Vår lägenhet renoveras just nu och byggs ut med en extra våning. Som en del av detta projekt görs nuvarande badrum om med en helt ny planlösning.

Så här ser badrummet ut just nu:

Renoveringsarbete i ett badrum med avskalade väggar och golv synligt under omkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är ritningen vi har fått:

Ritning av badrum med planlösning och markerade platser för belysning i gröna cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...de gröna cirklarna har jag lagt till. För duschen funderar vi på två 3W spots för att belysa duschväggen. Alternativt en LED-list. Övriga spots är 7W förutom en 3W strax till vänster när man kommer in. Där kommer vi eventuellt sätta några små öppna hyllor i nischen. Över handfatet kommer vi sätta en vägglampa för att belysa spegeln.

Vad tycker ni om detta förslag? Ser det bra ut?
 
Åsa Lund
Har ingen åsikt om belysningen.
Men vill man verkligen ha en dörr som öppnas inåt mot badrummet?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har ingen åsikt om belysningen.
Men vill man verkligen ha en dörr som öppnas inåt mot badrummet?
Det är i Bayern och alla badrum öppnas inåt där.
 
Åsa Lund
Aha!
Rätt, man ska ta seden (eller i Bayern-fallet sejdeln? ) dit man kommer ;)
 
Funderar också på att byta plats på 'Radiator' och 'WC'. Kanske roligare att titta ut i badrummet än på en tvättmaskin. Några tankar om detta?
 
BirgitS
G gavro skrev:
Vår lägenhet renoveras just nu och byggs ut med en extra våning. Som en del av detta projekt görs nuvarande badrum om med en helt ny planlösning.

Så här ser badrummet ut just nu:

[bild]

Och här är ritningen vi har fått:

[bild]

...de gröna cirklarna har jag lagt till. För duschen funderar vi på två 3W spots för att belysa duschväggen. Alternativt en LED-list. Övriga spots är 7W förutom en 3W strax till vänster när man kommer in. Där kommer vi eventuellt sätta några små öppna hyllor i nischen. Över handfatet kommer vi sätta en vägglampa för att belysa spegeln.

Vad tycker ni om detta förslag? Ser det bra ut?
Överlag tycker jag det är bra men kanske flytta den längst till höger något mer utåt så att det blir bättre belysning av hyllorna i stället för att en hylla skuggar den som är under och kanske flytta den längst till vänster lite mer åt vänster så att det blir bättre städbelysning av toalettens sida.

G gavro skrev:
Funderar också på att byta plats på 'Radiator' och 'WC'. Kanske roligare att titta ut i badrummet än på en tvättmaskin. Några tankar om detta?
Det blir väl svårt att komma åt tvättmaskinen då för att inte tala om att lyfta den över toaletten när den ska bytas ut. Kanske svårt redan med första ritningen så att toaletten bör flyttas lite åt vänster för att det ska bli tillräckligt utrymme mellan den och väggen till duschen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Överlag tycker jag det är bra men kanske flytta den längst till höger något mer utåt så att det blir bättre belysning av hyllorna i stället för att en hylla skuggar den som är under och kanske flytta den längst till vänster lite mer åt vänster så att det blir bättre städbelysning av toalettens sida.


Det blir väl svårt att komma åt tvättmaskinen då för att inte tala om att lyfta den över toaletten när den ska bytas ut. Kanske svårt redan med första ritningen så att toaletten bör flyttas lite åt vänster för att det ska bli tillräckligt utrymme mellan den och väggen till duschen?
Ang. belysning, tack. Bra poäng. Ang. tvättmaskinen så tänkte jag sätta toaletten lite närmare sydvästra hörnet. Ska ladda upp en modifierad skiss som jag just gjort klart.
 
Här en modifierad skiss. Allt i lila är mina egna ändringar. Handfatet är i verkligheten något bredare och inte fullt så djupt, så har uppdaterat detta i skissen. Handdukstorken hamnar nu till vänster när man kommer in, så att det blir lite luftigare och inte kommer för nära toaletten. Och duschtallriken blir 140x90 så att vi får lite mer svängrum framför handfatet.

Här skissen:

Modifierad badrumsplan med uppdaterade mått, inklusive lila markeringar för en 140x90 duschtallrik, bredare handfat och nytt läge för handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tankar om detta?
 
T
Jag tror nog att det är en gnutta glest då du bara ska köra med spot? Risk för att det mkt skuggor då dom har dålig spridning i regel och der är ju heller inga fönster som tar in lite dagsljus.
 
BirgitS
G gavro skrev:
Här en modifierad skiss. Allt i lila är mina egna ändringar. Handfatet är i verkligheten något bredare och inte fullt så djupt, så har uppdaterat detta i skissen. Handdukstorken hamnar nu till vänster när man kommer in, så att det blir lite luftigare och inte kommer för nära toaletten. Och duschtallriken blir 140x90 så att vi får lite mer svängrum framför handfatet.

Här skissen:

[bild]

Några tankar om detta?
Kanske det kommer att kännas lite inklämt bakom handfatet när man sitter på toaletten?
Lite känsla av liten trång gästtoalett.

Går det inte att få till så att handdukstorken är på samma sida som duschen så man slipper gå tvärs över golvet och blöta ner det när man hämtar handduken?
Typ ha torken bakom dörren och vända duschdörren åt andra hållet.
 
BirgitS
K KjellTimell skrev:
Tycker det ser alldeles för glest ut.

Ta en kik här;
Vilket avstånd behöver jag mellan mina downlights / infällda spottar? (xcen.se)

Skall du ha en takdusch, så se till att inte en spot i närheten, för att undvika reflektionerna upp mot tak.
På den sidan skriver de om runt 1,6 m avstånd och TS har ju 3 st på 3,15 m så det är ju minst så tätt som Xcen skriver.

En 7 W Led motsvarar väl ungefär en 60 W glödlampa och man hade ju ofta bara en enda sån för att lysa upp ett helt badrum förr i tiden. Här gäller 3 sådana plus 3 svagare.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
På den sidan skriver de om runt 1,6 m avstånd och TS har ju 3 st på 3,15 m så det är ju minst så tätt som Xcen skriver.

En 7 W Led motsvarar väl ungefär en 60 W glödlampa och man hade ju ofta bara en enda sån för att lysa upp ett helt badrum förr i tiden. Här gäller 3 sådana plus 3 svagare.
Men en 7W LED spot har troligen inte samma spridning som en 60W glödlampa. Men man skulle behöva vet lite mer om vad det är för spottar.

Har själv köpt 5W spot i tron om att det skulle bli bra belyning. Efter ett tag så bytta jag alla mot 3W och fick betydligt mkt bättre belysning i rummet då dom hade bättre spridning (men lägre lumen)
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
På den sidan skriver de om runt 1,6 m avstånd och TS har ju 3 st på 3,15 m så det är ju minst så tätt som Xcen skriver.
Det har du ju såklart rätt i, jag läste TS måttkedja slarvigt, att det är 3,15m mellan armaturerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.