15 398 läst · 17 svar
15k läst
17 svar
Knastrar i tvättmaskinen
Sida 1 av 2
Har en Cylinda Sverigetvätten från ca. -03, för nån vecka sen så har den börjat "knastra" under en del av tvättprogrammen.
Kommer långt nerifrån, och jag tycker det låter antingen som nåt mekaniskt eller som spänning/ström som knastrar/gnistrar.
Svårt som tusan att avgöra. Ser iallafall inga gnistror nånstans.
Det låter även om trumman är helt still i väntan på nästa fas av programmet. Sen vips slutar det. Funkar i övrigt felfritt.
Har tömt nålfällor etc. Tips någon?
Kommer långt nerifrån, och jag tycker det låter antingen som nåt mekaniskt eller som spänning/ström som knastrar/gnistrar.
Svårt som tusan att avgöra. Ser iallafall inga gnistror nånstans.
Det låter även om trumman är helt still i väntan på nästa fas av programmet. Sen vips slutar det. Funkar i övrigt felfritt.
Har tömt nålfällor etc. Tips någon?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Kan vara remmen mellan motor och trumma.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Eller att remmen är "klibbig" och låter som tejp när den lämnar remskivan.
Protte
Protte
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Hej det låter som motor kolen är slut.
Jag kommer inte på rak arm på vilken typ av motor där sitter i dom men vanligaste är att det sitter 2st svarta saker på baksidan av motorn fästa med 2 skruvar vardera med 1 sladd kopplad till varje.
Skruva ur dom och kolla hur mycket av kolen som finns kvar.
Är kolen slut slår det gnistor mellan dom och kollektorn och då kan det spraka ganska bra särskilt på centrifugering, trumman har ofta en ryckig gång med.
Nya kol kostar runt 300-400kr på Asea skandia som håller reserv delar till dom.
Lycka till
Jag kommer inte på rak arm på vilken typ av motor där sitter i dom men vanligaste är att det sitter 2st svarta saker på baksidan av motorn fästa med 2 skruvar vardera med 1 sladd kopplad till varje.
Skruva ur dom och kolla hur mycket av kolen som finns kvar.
Är kolen slut slår det gnistor mellan dom och kollektorn och då kan det spraka ganska bra särskilt på centrifugering, trumman har ofta en ryckig gång med.
Nya kol kostar runt 300-400kr på Asea skandia som håller reserv delar till dom.
Lycka till
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Bryt strömmen först.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Det var väl så mycket jag kunde i frågan, en del maskiner tar man bort locket på, en del baksidan och våran miele fronten. Det är väl bara att börja och skruva.
Protte
Protte
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Hej du plockar bort bakstycket det sitt med torx skruvar om jag inte mins fel.
Sen kommer du åt allt du behöver.
Jag skickar ett pm med tel nr du kan nå mig på jag jobbar med att laga tvätt maskiner till vardags så jag kan säkert hjälpa dig vi telefon om du kör fast.
Göran
Sen kommer du åt allt du behöver.
Jag skickar ett pm med tel nr du kan nå mig på jag jobbar med att laga tvätt maskiner till vardags så jag kan säkert hjälpa dig vi telefon om du kör fast.
Göran