Hmm, ok då... jag ljög lite förut. Min tomt faller faktiskt 0,4m på 30m. Dock ser den heeelt plan ut för ögat. LillaSandra, du är förlåten!! :p
 
0.4m på 30m ... tror den här tomten faller 0.4m per meter på vissa ställen ;D
 
Vi har sluttingstomt + berg 20-30 cm under matjorden NU.
Är väldigt glad för den förhoppningsvisa platta tomt med grävmån på 50 -60 cm vi får nästa år. Vilka rosor mm man kan plantera. Trädgård är mitt intresse   :D.
 
Vi bor på en sandstrand :p Fast som tur är så är det lite skog på den idag så lättkuperad skogstomt här. Men gräver man djupare än 10cm så är det bara sand vi hittade en sten på hela byggtiden å den var typ 3cm i diameter ;D
Kan säga att har ni möjlighet så välj en sådan tomt...
 
Hemmakatten
LillaSandra skrev:
1475 kvm känns ju lagom stort, men frågan är hur man anlägger en gräsmatta på ett berg  ::) (ja, jag är lite korkad och fatta inte sånt ;D) ?
Mycket enkelt. Man anlägger inte gräsmatta på bergstomter! :D

Är det gräsmatta man är ute efter så bör man välja en annan tomt. Det blir inte bra att försöka knöka till nån gräsmatta där det inte går. Det kommer inte heller att se naturligt och bra ut. Möjligtvis om man terrasserar nån liten del och just där har en snutt gräsmatta.

Men en bergig tomt har ju så många andra kvalitéer! Höjd och utsikt. Tänk dig ett trädäck runt huset som formar sig efter naturen. En massa krukor med träd och blommor. Buskar och annat blir jättesnyggt i sluttningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.