husis skrev:
Kanske boken villaträdgårdens historia skulle vara något?
Villaträdgårdens historia : ett 150-årigt per - Bokus bokhandel

obs att jag själv inte läst den, bara om den så jag vet inte hur utförlig den är.
Hej Husis!

jag har kommit halvvägs i boken - den är JÄTTE bra. Många gamla fotografier på trädgårdar från sekelskiftet! Väl beskrivet med trädgårdsstilar och namn på dåtidens moderna växter.

Har insett att det inte är en viktoriansk trädgård vi tänkt oss, utan stilen kallas för NATIONALROMANTISK:

"Den svenska naturen skulle lyftas fram i sin helhet på den taturlika tomten. Villan skulle kilas fast på tomten utan att någon tydlig trädgård iordningställdes. Vackra och stora träd lämnades och skyddades under bygget. Villan ligger inkilad mellan de stora träden. Enkla grusgångar anlades dit man skulle, vackert följande den befintliga terrängen. Vid flack mark var det på sin plats med en ängsmark, kanske med något fruktträd. Man kunde försiktigt inplantera ädlare träd och örter. Man talade lyriskt om ormbunkar, mossor och lavar. Närmare fasaden kunde otaliga tidstypiska perenner sättas samt klätterväxter kring verandor...."

Precis så tänkte vi! Vi har varit rädd om de stora gamla träden - anpassat huset efter tomten. ormbunkar finns redan likaså mossa på berget!

Tack för boktipset, igen Husis! :)

// Snäckan
 
Vad glad jag blir för det var ett lyckat boktips Snäckan! Det låter fantastiskt fint det ni planerar för ert hus, jag blir riktigt avundsjuk faktiskt!

Jag har läst om boken och funderat på att skaffa den själv som lite inspiration, men inte kommit mig för. Vi har ett 60-talshus själva så det är ju en annan stil. Jag har inte tänkt att vi skulle göra en 60-tals trädgård helt och hållet, det är mest det att det är kul att ha lite referenser på vad som gällde när huset byggdes.
 
husis skrev:
Vad glad jag blir för det var ett lyckat boktips Snäckan! Det låter fantastiskt fint det ni planerar för ert hus, jag blir riktigt avundsjuk faktiskt!

Jag har läst om boken och funderat på att skaffa den själv som lite inspiration, men inte kommit mig för. Vi har ett 60-talshus själva så det är ju en annan stil. Jag har inte tänkt att vi skulle göra en 60-tals trädgård helt och hållet, det är mest det att det är kul att ha lite referenser på vad som gällde när huset byggdes.
Boken är även en bra inspirationskälla till en 60-talsträdgård. Boken beskriver ju trädgårdens utveckling från 150 år tillbaka och fram till nu!

Jag tycker helheten är viktig och det är kul att höra att ni vill skapa en trädgård som faktiskt passar till huset.

Lycka till!

// Snäckan

ps - håll utkik på vår hemsida ramöver för trädgården är ett minst lia stort projekt som husbygget och det kommer nog finnas massor att skriva om.
 
Vi håller precis som ni på och anlägger en gammaldags trädgård. Det är möjligt att stilarna kommer att bli lite olika eftersom vi eftersträvar en gammaldags torpträdgård. Men du kan kanske få lite inspiration av några av de växter vi har fastnat för:

* stockrosor
* Moses brinnande buske
* gammaldags buskrosor (t.ex. Old Scheewitchen)
* lupiner
* Kungsljus
* fingerborgsblommor
* aklejor
* bondsyrén
* liljor

Om du vill ha en nationalromantisk stil kanske det kan vara aktuellt att anlägga en berså av något slag. Ett annat tips kan vara att anlägga en stram köksträdgård med tydliga gångar och bäddar.
 
frebe893 skrev:
* stockrosor
* Moses brinnande buske
* gammaldags buskrosor (t.ex. Old Scheewitchen)
* lupiner
* Kungsljus
* fingerborgsblommor
* aklejor
* bondsyrén
* liljor

Om du vill ha en nationalromantisk stil kanske det kan vara aktuellt att anlägga en berså av något slag. Ett annat tips kan vara att anlägga en stram köksträdgård med tydliga gångar och bäddar.
Stockrosor och lupiner växer redan på tomten - ute på vår naturliga äng!
Klart vi ska ha syrener och rosor - om vi klarar av dem.... :-0
Liljor däremot passar inte i en nationalromantisk trädgård (läser ju en himla bra bok just nu), dessutom luktar de illa....

