RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Om du läser vad jag skrivit, några få nyliga inlägg, i denna tråd hoppas jag det framgår att det även är min åsikt. Jag undrar liksom du varför TS inte kan ta ut sina pengar som han vill. Vad som händer om han bara stegar in på kontoret och beordrar dem att skicka pengarna dit han önskar.
Hypotetiskt, jag vill köpa ett hus med pengarna på mitt konto, säljaren ska lösa sina lån för mina pengar och dessa lån ligger hos min bank. Inga problem alls?
 
C
Nissens Nissens skrev:
Men du har ju inte sparat ihop pengarna, du har ju lånat dem…
Hur menar du nu?
 
  • Gilla
Marduk
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du läser vad jag skrivit, några få nyliga inlägg, i denna tråd hoppas jag det framgår att det även är min åsikt. Jag undrar liksom du varför TS inte kan ta ut sina pengar som han vill. Vad som händer om han bara stegar in på kontoret och beordrar dem att skicka pengarna dit han önskar.
Ok, sorry. Självklart kan man byta Svensk bank hur man vill med 1 mkr 10mkr eller 100mkr på sparkontot UTAN att det ska va några som helst problem.

Kommer pengarna däremot från BankOfBermuda eller Rosneft bank är det inte lika lätt.

Det är nåt som inte stämmer i berättelsen eller så har vi inte all info.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Om du läser vad jag skrivit, några få nyliga inlägg, i denna tråd hoppas jag det framgår att det även är min åsikt. Jag undrar liksom du varför TS inte kan ta ut sina pengar som han vill. Vad som händer om han bara stegar in på kontoret och beordrar dem att skicka pengarna dit han önskar.
Man kan ta ut sina pengar och göra vad man vill men banköverföringen för bostadsköpet blev inte beviljad trots redogörelse.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ett lotteri. Kanske går det vägen, kanske stoppar den kissnödiga kassörskan överföringen pga någon magisk paragraf.
Men det är väl i så fall inget annat än förskingring, grovt brott. Vad är det jag missar?
 
RoTe RoTe skrev:
Hypotetiskt, jag vill köpa ett hus med pengarna på mitt konto, säljaren ska lösa sina lån för mina pengar och dessa lån ligger hos min bank. Inga problem alls?
Svårtippat, borde gå men ingen kan garantera det.
 
B Boromirr skrev:
Man kan ta ut sina pengar och göra vad man vill men banköverföringen för bostadsköpet blev inte beviljad trots redogörelse.
Med vilken motivering?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är väl i så fall inget annat än förskingring, grovt brott. Vad är det jag missar?
Från bankens sida eller vad menar du nu?
 
B Boromirr skrev:
Man kan ta ut sina pengar och göra vad man vill
Nu förstår jag inte. Om du inte får föra över dem dit du vill hur ska du då ta ut dem? I kontanter?
 
B
Z Zodde skrev:
Inte ens då blir kontot spärrat eller du blir kickad från banken.

Har du redan pengarna på ditt konto i banken och skall betala ett husköp kan det näppe vara ett problem.
Ev frågor om var pengarna härstammar från skulle isåfall kommit vid insättningen.
Här är nåt som inte stämmer.

Kunder kan dock bli behandlade MYCKET olika beroende på vad banken vet om dig lr KYC som det populärt kallas.
De borde ha ställt sina frågor vid insättning, det håller jag absolut med om. Så som jag har förstått det, när det kommer till bostadsköp verkar det som att när man vill göra betalning i form av banköverföring som man får frågor om vart pengarna kommer ifrån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Från bankens sida eller vad menar du nu?
Ja naturligtvis om de inte fullgör sin skyldighet att utgiva pengarna.
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag inte. Om du inte får föra över dem dit du vill hur ska du då ta ut dem? I kontanter?
Med ta ut menade jag inte kontanter utan banköverföring.
 
B Boromirr skrev:
Med ta ut menade jag inte kontanter utan banköverföring.
Nu förstår jag ännu mindre. Du säger att du kan ta ut via banköverföring men det var väl det som inte gick?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis om de inte fullgör sin skyldighet att utgiva pengarna.
Ja, bankerna kan försöka neka en större överföring utan att uppge någon närmare förklaring annat än att hänvisa till penningtvättslagen. Vad ska kunden göra då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, bankerna kan försöka neka en större överföring utan att uppge någon närmare förklaring annat än att hänvisa till penningtvättslagen. Vad ska kunden göra då?
Polisanmäla grov förskingring!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.