Det korna skiter brevid min tomt (intill mitt avlopp) bränns inte
 
Reglerna gäller väl alla kommuner? alla måste väl ha godkända avlopp....det som var ok tidigare behöver väl inte vara det nu....
 
stefan64 skrev:
Det korna skiter brevid min tomt (intill mitt avlopp) bränns inte
Så är också djurhållning en källa till nedsmutsning av våra vattendrag, speciellt om det sker intensivt, typ korna står packade sida vid sida.

Sedan gäller väl att man gör så gott man kan? Vi behöver djurhållning för att få kött och då skiter korna på marken. Inget att göra åt. Du däremot, kan förmodas acceptera att skita i en toalett, och då kan avfallet samlas upp. Dessutom kan du ju använda en torr toalett som jag sa och då får du faktiskt kompostera på tomten.

När det gäller gödsel, dvs det som korna skiter på golvet i ladugården, finns det regler. Inte OK för bonden att bara samla upp och dumpa i ett vattendrag, utan bonden måste ha gödeslsilo. Dessutom kan bonden då få metasgas från förruttnelsen som är en värdefull energiresurs.

Förr i tiden när man hade hästdragna spårvagnar, hängde man säckar bakom hästarna för att samla upp. Blev lite kladdigt på gatorna annars.

/Anders
 
Långt ifrån mitt område, men det handlar såvitt jag förstår väldigt mycket om kretsloppstänkande idag.

Korna betar marken och näringsämnena återförs sedan till samma mark via gödslet. Man skall därför inte föra bort gödsel, och inte heller stödfodra betande djur i onödan. Vid odling av fält förs näringsämnen bort via skörden och dessa ersätts sedan via gödsling på konstgjord väg.

Min infiltration är en annan historia. Här tillförs marken kontinuerligt näringsämnen som kommer via ICA Maxi, självklart måste man göra rimliga insatser för att minimera denna påverkan på naturen.
 
Det finns lagar som säger at bönder inte får sprida gödsel hur närma ett vattendrag som helst. Sedan tror du/ni att det är gratis att sprida ut gödsel för en bonde. Med en stor tank på ryggen av traktorn drar den uppåt 20 liter i timmen och ni vet själva hur drivmedelspriserna ser ut idag. Skulle en bonde ha över gödsel så säljer han den gärna istället för att sprida ut den för skojs skull på en åker. De flesta gårdar drivs med en slavisk ekomomi där man räknar på alla kostnader för åkermarken.

Många har gps-styrda instrument i traktorerna som indikerar på hur mycket näring åkern behöver på ett specifikt ställe och ger åkenr så mycket den behöver på alla ställen. Det är DYRT med gödning/gödsel/bränsle/maskiner och så vidare, så att tro att en bonde gödslar för "skojs" skull är bara bisarrt. Det är ungefär som om man själv stod och sprutade på 10 liter extra schampo på bilen när man tvättar den för att man tyckte det var lika bra att göra av man det man hade i garaget.

Visst, sedan finns det en del lantbrukare som lever på stenåldern och inte har riktigt koll på vad de gör men de är på utdöende...

Ursäkta TS att jag frångick din fråga lite men tråden hade kommit in lite på det här spåret.
 
Redigerat:
stefan64 skrev:
Min fråga är: Har kommunen någon laglig rätt att tvinga mig och andra grannar att byta till ett modernare avloppssystem?
Som jag har förstått det har kommunen rätt att sätta regler för vilken reningsnivå som ska uppnås samt du behöver tillstånd från kommunen för anläggningen.

Kan du bevisa att din anläggning uppfyller de krav som ställs så kan kommunen inte tvinga dig till att göra en ny bara för att miljöhandläggaren är sambo med reningsverksförsäljaren ;).

Så det du behöver göra är att argumentera för att din anläggning fungerar felfritt. Med beskrivningen av platsen du bor på bör minimikravet vara en fungerande 3-kammarbrunn med en infiltrationsbädd. En del kommuner anser att infiltrationsbädden tar slut efter 15 år och behöver göras om. Det du kan argumentera för då är att den befintliga aldrig har problem med översvämning utan sväljer det vatten du skickar på den felfritt.
 
cem77 skrev:
Kan du bevisa att din anläggning uppfyller de krav som ställs så kan kommunen inte tvinga dig till att göra en ny bara för att miljöhandläggaren är sambo med reningsverksförsäljaren ;).
Ha, när jag skulle ha grävt för mitt hus så hade grävaren lite ont om tid, för han var "ute och inspekterade avlopp åt kommunen". Det var alltså ortens helt dominerande grävmaskinsföretagare och avloppsentreprenör som valde ut vilka avlopp som var godkända eller behövdes byggas om.
 
mycke_nu skrev:
Min infiltration är en annan historia. Här tillförs marken kontinuerligt näringsämnen som kommer via ICA Maxi, självklart måste man göra rimliga insatser för att minimera denna påverkan på naturen.
Man inser ju snabbt vart du skall åka med din skit. (y)
 
cem77 skrev:
Som jag har förstått det har kommunen rätt att sätta regler för vilken reningsnivå som ska uppnås samt du behöver tillstånd från kommunen för anläggningen.
Kommunen försökte också få oss att färgsortera sopor men där fick de ge sig, Där fick de tydligen ge sig de fick inte tvinga någon till det utan det måste ske på frivillig väg.:rolleyes:
 
Färgsortera???
 
stefan64 skrev:
Kommunen försökte också få oss att färgsortera sopor men där fick de ge sig, Där fick de tydligen ge sig de fick inte tvinga någon till det utan det måste ske på frivillig väg.:rolleyes:
Det här vill jag veta mer om! Kan kommunen inte införa obligatorisk sortering alltså?
 
Hemmakatten
Det är Länsstyrelsen tillsammans med Miljöverket som har gått igenom miljön och naturen och vilken skyddsklass som behövs i samråd med kommunen. Kommunen kan ,såvitt jag vet införa ännu strängare regler men inte mindre regler.
 
Här kan du läsa:
http://husagare.avloppsguiden.se/pressrum.html

"Enskilda avlopp är ett miljöproblem
avloppsguiden.se är det första initiativet att samla information om enskilda avlopp på nationell nivå i Sverige. Behovet är stort eftersom det i Sverige finns nästan 1 miljon enskilda avlopp. Många av dem, uppskattningsvis 400 000 stycken, har otillräcklig rening och utgör ett miljöproblem. De enskilda avloppen släpper ut ungefär lika mycket övergödande ämnen som alla reningsverk tillsammans och det är därför mycket viktigt att förbättra de små avloppsanläggningarnas rening. I många kommuner ställs allt hårdare krav på avloppsanläggningar för enskilda hushåll, både på befintliga och nya anläggningar."
 
Aha det har vi också. fast vi har svart (=kompost) och vitt (=övrigt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.