T
nu har vi haft dörrar och fönster stänga några dagar och då har de minskat, men så fort altandörren var öppen någon timme igår samt att mannen slängde in kläder som legat ute (även om han skakat dem) så hade vi dem inne igen.
 
Säsongen för Tvestjärten ( kan man kalla dem dubbelarsle? ) är ju snart slut och då har problemet försvunnit tills nästa år då du får leva med dem igen....

Min metod att bli av med asen är kanske inte att rekommendera direkt på byggnader men jag brukar leta reda på ställena där de huserar dagtid och ha med mig ogräsbrännaren och elda upp dem med gasollågan som är het nog att fritera dem smärtfritt.

Inte för att jag bryr mig om huruvida tvestjärtar dör fridfullt eller under plågor. De är bra nog fula och lite äckliga. I klass med fästingar.
 
T
Hur länge lever tvestjärtarna, en säsong eller övervintrar de i huset?
 
Har också hört att kanel funkar för att hålla tvestjärtar borta. Strö lite malen kanel i brevlådan så slipper man "odjuren".
 
T
Jorg skrev:
Har också hört att kanel funkar för att hålla tvestjärtar borta. Strö lite malen kanel i brevlådan så slipper man "odjuren".
Nu gäller det ju inte brevlådan utom inomhus!
 
Jorg skrev:
Har också hört att kanel funkar för att hålla tvestjärtar borta. Strö lite malen kanel i brevlådan så slipper man "odjuren".
Och vill man slippa kanel på posten så tar man en hel kanelstång istället :)
 
Jag körde metoden med wellpapp för ett par år sen - efter ett par dagar så minskade antalet iaf synbart i trädgården.

Lade ut 4-5 dubbelpappbitar typ 30x30 cm. Sedan på morgonen tog jag med kannan från vattenkokaren med skållhett vattten - öppnade wellpappen och hällde på.

Även om man inte dödar dom varje dag så misstänker jag att man kan slippa dom på andra ställen.
Se till att det inte finns några smulor eller sådana saker på golven (dvs ätbart för dom) och lägg ut tillhåll på bättre ställen än där du inte vill ha dom. En intitial raid med radar N kanske är bra för att få bort dom inomhus fört kanske dock, men som sagt man vill ju inte spraya rutinmässigt, särskilt med en 4mån baby i huset - de där ämnena är inte så trevliga i längden.

/K
 
naresjo skrev:
Har läst någonstans att man kan lägga en vitlöksklyfta i tex brevlådan. och detta ska hålla tvestjärtarna borta.
Kan kanske vara ett "miljövänligare" alternativ....
Funkade inte på de östgötska tvestjärtarna iaf :(
 
Hawkai skrev:
Funkade inte på de östgötska tvestjärtarna iaf :(
Vitlök kanske bara funkar på vampyr-tvestjärtar ? ;)

/K
 
Myrr skall tydligen vara bra, iaf känns det ju väldigt mycket bättre än som någon i tråden gjorde, spruta radar i ett rum med en liten bebis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.