Använder en sån direkt in i en unifi-switch på en installation med ca 30AP. Funkar perfekt, och slipper använda ngn dator.
Har använt miniITX några ggr som kombinerad server för UniFi, brandvägg och router m.m.
 
engs
Perfekt tajming på tråden. :)

Har en Unifi AP AC LR, idag kopplad till ADSL-routern, inskaffades när min gamla D-Link plötsligt var stendöd en dag. (finns trådlöst på ADSL-routern, fick med från BBB med abbet, men det är värdelöst i allmänhet).

Nu har vi precis fått fibern klart, saknar då en router, efter att ha läst denna tråd funderar jag på att gå all in Ubiquiti.

Ubiquiti EdgeRouter POE
https://www.senetic.se/product/ERPOE-5
+
Cloud Key
https://www.senetic.se/product/UC-CK

Om jag fattat allt rätt ska man då kunna driva APn (24V) + Cloud Key (48V) från den routern så man slipper extra väggvårtor.

Har avlångt hus med murstock, källare, tjocka innerväggar pga utbyggnad osv sen en relativt stor tomt. Behöver eventuellt en till AP för full täckning, vill ha möjlighet att installera en till ivf. Dvs utan att behöva byta ut något annat samtidigt.

Har jag missat något tro?
 
För att använda Cloud Key tillsammans med ERpoe-5 behöver du köra den på 48V istället för adaptern på 24V som medföljer.
Du borde då även kunna driva UniFi AP AC direkt från edgeroutern.
 
engs
Kretius skrev:
För att använda Cloud Key tillsammans med ERpoe-5 behöver du köra den på 48V istället för adaptern på 24V som medföljer.
ERPoe-5 ska levereras med 48V adapter numera vad jag förstår efter att de tidigare fått kritik. Men beror väl på hur länge de legat på lagret hos leverantören man beställer hos om man får med den eller ej.
 
Redigerat:
Den kommer med 48V Poe injektor.
 
C
MathiasS skrev:
Den kommer med 48V Poe injektor.
Injektor? Du menar adapter? Vi pratar om routern nu...

Jaså, de levererar med 48V nu... Jag är en av dem som fått smaka på goddag yxskaft när jag påpekat det orimliga med att deras egen PoE AP (AP AC) inte kan drivas med deras egen PoE router (ER PoE-5) med mindre än att man köper en ny strömadapter som inte ens finns i deras eget sortiment. Ubiquitys officiella rekommendation var att köpa en 48V-adapter från Mikrotik(!).
 
Ok, jag hänger inte med. Detta är en tråd om APn så jag antog att vi pratade om den.

Även om allt Ubi-prat är bra prat så kan vi väl ha en egen tråd om Edgeroutern för mer avancerat prat om den.
 
engs skrev:
ERPoe-5 ska levereras med 48V adapter numera vad jag förstår efter att de tidigare fått kritik. Men beror väl på hur länge de legat på lagret hos leverantören man beställer hos om man får med den eller ej.
Ja. Dom har börjat med 48v på senare tid.
Men som sagt gäller det att kolla så att det inte är en med 24v om man ska använda den till cloud key eller AP AC.
Den som länkades står det 24v, därför tips om att det behövs en 48v-adapter.
 
Håller på och fixar ett hemnät, nu när man fått fiber. Till IP-TV och några ställen till är det CAT5e kabel. Behöver nog 2st accesspunkter för trådlöst. Nu sitter en router nere i källaren med värdelös täckning i resten av huset.

Jag är ingen avancerad användare, men funderar på om det är värt att skaffa en till två AP-lite och en EdgeRouter av något slag för att få ett stabilt nät hemma. Dvs låta router och switch husera i källaren, AP sitta högre upp i huset.

Jag kommer inte orka med massor av konfiguration, men kan pilla lite några kvällar för att få igång det... valet av Unifys grejjor skulle för min del vara att få ett system som inte krånglar och som har bra täckning och prestanda. Mitt alternativ är att köra tex bredbandsbolagets medföljande thompson-router eller min TP-link router, slå av WiFi i denna, och sätta den andra som accesspunkt uppe i huset.

Är unifys grejjor för den som kan och vill ställa in mer än en normalanvändare?
Är de så bra som vissa vill göra gällande?
 
JohanLun skrev:
Är unifys grejjor för den som kan och vill ställa in mer än en normalanvändare?
Är de så bra som vissa vill göra gällande?
1. Accesspunkterna är plugandplay för alla. Edgeroutern lite krångligare.
2. Nej, vi är fanboys allihopa som grovt överdriver prestanda och uptime.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
:) Jag är nog mer än en normalanvändare, men har inte längre tid eller ork att lägga timtal på uppsättning av detta, kommer edgeroutern vara too much, så jag ska gå på en konsument produkt, eller funkar grundkonfig med några få tweeks och settings bra nog? Supportas uPnp?
 
Har inte använt Edgerouter men om du inte vill pilla tror jag mer på en bra konsumentrouter och UniFi AP för wifi.
 
Jag tittade på ett par videos på youtube om konfig av Edgeroutern. Kan inte se att det är mer komplicerat än en "vanlig" konsumentrouter. Det finns wizards som skapar en config för normalt hemanvändande. Vill man pyssla med Vlan's osv så blir det jobbigare förstås, men det blir det på vilken router som helst.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Då är frågan vilken man ska satsa på?

Edgerouter X och X SFP ligger väldigt bra i pris, men först Edgerouter Lite har 1M PPS, och Edgerouter PoE har även den 1M PPS.

Lite kostar styvt 900, Edgerouter PoE för 1700:- Jag kommer ha en 8 portars switch vid patchpanelen. Vinner man mycket på att ha fler portar på routern, eller funkar det lika bra att köra en switch bredvid?

Stegar man upp till rackmonterade så sticker priset iväg rejält... Känns inte motiverat... Och egentligen, jag ska väl koppla på 2 AP, en switch (pga de står på ett annat ställe dit jag inte kan få tillräckligt med kabel) där jag kommer sätta några "konsumentNAS" och en PC som går som server - samt framtida stöd för när barnen kanske har krav på nätverkskoppling (spel eller vad det nu kan vara).

Jag tror inte jag kommer köra så mycket "parallellt", men vill kunna kopiera filer hyfsat snabbt mellan datorer på nätverket... Och titta på streamad film på flera ställen samtidigt.

Edit:
Man får ett trepack av den "gamla" APn för samma som AC-pro. Jag har f.n. ingen dator eller annan enhet med AC spec. Med dålig täckning så går ju hastigheten ned, är det bättre satsa på flera AP med 300Mbps, och den dag behovet uppstår för AC så byter man ut någon av de gamla AP, eller tappar man hela roaming-funktionen om man blandar 2.4 och 5GHz AP? Dessutom, jag har fått för mig att om man har någon enhet som kör 2.4 så kommer nätet aldrig upp i den högre hastigheten?

Kan man till och med tänka sig att köra en "gammal" vanlig router som AP för ena våningsplanet och en Unifi AP för det andra planet, inledningsvis? Eller förloras hela roamingfunktionen då? Och hur lång räckvidd har de? Vi har ett ganska litet hus ca 80+70kvm, men det är gammalt med tjocka plankväggar och en fet murstock som är 4 m bred och 2m djup (smalare på mitten).
 
Redigerat:
Den 5-portade PoE-routern har tre switchade portar på eth3-porten, en port på eth2-porten och en port på eth1-porten.

Varje eth-port har sin egna IP-serie (tex 192.168.1.x) som standard. När man slå ihop två/tre eth-portar så tappar man lite hastighet, kommer inte ihåg var jag läste det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.