J jonaserik skrev:
Eftersom du har markradon så är det viktigast att alla genomförningar ( avlopp/vatten eller annat ) har gjorts på rätt sätt. Vid gjutning så fäster inte betongen 100 % mot rör, det blir en liten springa som det kommer att pysa upp radon genom. Det går att lägga en sträng med silikon eller annan tätmassa ( den får inte vara stum utan lite flexibel ) i vecket mellan betong och rör.
Hur är det med sprickor som bildats i betongen här och var - bör de också tätas? Finns ett par och de är väl max 1mm breda...

Exempel:
Bild av betonggolv med sprickbildning som sträcker sig från vit avloppsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte kladda med silikon eller andra tätmassor där.
Hur många radonsugar har du gjort, det med kladda md silikon och få absolut tätt är det viktigaste och inget jaså eller jaha. Radom har en förmåga att komma in från den minsta glipa/spricka

A aekeberg skrev:
Hur är det med sprickor som bildats i betongen här och va
Ska du flyta golvet, det ser så ut, då lägger du flödigt silikon runt allt som sitter i eller kommer genom golvet, när du sen flyter så blir det som en försegling ini betongen och tätt. Dom slangar som kommer upp ur golvet, gö så som jag skrev tidigare. Gör rätt från början så blir det bra, finns inget som heter överkurs när det gäller Radon.
En fråga till , har du dränslangar på utsidan huset, är utmärkta för att få bort massor med markradon. Det tar vi senare.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur många radonsugar har du gjort, det med kladda md silikon och få absolut tätt är det viktigaste och inget jaså eller jaha. Radom har en förmåga att komma in från den minsta glipa/spricka


Ska du flyta golvet, det ser så ut, då lägger du flödigt silikon runt allt som sitter i eller kommer genom golvet, när du sen flyter så blir det som en försegling ini betongen och tätt. Dom slangar som kommer upp ur golvet, gö så som jag skrev tidigare. Gör rätt från början så blir det bra, finns inget som heter överkurs när det gäller Radon.
En fråga till , har du dränslangar på utsidan huset, är utmärkta för att få bort massor med markradon. Det tar vi senare.
Som vanligt vill jag inte gå i polemik med dig, du ger som jag brukar skriva bra råd men är ibland snarstucken. Men i just bedömningen av hur det behöver tätas i övergången som gjuts in och är utsatt för undertryck och inte kommer släppa radon utan bara behöver vara funktionell lovar jag dig att jag är fullt kapabel. Finns ingen anledning kladda där när det några dm bort är slitsad slang bara se till att man inte får onödig inläckning där skarven är lite större till arean sett och löses lätt med tejp om det behövs.

Sen har jag en fråga kring dina 2 mmVp är det ett gängse undertryck? Säger inget om det men skulle själv vilja ha lite högre.
 
För att slippa fundera på hur det ska tätas föreslår jag att näste person som gör samma jobb går över till avloppsrör UNDER plattan istället, då blir detta en ickefråga.

Vad gäller fläkt så använder jag denna på lågfart:

https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm
 
MathiasS MathiasS skrev:
För att slippa fundera på hur det ska tätas föreslår jag att näste person som gör samma jobb går över till avloppsrör UNDER plattan istället, då blir detta en ickefråga.

Vad gäller fläkt så använder jag denna på lågfart:

[länk]
Tja, med facit i hand så hade ju det varit snyggt o enkelt. Kanske lite för enkelt... :crysmile:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som vanligt vill jag inte gå i polemik med dig, du ger som jag brukar skriva bra råd men är ibland snarstucken. Men i just bedömningen av hur det behöver tätas i övergången som gjuts in och är utsatt för undertryck och inte kommer släppa radon utan bara behöver vara funktionell lovar jag dig att jag är fullt kapabel. Finns ingen anledning kladda där när det några dm bort är slitsad slang bara se till att man inte får onödig inläckning där skarven är lite större till arean sett och löses lätt med tejp om det behövs.

Sen har jag en fråga kring dina 2 mmVp är det ett gängse undertryck? Säger inget om det men skulle själv vilja ha lite högre.
Snarstucken är jag inte, men måste få säga ifrån om det kommer något som är stick i stäv med vad som sägs i radonsaneringshänseende. Står klart om att se till att alla genomföringar SKA tätas i instruktionerna.
Du kan läsa här https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/atgarder-mot-radon-i-bostader.pdf
Att ha ett större undertryck kan rendera i att kall jordluft kommer in i grundkonstruktionen och då blir nästa problem med en fuktkvot som blir hög och inte bra

MathiasS MathiasS skrev:
Vad gäller fläkt så använder jag denna på lågfart:
Rätt bra fart på den, även på lågfart, den är även stor och tar plats, annars inget fel med den
 
J jonaserik skrev:
Rätt bra fart på den, även på lågfart, den är även stor och tar plats, annars inget fel med den
Ja den är lite stor, men för mig är det också viktigt att en radonfläkt sitter utomhus och bara suger inomhus (så att jag inte riskerar att med fläkten trycka ut radon i huset mha fläkten) och då spelar storleken ingen roll - ute går det alltid att gömma den.
 
