D Deedum skrev:
Hej igen,
Ok, med värmeelementet urkopplat går maskinen utan problem.
Hur vet jag att problemet sitter just i elementet? Om jag mäter, vad ska jag leta efter?

Och, bara för att förstå: vad i elementet är det som går sönder när jfb utlöser? Det verkar ju ha värmt vattnet tills problemet uppstod..
Finns ingen genväg, elementet är kört och bara byta. I elementet så är det en värmespiral som är inbäddat i en keramisk massa. I bland efter lång användning så kan ytterhölljet få en spricka/por och läcka in vatten. Då löser JFB.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns ingen genväg, elementet är kört och bara byta. I elementet så är det en värmespiral som är inbäddat i en keramisk massa. I bland efter lång användning så kan ytterhölljet få en spricka/por och läcka in vatten. Då löser JFB.
Ok, tack för förklaringen!
Tänkte inte hitta genvägar, utan bara förstå vad som händer därinne :)
 
D Deedum skrev:
Ok, tack för förklaringen!
Tänkte inte hitta genvägar, utan bara förstå vad som händer därinne :)
När du har fått ut elementet, fota om det syns skador på och lägg in.
 
J jonaserik skrev:
När du har fått ut elementet, fota om det syns skador på och lägg in.
👍
 
D Deedum skrev:
👍
J jonaserik skrev:
När du har fått ut elementet, fota om det syns skador på och lägg in.
Kanske svårt att se..
 
  • Närbild på en använd varmvattenberedares värmeelement med kalkavlagringar och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en förorenad värmeväxlare med tydliga tecken på kalkavlagringar och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du tag i någon ersättare?

Om du vill mäta så ställer du in din multimeter på resistans och mäter mellan spänningsförande ledare/anslutning för dessa och höljet. Det ska vara ett oändligt stort motstånd.
 
  • Gilla
Deedum
  • Laddar…
Första b
D Deedum skrev:
Kanske svårt att se..
Tycker mig se en skada på första bilden, typiskt där det blir beläggningar sker en lokal överhettning då värmeöverföringen blir sämre.
 
  • Gilla
Deedum
  • Laddar…
D Deedum skrev:
Kanske svårt att se..
PÅ första bilden så är det liksom två svarta fläckar, troligtvis genombränning och fuktgenomslag. Nu är du rätt spår, ett nytt och maskinen räddad för kanske några år till. Grattis.
 
  • Gilla
Deedum
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Fick du tag i någon ersättare?

Om du vill mäta så ställer du in din multimeter på resistans och mäter mellan spänningsförande ledare/anslutning för dessa och höljet. Det ska vara ett oändligt stort motstånd.
Jag beställde från Nettoparts. Brukar funka och gå snabbt.
Tack för vägledning, ska mäta!
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Första b

Tycker mig se en skada på första bilden, typiskt där det blir beläggningar sker en lokal överhettning då värmeöverföringen blir sämre.
Mycket beläggning… fast vi kör ättika i nästan varje tvätt.. Det var dags att byta :)
 
J jonaserik skrev:
PÅ första bilden så är det liksom två svarta fläckar, troligtvis genombränning och fuktgenomslag. Nu är du rätt spår, ett nytt och maskinen räddad för kanske några år till. Grattis.
Tack :)

Där fläckarna är, tror jag att elementet har kontakt med ett par clips i maskinen som ska hålla elementet på plats. Det blir kvar hår och vatten och annat där, så det oxiderar väl snabbare där efterhand.

Har beställt en ny, och kommer fortsätta laga maskinen i många år till :)
Allt gott!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
D Deedum skrev:
Hur vet jag att problemet sitter just i elementet? Om jag mäter, vad ska jag leta efter?
Inte helt lätt att mäta.
I princip är det en ohmmätning som gäller (eller egentligen en isolationsmätning).
Men det funkar inte med en multimeter, för allra troligast måste du upp i några hundra volt spänning innan läckströmmen börjar stiga, eller att elementet blir varmt - troligen båda.

Men jag lovar, det är väldigt väldigt troligt att det är värmeelementet, det är typiskt felbeteende, samt att du kan köra när du kopplat ur det.

Det är bara att köpa ett nytt och byta.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte helt lätt att mäta.
I princip är det en ohmmätning som gäller (eller egentligen en isolationsmätning).
Men det funkar inte med en multimeter, för allra troligast måste du upp i några hundra volt spänning innan läckströmmen börjar stiga, eller att elementet blir varmt - troligen båda.

Men jag lovar, det är väldigt väldigt troligt att det är värmeelementet, det är typiskt felbeteende, samt att du kan köra när du kopplat ur det.

Det är bara att köpa ett nytt och byta.
Tack!
Det nya är på väg.
Att mäta var mest en klåfingrig nyfikenhetsgrej. Vad som utlöser vad, och hur saker funkar :)
Uppdatering kommer när jag bytt.
Mvh
 
Det nya värmeelementet är på plats sedan igår, och vi har kört 5 tvättar utan problem. Tack för hjälpen, alla inblandade! ☀️🌻
 
  • Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.