electroluxaren skrev:
Ytterst sällan man ser en maskin som når tio års ålder men väldigt vanligt att man ser de som inte når 5.
Får jag gissa och vara logisk, så är maskinen runt 5 år väljer många troligtvis att prova med reparation men har maskinen 10-15 år kanske äldre så blir det aldrig reparation utan man köper en ny.;)
Så visst är det så att de som reparerar oftast ser trasiga maskiner är yngre än 5 år än de som blivit 15 år.:cool:
 
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Asko har ju fortfarande ett bra rykte, men även Miele.
Asko är inget vidare. Grymt besviken. Har fått vår maskin utbytt till en äldre modell. Den är bättre
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
optimum
Troligen bäst att köpa de som har tillräckliga prestanda till rätt pris och byta igen efter 10 år.
Dagens skitmaskiner håller inte så länge som de gjorde förr och svindyra att reparera.

Köpte svindyr diskmaskin, Husqvarna, modell tillverkad i Tyskland för att de skulle vara betydligt bättre än de som görs i Italien och den höll 11 år.
Under dessa är mindre reparationer och spolrör som krånglat med byten, elpanel som gick sänder då starknapp var för vek.
När den slutligen larmade för vattenläcka fick jag nog.
Skitmaskiner.
 
A
A AndersS skrev:
Märkligt, under våra dryga 30 år som husägare till två fastigheter har vi bara haft en maskin som inte blivit 10 år och det var en Electrolux diskmaskin som strulade med läckage.
Du måste definiera vilken typ av maskin du köper, att bara säga "väldigt vanligt" att de inte blir 5 år utan att hänvisa till fabrikat och kanske "prisnivå", förhoppningsvis anger prisnivån något av kvalitetsnivå.
-Felet i ditt tänk är att maskiner som är tillverkade för 5 år sedan har betydligt sämre kvalitet än de som gjordes för tio år sedan vilka i sin tur har betydande kvalitetsförsämring jämfört med de som gjordes för 20 år sedan också vidare..
Helt klart är att en electrolux eller miele från 80-90-talet fortfarande är bättre än en motsvarande i tillverkad i dag.

-Ja just det påståendet ovan gäller alla fabrikat inklusive miele.
Priset under 10.000.- speglar inte kvaliteten generellt det är bara att avanserna är olika stora. titta på elgigantens EPOC-diskar tillverkade av Vestel i Turkiet säljs under hur många olika namn som helst och är riktig lågbudget.
Man måste titta på vilken fabrik som tillverkar då det är olika modeller på i olika fabriker.
Fabriker i Tyskland har generellt bättre modeller.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Får jag gissa och vara logisk, så är maskinen runt 5 år väljer många troligtvis att prova med reparation men har maskinen 10-15 år kanske äldre så blir det aldrig reparation utan man köper en ny.;)
Så visst är det så att de som reparerar oftast ser trasiga maskiner är yngre än 5 år än de som blivit 15 år.:cool:
-Det stämmer inte riktigt för de som har haft maskiner i många år OCH varit nöjda med dessa reparerar oxå!
Inte minst de som tänker på hållbart leverne eller tröttnat på slit och släng mentaliteten.
Däremot de som har maskiner som inte gått 5 år är oftast väldigt missnöjda byter då maskin och kommer aldrig köpa detta märke igen. ofta har de dessutom tappat förtroendet för säljaren.
Detta skiljer troligen över riket då man kan se i storstäderna att man hellre köper nytt hellre än reparerar rent generellt.
 
  • Gilla
mikewse och 2 till
  • Laddar…
A
H Hammarfall skrev:
Min Cylinda är 7 år gammal och utan problem. Jag har besälltt en LG för att jag vill ha två maskiner, hoppas att den håller i fem år ialf.

[länk]
Cylindor som din vilka är tillverkade i Sverige innan 2012, skall man vara rädd om för de är outslitliga (nästan).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
optimum rolri skrev:
Troligen bäst att köpa de som har tillräckliga prestanda till rätt pris och byta igen efter 10 år.
Dagens skitmaskiner håller inte så länge som de gjorde förr och svindyra att reparera.

Köpte svindyr diskmaskin, Husqvarna, modell tillverkad i Tyskland för att de skulle vara betydligt bättre än de som görs i Italien och den höll 11 år.
Under dessa är mindre reparationer och spolrör som krånglat med byten, elpanel som gick sänder då starknapp var för vek.
När den slutligen larmade för vattenläcka fick jag nog.
Skitmaskiner.
Gissa hur länge en Zanussi maskin hade hållit då?
 
electroluxaren skrev:
Cylindor som din vilka är tillverkade i Sverige innan 2012, skall man vara rädd om för de är outslitliga (nästan).
Min är dock rejält misskött. Aldrig bytt något eller servat den. Det cärsta är väl att den bott i källaren där den har bott med slipdamm m.m. Dags att ge den en översyn.
 
