Sedan ett par dagar går något slags huvudsäkring när vi kör tvättmaskinen.
Vi har en gammal central med porslinssäkringar och ett par nya 25A-säkringar som jag inte har schema på.
Skissen över den gamla centralen visar att tvättmaskinen går över tre stycken 10A-säkringar, men en av dem var tomma. Satte dit en propp, men ingen skillnad.

JFB fungerar, men löser inte ut. Bara den vippbrytaren på 25A som jag nämnde.

Igår lyckades vi köra en maskin trots allt, men inte idag.

Maskinen är fin, men inte ny… Bosch Super Vario 6

Är det ett internt fel i maskinen?

Jag har lagat tvättmaskiner tidigare, ska sägas. Bytt motor som och magnetventiler o dyl, och jag tänkte inte ringa en auktoriserad tekniker ;)

Tack!
Martin
 
Har du mätt värmeelementet mot jord , def är en klar kandidat när säkringarna går sin väg, nästa steg är att lukta i motorn. Bränd lukt motor slut.
 
Låter lite väl högt med 25A till enbart tvättmaskinen, låter mer som en huvudsäkring och då lär ju fler saker sluta fungera.
Säkringen är kanske redan högt belastad innan ni startar tvättmaskinen.
Lite bilder på centraler, säkringar m.m. vore inte fel.
 
J jonaserik skrev:
Har du mätt värmeelementet mot jord , def är en klar kandidat när säkringarna går sin väg, nästa steg är att lukta i motorn. Bränd lukt motor slut.
Ok, det får bli nästa steg. Om man kör sköljning borde inte elementet gå igång, eller?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Låter lite väl högt med 25A till enbart tvättmaskinen, låter mer som en huvudsäkring och då lär ju fler saker sluta fungera.
Säkringen är kanske redan högt belastad innan ni startar tvättmaskinen.
Lite bilder på centraler, säkringar m.m. vore inte fel.
Det är något slags huvudsäkring. Halva huset slocknar. Vi har ingen AC eller annat som belastar på. Drog t.o.m ut sladdarna till tv och hifi, och stängde av golvvärmen.
 
  • Elcentral med öppen dörr som visar huvudsäkringar och jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionstavla med säkringar och påkopplade ledningar i ett hus, vissa säkringar är märkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåpschema med säkringsbeteckningar och amperevärden för olika delar av en bostad, handskrivna noteringar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga, men för att få veta om det är elementet, så måste du öppna upp så du kan koppla loss det från elen. När det är gort kan du starta en tvätt, maskinen vet inte att något är bortkopplat, bara väntar på att inställd temp ska infinna sig. Håller säkringarna då är det elementet med säkert inte frisk. Kan även vara att annat ligger på som sägs och drar mycket, normalt är det nog bara 10 amp till maskinen.
 
Ser ingen 25A-säkring på bilderna, det är inte jordfelsbrytaren du menar?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ja, misstänker också starkt att det är en av jordfelsbrytarna som löser.
Så tvättmaskinen kan vara boven.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ingen 25A-säkring på bilderna, det är inte jordfelsbrytaren du menar?
Denna..
eller?
 
  • Elektriskt säkerhetsbrytare med på-och-av spak och informationsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare, kanske för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre bilden är en 30 mA jordfelsbrytare och inget annat. Huvudsäkringarna/mätarsäkringarna sitter normalt vid elmätaren i ett skåp på fasaden eller i källaren.
 
JFB 25 amp 30 mA som löser, kanditaten är säkerligen elementet i tvättmaskinen
 
Jaså! Jag trodde att bara den blå var jfb. Tack för svar!
Jag plockar ut värmeelementet härnäst.
 
Hej igen,
Ok, med värmeelementet urkopplat går maskinen utan problem.
Hur vet jag att problemet sitter just i elementet? Om jag mäter, vad ska jag leta efter?

Och, bara för att förstå: vad i elementet är det som går sönder när jfb utlöser? Det verkar ju ha värmt vattnet tills problemet uppstod..
 
MultiMan
Isoleringen inuti elementet slutar fungera som tänkt, det kanske kommer in fukt och strömmen läcker över till jord, dvs maskinens trumma mm. Det är just sådant jordfelsbrytaren ska förhindra.

Jordfelsbrytaren jämför strömmen som skickas ut mot den som kommer tillbaka via nollan. Är den inte inom 30 mA (vanligaste typen) så löser jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Isoleringen inuti elementet slutar fungera som tänkt, det kanske kommer in fukt och strömmen läcker över till jord, dvs maskinens trumma mm. Det är just sådant jordfelsbrytaren ska förhindra.

Jordfelsbrytaren jämför strömmen som skickas ut mot den som kommer tillbaka via nollan. Är den inte inom 30 mA (vanligaste typen) så löser jordfelsbrytaren.
Ok, tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.