Har tittat lite på fläktar nu. Känns som om jag ska ha ett väldigt litet luftflöde (vilket flera redan poängterat). Men hur vet jag om en fläkt kan leverera ett så litet luftflöde? För de flesta står ju bara max luftflöde specat... Förstår principen att mäta med en vattenfyllt rör men man vill ju köpa en fläkt med lägen runt förväntat luftflöde så att man efter installation kan justera in det.

Exempelvis tittade jag på en kanalfläkt från Clas Ohlson. Om jag vill ha ett tryck på 20Pa ska jag ha ett flöde på 110 m3/h ca (röd prick i diagram nedan). Max flöde vid låg inställning (fläkten har två lägen) är 130 m3/h som jag tolkar det. Tänker mig att detta är ett idealt beräknat flöde som kommer begränsas pga hur den installeras (dimension på rör den suger ur osv). Men hur mycket? Går det ett justera ned varvtalet och därmed flödet ytterligare själv? Maximalt flöde på 130 verkar ju enligt diagrammet ge noll tryck - hur hänger det ihop?
Prestandadiagram för kanalfläktar med kurvor som visar statiskt tryck mot luftflöde i m3/h, röd prick vid 110 m3/h och 20 Pa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationstabell för kanalfläkt med detaljer som hastighet, effekt, strömförbrukning, luftflöde, temperatur, ljudnivå och vikt.

Sen kollade jag på minsta EC-fläkten från Östbergs (CK 100 C1 EC). Här förstår jag det som att man kan ställa in spänningen variabelt från 0-10V och därmed justera fläkthastigheten. 20Pa tryck -> flöde på 42l/s -> 4,37V. Känns ju bra då man har ett ytterligare justermån både uppåt och nedåt... Har jag förstått saker rätt här?
Diagram över extern statiskt tryck mot luftflöde med markering vid 20Pa och 110 m³/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationer för en fläkt med luftflöde, tryck, effekt, varvtal, ström, verkningsgrad, SFP-värde och spänning markerad vid 4.37V.

Tekniskt borde jag alltså välja Östberg-fläkten men jag gillar Clas Ohlson fläkten bättre med tanke på design / hur den kommer sitta monterad hos mig. Men då är frågan om det finns möjlighet att styra ner CO-fläkten ytterligare eller om det finns andra alternativ i stil med den...

//Anders
 
Claesohlssonfläkten känner jag igen, har en likadan i min Trygghetsvakten Vind-installation. TV bytte senare bort den - om jag minns rätt pga att den var urusel på att suga vid undertryck. Dvs, den kaviterade och slutade pumpa luft så fort man hade minsta motstånd på sugsidan. OM det är samma fläkt så är det en dålig egenskap i denna applikation. Jag har fortfarande kvar denna fläkt i min installation och jag kan inte ens ha ett galler för fasadgenomföringen innan den slutar puffa luft. Med detta sagt, inte säkert att det är samma fläkt även om den ser lika ut och man kan ju också ha designat om fläktbladen sedan dess.

Kör på Östbergfläkten och kör på så låg fart som möjligt. Följ uppresultatet med en radommätare från Airthings och öka farten vid behov.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Övergången från dränslang till avloppsrör är nu tätad och ingjuten. EC- fläkt 100 från Östbergs inhandlad. Så nu är det bara att installera det hela...

Men finns det något att tänka på angående genomföringen i ytterväggar? Bara att sätta ett spirorör rakt igenom? Isolering? Väggen består av betonghålsten...

Sedan någon form av ventil på utsidan. Har kikat på exempelvis denna: https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/yttervaggskapa-yk-100-mm-gra.html. Luften som kommer ut från dränslang är ju relativt fuktig. Finns det risk att ventilen fryser igen på vintern?

Något annat att tänka på?
 
Fläkten på utsidan!
 
A aekeberg skrev:
Luften som kommer ut från dränslang är ju relativt fuktig. Finns det risk att ventilen fryser igen på vintern?

Något annat att tänka på?
Kanske inte att själva ventilen fryser igen - men räkna med rejäla istappar från den, så har det blivit hos mig.
 
Jag har inget sådant här men det beror ju på hur fuktigt det är under plattan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fläkten på utsidan!
Har läst dina trådar om detta och förstår logiken men tyvärr passar det inte med en fläkt inte där ventilationen kommer ut - förfular för mycket...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.