H
electroluxaren skrev:
Cylindor som din vilka är tillverkade i Sverige innan 2012, skall man vara rädd om för de är outslitliga (nästan).
Det var precis en sådan jag fick i utbyte. Innan hade jag en nyare. Vilken skillnad. Den gamla är så mycket bättre
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Köper maskiner med 5 års garanti, sen är det ändå tid att byta.
Inget personligt mot dig, utan bara ett konstaterande att dom flesta har resignerat inför det faktum att det är så...

Vi jagar dieselbilar, plastpåsar, och Gud benåde den som äter rött kött.
Sen är det tydligen helt OK att det vräks ut hushållsmaskiner, telefoner och verktyg från lågprisländer som bara är designade att hålla ett par år :(
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Soffan80 och 23 till
  • Laddar…
optimum
electroluxaren skrev:
-Felet i ditt tänk är att maskiner som är tillverkade för 5 år sedan har betydligt sämre kvalitet än de som gjordes för tio år sedan vilka i sin tur har betydande kvalitetsförsämring jämfört med de som gjordes för 20 år sedan också vidare..
Helt klart är att en electrolux eller miele från 80-90-talet fortfarande är bättre än en motsvarande i tillverkad i dag.

-Ja just det påståendet ovan gäller alla fabrikat inklusive miele.
Priset under 10.000.- speglar inte kvaliteten generellt det är bara att avanserna är olika stora. titta på elgigantens EPOC-diskar tillverkade av Vestel i Turkiet säljs under hur många olika namn som helst och är riktig lågbudget.
Man måste titta på vilken fabrik som tillverkar då det är olika modeller på i olika fabriker.
Fabriker i Tyskland har generellt bättre modeller.
Det var så jag tänkte när jag köpte diskmaskin och vill ha en Husqvarna för att den tidigare var från 1985.
electroluxaren skrev:
Gissa hur länge en Zanussi maskin hade hållit då?
Jag köper inte skit från Zanussi utan vill ha kvalitet
Det var så jag tänkte när jag köpte diskmaskin och vill ha en Husqvarna år 2006 för att den tidigare var från 1985.
Valde då en som tillverkats i "kvalitetssäkrade" fabriker i Tyskland och inte från Italien där skitvarianterna kommer ifrån även om det står Electrolux eller Husqvarna på dem.

Men fick skit trots att den kostade ca 12.000 kr.
Spridare i taket på diskmaskinen gick sönder och jag köpte ny reservdel.
Roterande spolarmen lossnade och jag fick byta både rotordel och infästning.
Bytte gummitätning baktill då den inte tålde diskmedel.
Starknapp lade av då den inte tålde att man tryckte på den för många gånger. Ja det krävs för att den ska starta.
När den sedan larmade för vattenläckage efter 11 år fick jag nog och skiten åkte ut. Husqvarna = Skit

Alltså har inköparna fått hållas och köper in skit från lågkostnadsländer och cheferna tycker det är ok att sätt dit premiumstämpel på skiten. Nu är det en Bosch maskin där som förhoppningsvis håller 10 innan den blir ett fall för återvinningen.

Köpte alla maskiner till köket 2006 med dyrare modellerna av Husqvarna
Kyl och frys har bugglor i rostfria dörrarna. Av kollega som jobbat på fabriken i Mariestad fick jag reda på att det är isoleringen som krymper och den sitter så hårt mot ytterplåten att den dras med in.
Husqvarna Mikron gick lampan och man får skruva isär hela apparaten för att kunna byta glödlampan som dessutom är en speciallampa. Ugnen har jag bytt ett par värmeelement. Spishällen är det enda som inte gett sig men rasar väl redan ikväll för att passa in.

Kan tilläggas att vi är en familj som vårdare våra saker och hatar skit.
Av kollega från kylskåpsfabriken i Mariestad har jag fått reda på att kvalitet inte längre är fokus då kunderna bara efterfrågar lågt pris. Därför har även fina Electrolux (och Husqvarna) förvandlats till lågpristräskets skitmaskiner.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
lbs129 och 4 till
  • Laddar…
Det finns även funktioner i nya/vissa tvättmaskiner, åtminstone den vi har som är skonsammare mot maskinen.
T.ex. så har den en funktion som känner av obalans vid centrifugering så att den saktar ned och fördelar om tvätten genom att köra fram och tillbaka samt pumpa ut på nytt innan en försöker gå upp på varv igen och det görs i flera steg.
Lyckas den inte så avslutar den centrifugering och pumpar ut. Har hänt vid några tillfällen och då får man skaka igenom tvätten så den omfördelas så brukar det att fungera med att köra en centrifugering.
Den gamla drog bara på så att det kunde bli rena rock'n roll av maskinen.
 
  • Gilla
lbs129 och 3 till
  • Laddar…
Min nuvarande Cylinda är nog köpt runt början -90. Inga barn så den går inte jätteofta, mekaniskt programverk och två-fas. Tips på ersättningsmaskin som går på fler faser när Cylindarn ger upp? Miele diskmaskin installerad 2002.. Tuffar på och är tyst som en mus.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta skiljer troligen över riket då man kan se i storstäderna att man hellre köper nytt hellre än reparerar rent generellt.
Om vi enbart tar de nio största städerna så kan du räkna in 1/3 av Sveriges befolkning;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.