Frågar bara för att lära mig, Antag att man vill använda fiber mellan två byggnader. I vardera änden finns en switch med SFP uttag - eller så använder man en konverter med direkt ingång för kontakterad fiber. Tog till drygt hundra meter för att det inte bara ska gå att förslå en 100 meter kontakterad patch. Länken bör funka över gigabitportar, förmodlingen monomode men multimode kan väl funka också. Vid behovs dras länken genom lämpligt rör/slang. Förläggningsdjupet borde inte behöva vara stort så att hempularen kan gräva en ränna själv med spade. Uteslut nätverkskabel men ta med risk för överspänningar om det finns metalltrådar i draglina.

Var skaffar man fibermaterialet och vilka varianter bör man välja mellan?
 
Får man in fiberkabeln i dukten utan specialutrustning? Jag tänkte mig något som privatpersoner kan göra. Svetsarna förstår jag att man måste få hjälp med.

eller finns det fiberkabel som man kan lägga direkt i marken utan rör eller slang?
 
Kabel för kanalisation drar du som vilken kabel som helst, den är gjord för det.

Du borde klara dig med 117 meter fiberkabel, två fibersvansar, en kap, en fibersvets, skaltång, isopropanol, och rengöringsdukar. Alltihop finns på Ahlsell, mina priser nedan:

Tex.
Singelmode Nexans UT30 kapad, 7,21 SEK/m (förläggning i rör)
Fibersvansar 40 SEK/styck
Skaltång 1400 SEK
Fiberkap CT-50 och en svets FSM-41S, totalt 45 TSEK

ovanstående plus moms


Finns billigare svetsar o kapar på Ebay, har själv funderat på att köpa en o testa för att lägga fiber till friggeboden :D.

EDIT: och som @cpalm föreslog: en liten ODF i varje ände att montera fibern i.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nja, Nexans skriver att UT30 bör förläggas i duct och kan blåsas.
 
C
G gråsten skrev:
Får man in fiberkabeln i dukten utan specialutrustning?
Absolut, du behöver förmodligen inte ens någon dragtråd. Kabeln är extremt styv.
 
sunnis
Enklast är beställa färdigkontakterad fiberkabel för utomhusbruk, välj hur många ledare du vill ha. Angående singelmode eller multimode så skulle jag idag dra singelmode, även på det korta avståndet då priset på singlemode sfper gått ner, även på 10Gbps. Spelar egentligen ingen roll vad man väljer. Direktronik har allt man behöver.
 
Om den är färdigkontakterad så kan det vara knepigt att få in drn i dukt eller slang. Men det kanske inte behövs?
 
sunnis
G gråsten skrev:
Om den är färdigkontakterad så kan det vara knepigt att få in drn i dukt eller slang. Men det kanske inte behövs?
Nej, inte direkt. Går ju dra det i vanligt markrör eller pem-slang, eller så lägger man den direkt i marken som den är. Sedan kringlar man ihop det i ODF eller liknade låda och jackar i kontakterna med skarvdon. Sedan en fiberpatch mellan ODF och SFP.

Ska man göra det i form av privat bruk där man gör jobbet själv så blir det väldigt dyrt och overkill med att göra det "rätta vägen"
 
För en vecka sen drog jag 50 meter fiber mellan två kåkar här på fastigheten. Färdigkontakterad LC-patch går precis genom ett 20 mm flexrör. Jag hade ett vanligt 50 mm markrör så det var absolut inga problem, slängde i några vanliga TP-kablar samtidigt.

Kan rekommendera att handla från FS.com där jag fick SFP:er och färdigkontakterad patch för strax över 600 kr ink frakt. Inte lönt att hålla på med egen kontaktering anser jag. De har färdigkontakterat på valfri längd, det tillverkas på beställning. Ta i med minst 2 meter i var ände, min var lite kort trots att jag tyckte att jag mätt i överkant.

Här nedan är vad jag köpte tror jag.

Hmm ju mer jag tittar på mina grejer tror jag att jag har köpt singlemode-SFPer och dragit en multimode-fiber, hur blev det så tokigt. Men kopplingen fungerar full hastighet utan packet loss så eh. Får byta SFPer om det skulle strula i framtiden.

Skärmklipp av varukorg på FS.com med fiberkabel och SFP-transceivermoduler samt totalpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Absolut, du behöver förmodligen inte ens någon dragtråd. Kabeln är extremt styv.
Aldrig i livet att man handmatar över 100 meter i en dukt, i ett markör kan man DRA det. I PEM 40/32 kan man skjuta vissa kablar. Långt ifrån alla kablar som är så styva att de går skjuta över huvud taget
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Varför ta med risk för överspänning med draglina, den lämnar man väl inte kvar efter att man dragit?
 
Eller drag med en ickemetallisk lina om man vill ha en draglina liggande.
 
Tack för bra förslag, bl a FS.com. Färdigkontakterat verkar givet så att man inte behöver köpa in tjänsten att svetsa pigtails. Hur får man genom en draglina i drygt hundra meter slang eller rör? Först blåsa fisklina med bomullstuss och tryckluft?

Vad väljer man som bra draglina?

Preferenser multimode eller monomode? Säg då att det handlar om sträckor på drygt hundra meter och bara en klient i andra änden mellan portar 1 Gigabit. Jag noterar SX för monomode SFP och LX för single mode 1310 nm, EX alt EZX för 1550 single mode. Behöver man inte 1310/1550 tranceivers (WDM) om man bara har en fiberkabel eller är det enklast att använda ett par och låta vardera riktningen gå i skilda fibrer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.