Vi har dragit bort dörrklockan och klippte då av ledningen till den, undrar nu om jag behöver göra något mer med den? Vill täcka hålet och måla igen. Proppen för urdragen men kan man klippa ledningen på något annat ställe också så att det inte ska gå el till hålet. Bifogar ritningar där dörrklockan syns på övervåningen och där den ser ut att gå även i källaren?
 
  • Arkitektonisk ritning eller planlösning för en källarvåning markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg, hål med synliga rör, linjal för storleksmätning, olycksskadad gipsvägg, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på övervåningen
 
  • Arkitektonisk ritning av en husplan, skalenlig, innehållande rum, möblering och mått, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för ledningar? Om de innehåller 230 V så ska de kopplas bort i matande ände och dras ut. På din bild är det klenspänningsledare. Dessa får du göra vad du vill med. Men transformatorn ska kopplas bort.
 
Vanligen används en lågspänd växelspänning på 8-12 V till dörrklockor så även om det ligger spänning på så är det inte farligt.

Fungerade klockan innan du klipper ledningen? I så fall finns en ringledningstransformator någonstans i huset.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för ledningar? Om de innehåller 230 V så ska de kopplas bort i matande ände och dras ut. På din bild är det klenspänningsledare. Dessa får du göra vad du vill med. Men transformatorn ska kopplas bort.
Har dålig koll på sånt här, sambon sade att det är låg spänning så att det inte är nån fara plus har tagit ur proppen men jag vill vara säker på att vi gör allt rätt. Var kan jag hitta transformatorn? Kan du se det på ritningen?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för ledningar? Om de innehåller 230 V så ska de kopplas bort i matande ände och dras ut. På din bild är det klenspänningsledare. Dessa får du göra vad du vill med. Men transformatorn ska kopplas bort.
Är klenspänn samma som låg
 
zarkov zarkov skrev:
Vanligen används en lågspänd växelspänning på 8-12 V till dörrklockor så även om det ligger spänning på så är det inte farligt.

Fungerade klockan innan du klipper ledningen? I så fall finns en ringledningstransformator någonstans i huset.
Den fungerade, kan du se på ritningen var transformatorn borde vara? Tycker det ser ut som att det tidigare fanns en dörrklocka även i gillestugen på ritningarna.
 
På ritningen är en dosa vid hörnet gillestuga-hall, sedan till centralen. Ingen trafo ritad, den kan sitta vid centralen eller vid dosan.
 
Fotografen Fotografen skrev:
På ritningen är en dosa vid hörnet gillestuga-hall, sedan till centralen. Ingen trafo ritad, den kan sitta vid centralen eller vid dosan.
Ok, den runda ifyllda cirkeln markerar dosa? Vad betyder de två pilarna som är på varandra?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Troligen sitter det något liknande detta [länk] i närheten av centralen där dessa trådar kommer ifrån.
Tack, ska leta efter den imorgon! Tror du att den ser ut så även om den är från 70talet?
 
H Husisörmland skrev:
Ok, den runda ifyllda cirkeln markerar dosa? Vad betyder de två pilarna som är på varandra?
Två pilar, ledning går upp. En pil ledning går ned/kommer nedifrån och upp.

fylld cirkel är infälld dosa ja.

Av ritningen framgår inte var trafon är placerad, men sannolikt en vit större sak vid elcentralen, ta kort på centralen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Troligen liknande iaf. Kolla vad som sitter runt centralen och är du osäker så ta en bild kan säkert någon här känna igen den om den sitter där.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H Husisörmland skrev:
Ok, den runda ifyllda cirkeln markerar dosa? Vad betyder de två pilarna som är på varandra?
Som redan nämnt, två pilar betyder rör upp, en pil rör ner.
Rund blupp är dosa.
 
H Husisörmland skrev:
Tack, ska leta efter den imorgon! Tror du att den ser ut så även om den är från 70talet?
Leta efter något som liknar denna. Den är nog från 70-talet.
Vit brandvarnare monterad på vägg med synlig kabel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husisörmland
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för ledningar? Om de innehåller 230 V så ska de kopplas bort i matande ände och dras ut. På din bild är det klenspänningsledare. Dessa får du göra vad du vill med. Men transformatorn ska kopplas bort.
Hittade transformatorn, var bredvid proppskåpet... Hur kopplar vi ur den?
blackarrow blackarrow skrev:
Leta efter något som liknar denna. Den är nog från 70-talet.
[bild]
J Johan456 skrev:
Två pilar, ledning går upp. En pil ledning går ned/kommer nedifrån och upp.

fylld cirkel är infälld dosa ja.

Av ritningen framgår inte var trafon är placerad, men sannolikt en vit större sak vid elcentralen, ta kort på centralen. Någonstans borde också en tryckknapp vara ritad för att kunna ringa på, jag kan inte se det.

man bör riva bort allt och inte bara vika ina kablarna. De verkar ligga ihop med 230V i dosa, det är isåfall inte bra.

Edit:
Nu såg jag även tryckknappen till ringklockan. Det ligger fler än ett rör vid din ringklocka. Jag tror inte de följt ritningen utan gjort som man ska och inte dragit ledning för ringklocka ihop med lågspänning (230V). Man har nog bara ritat så för att göra det enkelt. Men jag vet såklart inte.
Tack för förklaring, ringklockan antar jag är cirkeln med prick i och sen pil? Hur river man bort ledningar som går mellan
 
  • Väggmonterad termostat med öppet lock, exponerad kabel och elektronik, radiatorreglering, installationsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag halvt demonterat, kablar exponerade, säkerhetsrisk, väggmonterat, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelementstermostat, elektriska kablar, skruvar, damm, vägg, gammal utrustning, installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.