Silver78 Silver78 skrev:
Jo. Det är ju sällan smidigt. Dock brukar nivåslangen vara lättare att komma åt då den sitter direkt under kontrollpanelen. Sen är en toppmatad i princip en trumma som går uppåt istället för utåt. Det gör även att bottenslangen borde gå att få tag i underifrån maskinen. Jag gissar att det är något med nivåslangen eller givaren som strular alt att det är skit i bottenslangen.
Nivå slangen som går till pressostaten är fri från "skit" men vilken slang är botten slangen? Bifogar bild! Sista bilden är på nivåslangen som går upp till givare/pressostaten :)
 
  • Interiör av tvättmaskin som visar nivåslangen kopplad till pressostaten och andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av en ren nivåslang kopplad till pressostat i en hushållsapparat, med tydlig märkning och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmarkerad
 
  • Undersida av en tvättmaskin med öppen anslutningspanel och synlig röd tejp på slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silver78 Silver78 skrev:
Rödmarkerad
Inte täppt där, men ligger en boll där antar de ska va så?
 
  • Hand håller del av avlopp med boll inne, demontage, bakgrund med kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röravskärning på ett badrumsgolv med en synlig tillbakaskjuten bollventil intill upptaget avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Allt ser bra ut!
Har du väldigt kalkrikt vatten?
 
Bollen skall vara där. Jag tycker det mesta verkar se okej ut. I nio fall av tio brukar vara bottenslangen eller nivåslangen som strular. Du kan ju prova demontera dessa och kalka av slangarna invändigt med ättika.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Bollen skall vara där. Jag tycker det mesta verkar se okej ut. I nio fall av tio brukar vara bottenslangen eller nivåslangen som strular. Du kan ju prova demontera dessa och kalka av slangarna invändigt med ättika.
Får prova de, får börja med att demontera slangarna som går från magnetventilen och kalka dom! :)
 
electroluxaren skrev:
Allt ser bra ut!
Har du väldigt kalkrikt vatten?
Nej de tror jag inte, köpte maskinen begagnad och funkade perfekt några tvättar tills den börja strula nu!
 
Har nu kontrollerat alla slangar, samt munstycket som spolar in vattnet i trumman. Inget är täppt och allt ser enligt mig bra ut. Kan de vara kretskortet? Eller är de bara o köpa en ny? :)
 
Kanske en dum fråga men har du rengjort luddfiltret? Samt kontrollerat att tvättmaskinen får tillräckligt högt vattentryck när den fyller på? Du har ju bytt vattenventilen som i sin tur styrs av kretskortet. Om allting annat är kollat så återstår kretskortet och det lär ju kosta en bra slant som är en bit på väg mot en ny maskin. Jag har iofs en gammal tvättmaskin som jag använder som grovtvätt som jag kostat på en del genom åren. Men det rör sig om ganska små summor. Då är det en annan sak om man kan byta något för ett par hundringar så fungerar den några år till.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kanske en dum fråga men har du rengjort luddfiltret? Samt kontrollerat att tvättmaskinen får tillräckligt högt vattentryck när den fyller på? Du har ju bytt vattenventilen som i sin tur styrs av kretskortet. Om allting annat är kollat så återstår kretskortet och det lär ju kosta en bra slant som är en bit på väg mot en ny maskin. Jag har iofs en gammal tvättmaskin som jag använder som grovtvätt som jag kostat på en del genom åren. Men det rör sig om ganska små summor. Då är det en annan sak om man kan byta något för ett par hundringar så fungerar den några år till.
Jodå luddfiltret är rengjort, vattentrycket är uppskattat till mer än 10 bar . Kan de vara för högt vattentryck? Den gör även ett ganska högt pysande ljud när den vad ja tror försöker fylla på vatten.
 
De brukar inte gilla när det är för högt vattentryck. Då får man sätta in en reduceringsventil. Det blir ett vinande ljud i så fall och då får man strypa vattentillförseln.
 
Redigerat:
10 bar är max vad ventilen klarar av att öppna för.
 
Har varit och köpt en helt ny maskin idag, det hjälpte ej :/ problemet kvarstår! Antar jag får ta hit en rörmokare som mäter upp vattentrycket? Väldigt underligt eftersom det kommer in vatten i maskinen ( det kommer iallafall ut massor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.