Tanken på berså har slagit oss, men tomten är ganska kuperad, så det kan bli svårt. Däremot kommer det nog att bli naturligt att ha en möbelgrupp, alt bänk vid en av ekarna som bjuder på svalkande skugga sommartid.

Köksträdgård vore oxå kul att anlägga, men som sagt...tomten är kuperad så vi behöver nog proffshjälp med själva strukturen.

Det är spännande med trädgård!!!
Det hade jag ingen aning om...

// Snäckan
 
Hej,
I senaste uplagan av "Så renorveras torp och gårdar" finns ett sista kapitel som skulle kanske kunna vara intressant för dig. Handlar just om gamla trädgårdar, ev. lite mer om hur man ska ta tillvara på en sekelskiftesträdgård, skulle kunna vara lite inspirationskälla dock.
 
Fjäril skrev:
Hej,
I senaste uplagan av "Så renorveras torp och gårdar" finns ett sista kapitel som skulle kanske kunna vara intressant för dig. Handlar just om gamla trädgårdar, ev. lite mer om hur man ska ta tillvara på en sekelskiftesträdgård, skulle kunna vara lite inspirationskälla dock.

OK - intressant, ska söka efter den boken.

Tackar för tipset,

// Snäckan
 
1. De stora träden det pratas om är vårdträd. ( slå upp det)

2. En fantastisk bok om gamla trädgårdar är just boken "gamla trädgårdar", ska kolla författaren, boken är till för alla 70-talister som nu har flyttat till alla gamla sekelskiftes hus och torp, men är uppvuxna i 70-tals hus med bara gräs och vinbärsbuskar ... många bra skisser och förklarar kryddträdgårdarna och t.ex. vårdträden.

Henrik
 
OK - framför mig ser jag dignande klätterrosor, lavendelhäckar, svulstiga pioner, doftande syrener, sagolikt blommande fruktträd, grusade gångar och mossiga stenar...... Åhh...
Har du kollat jordmånen? pioner, syrener och rosor gillar lerblandad jord medan lavendel vill ha sandblandad. Har själv inte lyckats med lavendel då jag har för lerig jord - men jag är lika glad ändå - det finns ju isop :)
 
Alsti18 skrev:
det finns ju isop :)

Isop - vad är det?

Tror vi har sur jord här - baserad på mycket lövmull. Blir orolig för lavendeln....det är ju min personliga favorit! Kanske funkar på berget?

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Tror vi har sur jord här - baserad på mycket lövmull.
Det är väl främst ek- och boklöv samt barr som ger sur mull. De flesta andra lövsorter ger ungefär neutral mull.

Isop är en låg, buskig perenn med blå blommor. Den funkar bra som subsitut för lavendel. Bildsök på Google efter "hyssopus officinalis" så får du se.
 
Lavendeln är egentligen 'vackrare' men det kan vara tveksamt om den klarar sthlmsområdet. Om du funderar på den kan det vara vettigt att sätta ett par provex och se om de klarar sig. Planteras i så fall nu på våren så att de hinner etablera sig väl till vintern.
 
frebe893 skrev:
Vi håller precis som ni på och anlägger en gammaldags trädgård. Det är möjligt att stilarna kommer att bli lite olika eftersom vi eftersträvar en gammaldags torpträdgård. Men du kan kanske få lite inspiration av några av de växter vi har fastnat för:

* Moses brinnande buske
Jag tror att man ska undvika Moses brinnande buske om man har små barn. Den växten i kombination med sol kan ge brännskador.


Det ska bli mycket intressant att följa din trädgårds utveckling Snäckan. Växterna måste ju göra Ert vackra hus rättvisa ;)
 
yonna skrev:
Lavendeln är egentligen 'vackrare' men det kan vara tveksamt om den klarar sthlmsområdet.
Nejdå, jag har sett den leva och frodas även där jag bodde förut - på gränsen mellan zon III och IV långt ut i norra förorterna. Men det ska vara soligt och lätt jord förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.