Vi byggde ett uterum med Skånskas vikdörrar (totalt 11m) och det var väl från början inte tänkt att användas året om, men ... det blev som så att det nyttjas mest på vintern ;-) vi har vattenburen golvvärme (inte alls optimalt heller, 50mm spårad EPS på bef betongplatta). Taket är iallfall 300mm lösull iallafall. Hur som helst så märker man ju att uterummet kräver mer värme än övriga huset, men vi har suttit där ute i ned till -25. Det var nån grad svalare än övriga huset - men med några ljus och lite kroppsvärme är det snart uppe i 22 grader.
 
När de gäller dom nya regler så är de så att om man ska anlita en städerska eller hantverkare så ska de vara härdade glas. De är fortfarande en tolknings fråga vad de är som gäller för de gäller även gamla glas som sitter.

Med tanken på vad glas branschens pris för härdat glas kostar extra så är min rekommendation att satsa på de (ca 300:-/kvm extra) för du får en annan egenskap med som många inte tänker på. De är om man råkar ha en gardin på ena sidan av glaset då kan man få en temperatur skillnad på 35grader på glaset och de gör att glaset spricker av sig själv när man har vanliga glas. Härdade glas då måste de bli minst 100grader innan dom spricker.
 
Mitt råd att köpa skjutfönster i trä från Polen de gjorde jag dessa kostar ca 17.000:- st för 2100x3500 dom har 2glas som håller U-värde 1,0. Jag har samma förutsättning som dig och de fungerar super bra jag har haft minna i 5år nu. Tänk bara på att de blir tyngd i dom när man ska montera dessa man kan räknar 2,5kg per mm glas och kvm så dessa ligger på i vikt ca 200kg.

Skjut dörrar i Sverige kostar normalt ca 30-40.000:- de är för dyrt
 
Har du en länk till firman i Polen?
 
Hänger på den här tråden då jag vill göra något liknande som uterummet på bilden. ImageUploadedByTapatalk1362427989.108205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ripper500 skrev:
Det ska finnas 1 u-värde på glaset, och ett på hela partiet.
1,7 på hela partiet används till vinterträdgård (uterum).

Till bostadsyta ska du försöka komma under 1,4 på hela partiet.
Gärna lite mindre.

Många vikdörrar (om det är det du ska ha) hänger. Dvs belastar balken ovan = inte bra. Kontrollera att vikten är på golvet/grunden och att de bara styrs upptill.
Ta ojämt antal för att få gångdörr.
Kontrollera låsen och få dem godkända av ditt försäkringsbolag om det inte är assa. Undvik lås på utsidan (mer säkert)

Kolla i förväg hur partiet levereras. Om det levereras helt så behöver du kran eller 8-10 mann.
Boverkets regler eller rättare sagt lagen säger att fr.o.m. 1jan 2013 får ej fönster med sämre u-värde än 1,2 monteras i hus med permanentboende. Detta gäller även ej bygglovspliktiga förändringar/renoveringar.
U-värdet skall mätas enligt svensk standard, dvs på hela konstruktionen och inte på glaset. Så kraven är helt klart tuffare nu..
 
Men är det inte 1,4 som gäller på hela konstruktionen? 1,2 blir svårt att slå för många när det gäller profiler etc.
 
Ripper500 skrev:
Men är det inte 1,4 som gäller på hela konstruktionen? 1,2 blir svårt att slå för många när det gäller profiler etc.
Nej tyvärr...1.2 är det som gäller. Ja PVC branschen får det svårt att med deras tvåglas konstruktioner där u-värdet på glaset är ca 1.0 då blir det totala u-värdet ca ytterligare 0,7. Totalt u-värde 1,7. Även nya krav på utrymningsmått på vridfönster.
 
Har du nått namn på företag i Polen? Transportera dom till Sverige?
 
På väg att göra om vårt enkla uterum till tidig vår/sen höst-modell.

Fastnat i valet av märke på glasen. Byggaren har räknat på Santex men jag är osäker på deras handtag. VPP har jag också fått pris på. Bättre handtag, men vet inte hur de är i övrigt. U-värdena är 1.7 resp 1.9.

Någon som har erfarenheter av dessa?
 
Nån fler som har Skånskas vikpartier å vill dela med sej av erfarenheter...?
Ska bygga uterum/vardagsrum i sommarstugan, så lågt U-värde är inte så intressant.
Vikpartier blir de iaf för att kunna öppna upp så mkt som möjligt.
 
Vi funderade på vikpartier från Skånska till poolhuset som vi snart ska färdigställa. Tanken är att ha det varmt året runt om det går, så lågt u-värde är ju önskvärt.
Idag var vi på Nordiska fönster och tog offert på deras pvc-skjutpartier med 0,69 i u-värde, jämfört med Skånskas 1,7 (tror jag det var). Båda siffrorna gäller hela partiet. På NF blev det drygt 6000:- billigare per parti (2880×1980) jämfört med SB! Dessutom kändes de mer rejäla på NF och hade laminerat glas, osäker på om det fanns på SB. Båda prisuppgifter är inkl. deras respektive kampanjer som båda gäller t.o.m. sista maj.
 
Försöker lista ut hur jag kan beräkna totala energiförlusten genom mina husfönster. Såklart beror det på utomhustemperatur och där jag bor i norra Sverige är det ju kallare än söder ut. Hittade en formel här där man använder sig av "ortens gradtimmar" x U-värdet x fönsterytan. Kollade runt på SMHIs hemsida och de hade ju fina kartor man kunde klicka sig fram till närmaste observationsstation, men just gradtimmar fanns inte upptaget där. Nån som vet var man kan hitta detta?
 
svenne_b skrev:
Försöker lista ut hur jag kan beräkna totala energiförlusten genom mina husfönster. Såklart beror det på utomhustemperatur och där jag bor i norra Sverige är det ju kallare än söder ut. Hittade en formel här där man använder sig av "ortens gradtimmar" x U-värdet x fönsterytan. Kollade runt på SMHIs hemsida och de hade ju fina kartor man kunde klicka sig fram till närmaste observationsstation, men just gradtimmar fanns inte upptaget där. Nån som vet var man kan hitta detta?
www.temperatur.nu kan du hitta graddagar. Om du letar reda på en mätstation nära dig och väljer "Textfiler" så kan du välja graddagar. Du får summera lämpligt intervall i textfilen om du vill ha helårets graddagar och multiplicera med 24 om du vill ha gradtimmar.
 
  • Gilla
svenne_b
  • Laddar…
Tack Gudfader Avemo! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.