Jag ska till med ett liknande projekt och funderar på lösning under golvet. Du blandade issodrän och cellplast kan du tala om varför är du snäll. Jag funderar även på plast eller fiberduk ovanpå, varför valde du plast?

För övrigt så blev slutresultatet snyggt.
 
Tjusigt jobb!
Vad är det för golvvärmeslinga ni lagt? Är det en vanlig (T2-blå eller liknande) med 10W/m ? I sådant fall: räcker det verkligen med den effekten i 10 cm betong? Ser ut som den ligger på ca cc 100 mm.
Och som någon annan också frågade: Hur snart tätskiktades golvet med tanke på betongens krympning?
 
Lassaserik: vanlig cellplast är otroligt mycket billigare än Isodrän. Isodrän är kapillärbrytande och ersätter ett lager med makadam. Jag körde med någon dm lecakulor och vanlig cellplast på det.

Eftersom jag ska ha fuktspärr i mitt badrum lade jag inte in någon plastfolie, jag är orolig för dubbla fuktspärrar med inlåst fukt emellan, men det är nog jag som är nojig i överkant. Plastfolien är annars bra för att stoppa radon och fuktig luft.
 
Jag väntade ca 5mån mellan gjutning och tätskikt. Anledningen var inte bara i uttorkningssyfte, det blev också sommar och diverse utomhusprojekt kom emellan, samt en viss motivationsbrist till att köra igång igen till hösten...

Lassaserik, precis som Fred vom Jupiter skriver så tog jag Isodrän i botten för att det är kapillärbrytande och därmed ersätter ett lager singel, samt att det dessutom är isolerande och mycket lättare att bära in i källaren än xxx kg singel. Cellplasten som andra lager är för att den är billig.

Anledningen att jag la en byggplast innan gjutningen är att den självkompakterande betongen är ganska lättflytande och med lite otur så kan den tränga ner i springor mellan cellplasten och lyfta hela golvet. Speciellt som jag dessutom hade spårat ur cellplasten för att få plats med avloppet, så det fanns många platser där betongen skulle kunna tränga in. Sen om man har problem med radon kan det också vara en anledning att lägga en plast, men det var inte anledningen i mitt fall.

Sjöbban, golvvärmeslingan är T2-blå 20W/m2. Jag tog till extra för jag var precis som du orolig till om effekten skulle räcka. Med facit i hand så hade det nog räckt gott och väl med 10W/m2 också. Dessutom är golvvärmen bara tänkt som komfortvärme. Jag har också ett vattenburet element kopplat till bergvärmepumpen.
 
  • Gilla
treert
  • Laddar…
Tack. Ni svarade precis så som jag förväntat mig. Jag håller på med bilning just nu.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Håller på med ett liknande projekt fast ett badrum. Det jag funderar över är gjutningen av plattan och att skapa fall. On jag tolkar dig rätt så gjöt du i två omgångar där du spärrade av området där fallet skulle vara? Det är ingen risk för att det spricker i skarven när man gjuter i omgångar? Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.