I Finland har vi inte något zeolitförbud, tack o lov kanske man kunde säga, så det är fritt fram att använda vilket tvättmedel man vill. Individens frihet o.s.v.
Det är alldeles riktigt att man ersatt fosfaterna med zeoliter för att sänka PH-värdet. Det tragiska är att den lagen stöttes och blöttes så länge att när den trädde i kraft var den redan förlegad. Den hade närmast mediesexiga poäng för miljöpartister.
Faktum är att vid tidpunkten för lagens godkännande hade alla städer och tätorter i både Sverige o Finland redan uppdaterat vattnreningsanläggningarna till att rena vattnet från just fosfater.
Jag bor i ett område med hårt vatten och har i flera år använt ett doft- och zeolitfritt tvättpulver som heter Allegro och tillverkas i Pargas i sydvästra Finland. Jag vet inte om de sänder till Sverige, men det är värt ett försök www.virtasenmaalitehdas.fi/sv/kontakt/hyva-pyykki_sv/.
 
Redigerat:
D
Eppep skrev:
I Finland har vi inte något zeolitförbud, tack o lov kanske man kunde säga, så det är fritt fram att använda vilket tvättmedel man vill. Individens frihet o.s.v.
[/url].
Menar du "fosfatförbud"?
 
Alldeles riktigt, jag avsåg ju förbud att använda fosfater i tvättmedel. Tack för uppmärksamheten. :)
 
den största skillnad mellan zeoliter och fosfater är att fosfater löser sej i vatten och är lätta att skölja ur medan zeoliter löser sej inte i vatten och stannar gärna kvar i textilier samt avlagras på insida av tvättmaskiner.
Det som stannar i tvättmaskiner bildar en underlag för att odla påväxt som luktar illa.
Det som fastnat i textilier dammar efter torkningen - dra upp och släpp tyg på svarta leggings så får du se en liten dammoln trots att dom kom direkt från tvätten.

Man rekommenderar att skölja tvätten extra extra extra för att det ska damma mindre
och köra tvättmaskinen på 90 graders program då och då för att döda påväxten och slipa unken lukt.
Det är tydligen ok att slösa med vatten och energi bara man gör det för miljöns skull :).

Jag tycker att man borde ersätta zeoliter med något bättre pH-justerare men så länge konsumenter finner sej i det så blir det ingen ändring.
Vi ska kanske använda tvättmedel för allergiker innan vi själv blir det?
gaia
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
gaia skrev:
Det som fastnat i textilier dammar efter torkningen - dra upp och släpp tyg på svarta leggings så får du se en liten dammoln trots att dom kom direkt från tvätten.

Vi ska kanske använda tvättmedel för allergiker innan vi själv blir det?
Har länge funderat över varför varenda strumpbyxa dammar jämt och ständigt trots tvätt och extrasköljningar. Men vad mer än zeoliter kan vara "problemet"? För vi har inte använt något annat än tvättmedel för allergiker de senaste 10-12
åren.
 
Zeoliter i sej orsakar inte allergi men kan förvärra symptomen på en som har allergiska problem , har jag hört. Vet faktiskt inte vad som finns i tvättmedel för allergiker. Kanske bara mindre mängd zeoliter än i en vanlig medel ? Zeoliter har också andra namn så kolla innehållslistan.
Större eller mindre mängd så är dom fortfarande svåra att skölja ur, tror jag.
gaia
 
Exempel från verkligheten:
Unken möglig lukt i ett badrum med tvättmaskin. Tvättmaskinen har en lång plaströr längst golvet som leder till avloppet i duschen ( praktisk nödlösning).
När jag fick nog av lukten har jag demonterat avloppsröret och det luktade urk från den. Det satt en grå fuktig zeolitgegga i röret som nu är rensat och än så länge är lukten borta. Det tog säkert många år med zeolittvätt att bygga upp den tjocka beläggningen och det hjälpte ej att koka tvättmaskinen eftersom geggan satt fast i röret efter maskinen. Man ska använda enbart flyttande tvättmedel för att undvika samma problem.
gaia
 
  • Gilla
oneman
  • Laddar…
Hemmakatten
Det enklaste är att använda tvättmedel utan zeoliter, finns flera olika märken. Själv använder jag just nu Grumme tvättmedel i pulverform.
 
Claes Sörmland
Eftersom att funktionen av fosfater och zeoliter i tvättmedel diskuteras i tråden så lite klargörande hemkunskapskemi:

Funktionen för fosfater/zeoliter är att göra vattnet mjukare genom att binda kalcium- och magnesiumjoner. Dessa joner binder detergenterna (tvålämnena) i tvättmedlet och förstör deras effekt. Detta är skälet till att hårt vatten kräver en högre tvättmedelsdosering jämfört med mjukt vatten.

Hårt vatten brukar naturligt ha ett högt pH eftersom att vattnet har blivit hårt när det kommit i kontakt med kalk. Men det är inte det höga pH-värdet som är problemet för tvättmedlen. Man kan t ex inte göra hårt vatten mjukt genom att försura det med syra - det är fortfarande ett hårt vatten fast nu med surt pH.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Det enklaste är att använda tvättmedel utan zeoliter, finns flera olika märken. Själv använder jag just nu Grumme tvättmedel i pulverform.
Vi har också skippat tvättmedel med zeolit sedan några år tillbaka. Det blev för tråkigt med en maskin som luktade illa hur man än gjorde. Vi kör också med Grumme tvättmedel fast den flytande varianten. Sen är vi jättenoga med att lufta maskinen efter tvätt genom att alltid låta luckan och tvättmedelsfacket stå öppna.
 
Jag misstänker att vårt tvättmedel inte är bra. Kör med VIA pulver tror jag och blev nyfiken på om man som konsument kan få tag på tvättmedel med fosfater någonstans? Vi har ju ett reningsverk som fixar det så jag vill gärna använda ett bra tvättmedel eftersom vi annars behöver slänga kläder i förtid.
 
A
Polen?
 
electroluxaren skrev:
Polen?
Ja, kanske det. Ska nog prova zeolitfritt först dock, frakten känns lite sådär från Polen för tvättmedel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.