Har en Cylinda Sverigetvätten från ca. -03, för nån vecka sen så har den börjat "knastra" under en del av tvättprogrammen.
Kommer långt nerifrån, och jag tycker det låter antingen som nåt mekaniskt eller som spänning/ström som knastrar/gnistrar.
Svårt som tusan att avgöra. Ser iallafall inga gnistror nånstans.
Det låter även om trumman är helt still i väntan på nästa fas av programmet. Sen vips slutar det. Funkar i övrigt felfritt.

Har tömt nålfällor etc. Tips någon?

Kan vara remmen mellan motor och trumma.

Att den slirar då eller nåt hamnat mellan??

Eller att remmen är "klibbig" och låter som tejp när den lämnar remskivan.

Protte

Tycker att det låter som pumpen till avloppsvattnet.

Peter

Göran.W
Hej det låter som motor kolen är slut.
Jag kommer inte på rak arm på vilken typ av motor där sitter i dom men vanligaste är att det sitter 2st svarta saker på baksidan av motorn fästa med 2 skruvar vardera med 1 sladd kopplad till varje.
Skruva ur dom och kolla hur mycket av kolen som finns kvar.
Är kolen slut slår det gnistor mellan dom och kollektorn och då kan det spraka ganska bra särskilt på centrifugering, trumman har ofta en ryckig gång med.
Nya kol kostar runt 300-400kr på Asea skandia som håller reserv delar till dom.
Lycka till

På våran cylinda har det varit lagerinfästningen bak på trumman som spruckit, men efter att vi svetsat ihop den så gick den två år , ny svets och nu har den gått ett år.

Tack för alla svar! Om man ska skruva isär och kolla kolen på motorn och den där lagerinfästningen, hur mycket behöver man ta isär och var börjar jag??

Bryt strömmen först.

Protte

prototypen skrev:
Bryt strömmen först.

Protte
Jag tänkte på resten, det krångliga isärskruvandet. Strömmen begriper jag att slå av.

Det var väl så mycket jag kunde i frågan, en del maskiner tar man bort locket på, en del baksidan och våran miele fronten. Det är väl bara att börja och skruva.

Protte

På våran tar man bort locket och bakstycket, men första gångenplockade vi bort alldelens för mycket i onödan.

Göran.W
Hej du plockar bort bakstycket det sitt med torx skruvar om jag inte mins fel.
Sen kommer du åt allt du behöver.
Jag skickar ett pm med tel nr du kan nå mig på jag jobbar med att laga tvätt maskiner till vardags så jag kan säkert hjälpa dig vi telefon om du kör fast.

Göran

galento
Kan ju vara lagren till trumman också,har bytt på nåra maskiner och då kan det låta väldigt illa.

Jag fick intrycket av ljudet fanns även när trumman stod still!?
kan det vara cirkulationspumpen!?

Förövrigt, kol kan man nästan få gratis hos en motorlindare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.