Hej.

Jag tyckte något lät udda idag när vi tvättade och mycket riktigt slår det små gnistor ur motorn. Iofs har jag aldrig legat och kikat under den tidigare, men jag brukar vara känslig på missljud och tror inte detta hänt förr utan att jag märkt det. Jag läste på http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/81451-knastrar-i-tvaettmaskinen.html att det kunde vara kolen som är slut, men före jag går igång på jakt efter nya i vår Elektrolux EW1277F ville jag gärna höra om ett par andra saker också.

Det som hände var också att maskinen innan den var klar (såg att den var nere på 10-15 min kvar) nollställde sig och ville starta från början igen, så det känns också lite som att något kan ha glappat/kortslutit. Det luktar inte bränt på något sätt, men kanske liiiite "elektriskt" i luften från gnistorna. Svårt att säga när man redan hade nyhängd och gott doftande tvätt i hela badrummet.... Ifall någon annan har bättre/andra tankar om detta fel än att det troligen är kolen så säg gärna till.

Vi har även tidigare haft problem med att maskinen ibland (vi tvättar nästan varje dag, men har problem kanske en-två gånger per vecka max) vill stanna innan centrifugering och ja - det blir bättre när vi öppnar filtret (=tömmer vattnet som är kvar där) för att rengöra. Det är ibland helt rent i filtret trots att det stannat och vi vet att vi är i riskzonen lite eftersom vi tvättar benlindor och schabrak (dvs den lilla tygbiten man har under sadeln) till hästar (aldrig något lass som är tyngre än maskinen ska klara dock). Det är inte jätteofta vi tvättar den typen av saker heller, men det händer och vi kollar filtret ofta som tusan just för att minimera risken att det är det som är problemet. Dock börjar det smyga sig på en känsla av att det är tömningen av vatten som inte riktigt vill fungera och att statusen på filtret inte är problemet för oss när den stannar. Kan det vara så eller är jag ute och cyklar? Man blir så fundersam när man inte vet...

Avslutningsvis - jag har haft dålig tur i mitt sökande efter tvättmaskiner som är bra för tvätt av hästsaker (ej täcken - dom tvättar vi på annat håll) och är inte direkt inläst på vad olika fabrikanter vill mena är "obligatoriska" funktioner för att maskinerna ska klara ett snäpp grövre smutsad tvätt plus lite korthårig päls. Alla tips på sådana mottages varmt, ifall vår maskin helt gjort sitt.

Uppdatering: Just ja - ibland får maskinen också för sig att helt stanna under en period. Tex står den just nu på tömning och 1 min kvar, men det har den gjort i alla gånger 15 min.

Redigerat:
Att det gnistrar lite i en elmotor är normalt. Blir det för mycket, så att det stinker ozon av det, då är det antagligen dags att byta kolen (eller hela motorn), men lite är ingen fara.

Kolen är ju slut.
Byte ca 1000:-

Tackar. Dom andra bitarna tror ni alltså bara är mer "vanligt" tvättmaskinsbeteende?

1000:- det måste vara inklusive arbete och resa då? Själva kolen kan inte kosta många tior.

Jag har ringt Elektrolux service nu och dom tar ~400 kr för kolen, men besökskostnad på 489 kr och 316 kr/halvtimme tillkommer. Jag tror jag skulle kunna fixa kolen själv, men med tanke på att maskinen också är väldigt ovillig att tömma nu också och till slut ger upp och ställer sig och blinkar som om den just skulle starta (filtret är helt rent och på denna modell kommer man inte åt pumpen ifrån filtret) så är det kanske lika bra att ta hit någon som får kika på det hela. Slutar det med att pumpen också behöver bytas landar vi på ~2000 kr om man byter kolen plus att det tar en timme.

Bättre än en ny maskin, men synd jag inte kunde fixa det själv. 1100 kr för arbetskostanden och besöket kan jag förstå, så det är inget att hänga läpp över. Nu hoppas vi bara maskinen ska gå att rädda.

Bara för att komplettera om någon annan skulle ha snarlika problem: Det var både pumpen och kolen som var slut. Det tog strax under en timme totalt att åtgärda, inklusive felsökning. Maskinen har gått massor de 4 dagar som gått sedan den fixades helt utan problem, så det känns bra nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.