twoamigos skrev:
Vad menar du med siktlinjer?
Inte för att vara dryg, men siktlinjer är ett rätt grundläggande koncept när man gör planlösningar. Det låter som att du borde läsa på ordentligt innan du gör planlösningen till ett nybygge, eller ta en arkitekt eller inredningsarkitekt till hjälp. Troligen får du en mycket bättre lösning på det sättet.

Kolla in planlösningarna på kataloghus. De är ofta rätt genomtänkta och kan fungera som en bra start.
 
Planlösningarna som finns i katalogerna är helt enkelt inte gjorda efter våra behov och vårt krav.
Siktlinjerna faller nog på plats inom en kort framtid.

Ny layout med "optionsrum" och en separat gästtoalett.
Är jag först med att mynta ordet och rummet --> optionsrum ? :p
planis3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har ni för unika behov/krav som gör att inga utav de hundratals katalogmodellerna passar? Menar inte att kataloghus passar alla, men jag har nog sett ett antal enplansmodeller som verkar passa storleks- och funktionsmässigt (enplan, tre sovrum, utsikten på entresidan, kök med ö/halvö, två badrum, osv.).
 
Tror kommentarerna är i all välmening. Jag är helt klart för att man skall skapa sin egen unika lösning. Det är en rolig del av processen. Men när huset är byggt så är det iallafall svårt att helt byta planlösning. Eftersom man gör sin livs investering så kanske det inte är så dumt att ta in lite hjälp från någon arkitekt som kan hjälpa till. Det är ganska små pengar om man tittar på hela husbudgeten. Vi fick hjälp av en jätteduktig dam vilket löste hela knuten för oss och vi fick en planlösning som vi tycker är outstanding! Dessutom med bonusen att det faktiskt gick att tillverka ett prefabhus med de måtten.
 
mariatherese: Och vad kostade denna duktiga dam totalt?

Var ju nyligen en artikel om arkitektpriser på BHs förstasida där de räknade 60h á drygt 800kr/h, totalt alltså ca 50000kr för ett arkitektritat hus. 10% av hela huspriset om man ville ha med sig arkitektens hjälp genom hela bygget (så alltså från ca 200000kr och uppåt)
 
anthill visa mig gärna katalog huset som gör följande.

3 sovrum alternativ 4 om vi skippar barnens allrum. ( vid försäljning så passar detta hus för flera familjekonstellationer )
Ingång från Öst med utsikt som man gärna ska kunna njuta från v-rum, matrum & allrum.
En sidogång till grovkök mot carport och stallet. ( Efter carport kommer det ett stall )
En avskiljd vuxen och barn avdelning. Men ändå en bra överblick.
En stor centralplats i hjärtat av huset med stora och generösa utrymmen i köksdelen.
Eget badrum från sovrum 1, sedan då optionsrummet som blev jävligt lyckat enligt oss. :p
Entré under det befintliga taket.
Häftig hall syn, typ receptions liknande.
Högt tak över köksdelarna.
Boytan ligger på ungefär 155.

Nackdelen just nu är, vattendragningarna kommer låta i alla sovrum ...
 
Vattendragningar låta i alla rum?

hur har du tänkt dra vattenledningarna?

ingen platta som du drar vatten i?

har för mig att lbhus har hus du kan få ganska likt denna planlösning med...Kataloghus kan du mot en mindre kostnad flytta rum/väggar som du vill i. T.ex Classic 140 påminner. Omdetta om jag inte kommer ihåg fel, iofs 15 kvm för litet men var bara ett exempel
 
Eventuellt platta men inte alls säkert.
Låter väl ändå? Eller är det bara vårt hus som låter när någon drar i kranarna!!

Kollade på Classic 140 och det var inte bra med tanke på utsikten.
Samt siktlinjerna verkade vara lika "dåliga"
planis4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
twoamigos skrev:
anthill visa mig gärna katalog huset som gör följande.

