Behöver ett nytt tangentbord. Mekaniskt. Det arbetsgivaren tillhandahöll är för dåligt och det mekaniska jag redan har (steelseries apex pro) som jag verkligen gillar, låter för mycket för att funka vid teamsmöten där jag inte har headset.

det går att bygga ett supertyst tgb men jag betalar max 1500kr för detta och då hittar jag inget som verkar rätt.

någon som hittat en bra kompromiss mellan pris och ljudnivå? Fullsize, mekaniskt, baklyst.
 
Jag satte dit "O-ringar" (gummiband till tandställning) på mitt för att bli av med plast mot plast ljudet.
Inte en total lösning men vad du än köper så är komplettering med O-ringar något du bör göra. Dom stora tangenterna som inte fått några låter märkbart mer på mitt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Detta belysta dök upp i flödet.
[länk]

[bild]
japp det har jag sett men tyvärr är ingen av switchrna man använder speciellt tysta…..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
LoweW
Jag är ett stort fan av Keychron. Har inte testat deras ”Gateron Silent Switch” men hört gott om dem (y)

Lite längre ner på sidan står det vilka tangentbord som är kompatibla med just dem.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F
1. Jag hade bara tyckt det var roligt om andra stördes av mitt tangentbord vid teams.

2. Kan du inte bara köpa en näve tysta switchar och byta?
 
LoweW LoweW skrev:
Jag är ett stort fan av Keychron. Har inte testat deras ”Gateron Silent Switch” men hört gott om dem (y)

Lite längre ner på sidan står det vilka tangentbord som är kompatibla med just dem.
jag ska kolla igen, har sett dessa när jag plöjt 150miljoner tester på youtube men har inte hittat rätt ännu. Mest är det förstås en prisfråga. Någon hade byggt ett ultratyst mekaniskt tgb, men det kostade 600USD att bygga.....:)
 
F fsn skrev:
1. Jag hade bara tyckt det var roligt om andra stördes av mitt tangentbord vid teams.

2. Kan du inte bara köpa en näve tysta switchar och byta?
1. Ok, jag har inte jobbmöten där det är roligt att störa mötet.
2. Jag tror att de Omnpoint-switchar som sitter på Apex pro är fastlödda, så det är ingen enkel operation.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Jag satte dit "O-ringar" (gummiband till tandställning) på mitt för att bli av med plast mot plast ljudet.
Inte en total lösning men vad du än köper så är komplettering med O-ringar något du bör göra. Dom stora tangenterna som inte fått några låter märkbart mer på mitt.
Jag tittade lite mer på tangentbordet jag har. Faktiskt verkar det som att det mesta av ljudet kommer från tangentens anslag mot ändläget => oringar borde kunna göra en hel del om man hitta något som passar (det finns sådana som är gjorda för switchar. Det sitter ju linjära switchar så det är inget som klickar eller så, i övrigt.

Kan nog vara värt ett försök
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
I
Jag testade en hel drös när jag var på jakt och kom då fram till att mekaniska tangentbord med bruna switchar var det som var tystast. Satte man dessutom o-ringar så blev de ännu tystare. Det påverkar dock känslan och det är en smaksak om man kan acceptera det.

Man säger att mekaniska tangentbord ska hålla i evigheter men det blev inte min erfarenhet, det framkom diverse problem, fick nya tangentbord man blev liknade problem efter ett tag. Tillslut släppte jag det där och köpte ett Logitech G915 och har inte tittat tillbaka sen dess. Lägre profil på tangentbordet visade sig vara höjdare för ergonomin i mitt fall, känslan är trots detta riktigt bra. Men visst, även detta tangentbord är inte helt tyst. Vill man ha tyst tangentbord så är det helt annan typ som gäller, liknande sådana som sitter i laptops.

Lycka till med letandet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Arbetsgivaren tillhandahåller ett Dell KM7120W. Tangenterna har bra, distinkt känsla och är relativt tyst. Jag har dock ett ganska mjukt anslag. Slår man hårt så låter det lite. Musen som följde med i paketer är inte symmetrisk och passar dåligt för vänster hand. Jag växlar mellan höger och vänster så jag behövde komplettera med en symmetrisk mus.
 
I
T TommyC skrev:
Arbetsgivaren tillhandahåller ett Dell KM7120W. Tangenterna har bra, distinkt känsla och är relativt tyst. Jag har dock ett ganska mjukt anslag. Slår man hårt så låter det lite. Musen som följde med i paketer är inte symmetrisk och passar dåligt för vänster hand. Jag växlar mellan höger och vänster så jag behövde komplettera med en symmetrisk mus.
Det där är nog så långt ifrån mekaniskt man kan komma? Men vill man att tangentbordet ska vara tyst så är det bland de bättre.

Personligen förstår jag inte hypen runt mekaniska, de är oftast väldigt höga och väsnas en massa dessutom krävs det ofta mer kraft för att trycka ner tangenterna.
 
Vad det är för typ av omkopplare i Dell har jag ingen aning om. Känslan är åt det mekaniska hållet men kanske inte riktigt nu när du nämner det. Det är behagligt lågt med 7 mm i framkant och valbart 24 eller 32 mm i bakkant. Jag har modellen utan separat numerisk del vilket irriterade en hel del i början men nu har jag vant mig och uppskattar att det tar liten plats på skrivbordet.

I början av min karriär körde vi IBM stordatorer. Deras mekaniska tangentbord var i en klass för sig beträffande känslan men de lät en hel del.
 
Redigerat:
I
Det krävs oftast en hel del utrymme för att trycka in mekaniska brytare, därav blir dessa tangentbord oftast ganska höga. Det finns företag som försökt få till mekanisk känsla med kortare "travel" ex Logitech med G915 men om känslan lever upp till förväntningarna är ju högst individuellt.

Logitech G915 finns i 3 typer, den jag har heter tactile och låter lite mindre, sen ska det finnas en variant som låter än mindre men den är svår att få tag på.

Jag hade hemma ett Logitech MX Keys på test, vad jag förstår är det inga brytare i det och är mer som laptop tangentbord. Extremt slimmat är det om man nu föredrar det. För min del skrev jag sämre på det, men tyst var det iallafall :)

Jag kör också TKL numera(utan numpad), det blir bättre ergonomi för mig då man kan ha musen närmare. Visst är numpad nice men jag tänker att behöver jag det i större utsträckning så köper jag en lös som får vara på höger sida om musen.
 
T TommyC skrev:
Arbetsgivaren tillhandahåller ett Dell KM7120W. Tangenterna har bra, distinkt känsla och är relativt tyst. Jag har dock ett ganska mjukt anslag. Slår man hårt så låter det lite. Musen som följde med i paketer är inte symmetrisk och passar dåligt för vänster hand. Jag växlar mellan höger och vänster så jag behövde komplettera med en symmetrisk mus.
Det är precis ett sådant som slutat fungera korrekt. Det är inte mekaniskt, men oavsett det så passar det inte mig. Jag gillar inte släta tangentbord där jag inte kan känna var jag är på tangentbordet och jag gillar inte den kompakta layouten av samma skäl. Förutom att jag inte gillar tryck-känslan då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.