den där skall vi nog få fart på! Nu ligger högrevsburgare i stekpannan och hoppas att dom smakar lika gott som från grillen!

Planen var nytt kök i år men det kom ett nytt12kvm förråd samt 10kvm trall ivägen så det får läggas på att göra listan för hösten eller till våren!
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Den må vara 23 år men den ser fortfarande ungdomlig ut - den där skall vi nog få fart på! Nu ligger högrevsburgare i stekpannan och hoppas att dom smakar lika gott som från grillen!

Planen var nytt kök i år men det kom ett nytt12kvm förråd samt 10kvm trall ivägen så det får läggas på att göra listan för hösten eller till våren!
Dåså, då är det bara att köra igång ...
Reservdelar hittar du här:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/getAllImagesPDF?vibki=HS23220SC/02

Koppla loss övre elementet och se hur den beter sig.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Då sitter en ny JFB i skåpet - närmaste jag hade var Jula så vi får se hur länge den rockar. Konstigt nog när jag mäter kontinuitet på den gamla på köksbordet så verkar den reko?! Slog säkert till och från den där 20 ggr i försök att få liv i den.

Hur som, nu är den bytt! Tvungen att testa ugnen och den drar brytare (trodde iofs inget annat heller) - meckat ugn, och ni är ju ändå bäst på detta forum. Kopplade ur den undre slingan som ser ut att vara två på bild men i själva verket är kopplade som en;

Schematisk illustration av en ugns värmeelement och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noterade att det var lite svajigt när jag kände på anslutningen;



Så nu har vi en ugn! Iofs bara med grill och övervärme men i vart fall en ugn!
Man skulle eventuellt prova separera de två undre slingorna men då anslutningarna är klämda på plats så blir det 50/50 om man tar rätt då jag saknar medel att ansluta på korrekt sätt är det nog inte värt varken frustrationen eller potentiell vinst....

Nytt kök klättrade på att göra listan! :confused:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Med undre slingan bortkopplad dubbelkollar jag just den mot jord med två olika instrument - Fluken och en billig DVM. Ingen registrerar minsta lilla ohm mot jord men bevisligen ligger felet där ändå... Knasiga grejer kan hända.

Som att den bärbara Mac'n plötsligt säger "Critical CPU" kastar flimrande skärm och sen vägrar när jag skall uppdatera detta inlägg... En pils på detta så kanske man blir på bättre humör än att allt skall djävlas! :beer:;)

Nu snickrar vi lite istället!
 
Koppla loss jordtråden från ugnslampans sockel, sedan borde det funka
 
Tomas Backlund Tomas Backlund skrev:
Koppla loss jordtråden från ugnslampans sockel, sedan borde det funka
Då det är en anslutning utan nolledare så tog man helt enkelt ugnslampans nolla från jord
 
Normalt sitter det ett effektmotstånd i serie med lampan och man har 400 volt som drivspänning, man brukar INTE koppla lampan till jord.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
...iaf inte i en ugn såld i Sverige i hyfsat modern tid.
 
dom senaste 50 -60 åren ?
 
Typ, säg efter kriget.
 
slacker slacker skrev:
Med undre slingan bortkopplad dubbelkollar jag just den mot jord med två olika instrument - Fluken och en billig DVM. Ingen registrerar minsta lilla ohm mot jord men bevisligen ligger felet där ändå... Knasiga grejer kan hända.

Som att den bärbara Mac'n plötsligt säger "Critical CPU" kastar flimrande skärm och sen vägrar när jag skall uppdatera detta inlägg... En pils på detta så kanske man blir på bättre humör än att allt skall djävlas! :beer:;)

Nu snickrar vi lite istället!
Det där med elementet är inte så knasigt som det verkar.

När du mäter med Fluke etc. så lägger instrumentet ut en spänning på typ 5V, och mäter hur mycket ström det går. Är det då inte galvanisk kontakt vid felstället så blir det ingen ström mot jord att mäta.

Men när du kör elementet på riktigt så ligger det 230V på värmeslingan. Finns det då en spricka i isoleringen för värmeslingan, så driver den relativt höga spänningen en liten ljusbåge mot jord, strömmen hoppar över den spruckna isoleringen.

I vacuum blir det överslag om spänningen är över ca. 1000V per millimneter. i luft hoppar strömmen vid lägre spänning, och har den dessutom en (isolerande) yta att krypa över så krävs ännu mindre avstånd för att strömmen skall hoppa. Men mätspänningen på 5V hoppar ingenstans.

Det är därför man har isolationstestare (Megger), den gör samma sak som din Fluke, men den använder en testspänning på 250 - 1000V. Mäter man då med 1000V, och det inte räcker för att få strömmen att hoppa över någonstans, så kan man anta att den inte hoppar i vanlig drift med 230V heller.

Det är relativt vanligt att elementen går sönder så att överslag händer först efter någon minuts uppvärmning. Jag har haft det felet på två olika element i vår förra spis. Även med isolationstestare så kunde man bara mäta felet om man först värmde upp elementet i 20 - 30s och därefter snabbt kopplade bort det och mätte. Sedan försvann felet även mätmässigt om det fick svalna i typ 2 minuter. Så jag fick vara rätt snabb med mätningen.
 
  • Gilla
slacker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.