3 sovrum alternativ 4 om vi skippar barnens allrum. ( vid försäljning så passar detta hus för flera familjekonstellationer )
Ingång från Öst med utsikt som man gärna ska kunna njuta från v-rum, matrum & allrum.
En sidogång till grovkök mot carport och stallet. ( Efter carport kommer det ett stall )
En avskiljd vuxen och barn avdelning. Men ändå en bra överblick.
En stor centralplats i hjärtat av huset med stora och generösa utrymmen i köksdelen.
Eget badrum från sovrum 1, sedan då optionsrummet som blev jävligt lyckat enligt oss. :p
Entré under det befintliga taket.
Häftig hall syn, typ receptions liknande.
Högt tak över köksdelarna.
Boytan ligger på ungefär 155.

Nackdelen just nu är, vattendragningarna kommer låta i alla sovrum ...
Det är klart att om du måste ha en planlösning som ser ut precis som din egen så är det ju inget att diskutera. Men jag menade att det finns planlösningar som erbjuder liknande lösningar som kanske är mer genomtänkta och kostnadseffektiva, till exempel dessa (hittade flera exempel hos Trivselhus men finns även liknande hos andra tillverkare):



http://www.trivselhus.se/husskisser/a008/

http://www.trivselhus.se/husskisser/a006/

http://www.trivselhus.se/husskisser/skiss-no-911/

http://www.trivselhus.se/husskisser/green-line-850/
 
Jag hör inte nåt från vattenledningarna när det forsar vatten i dem...
 
Klart ni kan få till en planlösning själva. Låt det ta ordentligt med tid bara. Och var inte rädda för att släppa hela planlösningen och börjar om från början. Flera gånger. Kill your darlings. Dvs försök arbeta förutsättningslöst. Häng inte upp er på att ni fått för er att tex eldstaden skulle passa bra på ett ställe för att sedan bygga planlösningen runt det. Det är ett klassiskt misstag. Den enda förutsättningen som ni behöver ha i åtanke är ju hur tomten ser ut.

Gå runt i det fiktiva huset. Gör det man normalt gör i ett hus. Sätt er vid den fiktiva matplatsen och fundera på vad man ser när man vrider runt huvudet. Vad möts man av i entren. Blir det mörkt på toan utan fönster. Osv. Osv. En 3D modell kan hjälpa (finns prisvärda program som är enkla att använda).

Låt det ta tid, som sagt.

Och ta gärna åt er tips från andra men lyssna inte för mycket på åsikter. Vi har alla olika åsikter så du kommer få en massa olika svar.

Och, låt det ta tid. :)
 
Vattenledningarna låter som f-n i detta modulhus från 70 talet som vi bor i just nu.. men men..blev bara orolig när jag tänkte tanken att alla skulle vakna om jag gick upp mitt i natten och spolade :)

Mycket bra input från flera här i tråden, men jag tror att vi är cirka 90% nöjda med vår nuvarande planlösning.
Den upfyller alla våra krav och framtida önskemål.

Det som hade varit bra.. är om typ IKEA hade haft en lokal på 300 kvadrat med väggar på hjul, skenhängda tak,
platsmöbler, samt köket i plast med karborreband på baksidan så man nästan kunde bygga sitt kök och resten av planlösning i full stor skala. Då hade man fått provsuttit sitt hus och testkört det.. precis som vi gör när man handlar bilar. ...man kanske ska ringa IKEA :p
 
Boka in visningar med husförsäljare på hus med planlösningar som liknar den vill ha... dels har de ofta visningshus, annars har de ofta kontakt med kunder som ställer upp och visar sitt hus för intressenter....

Mer verkligt kan du inte få det...
 
Det stämmer om man nu bygger med ett färdigt koncept hus typ LBhus med mera.
Men om man nu råkar vilja bygga lösvirke och sitter med sin "unika" planlösning :p
Då blir det lite svårare att få en känsla av det.
 
Som sagt, en 3D modell kan hjälpa. Blir som ett dataspel där man kan gå från rum till rum. Kolla siktlinjer. M.m. Sen är det väldigt kul också. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.