Hej!
Jag har en AWEco 9660 toppmatad tvättmaskin. Den har funkat klockrent fram tills för ett tag sedan då den började stanna mitt i tvättprogrammen, den varnar för lågt vatten tryck. Första gångerna uppstod det bara 1 gång per program men nu stannar den exakt med 5 minuters mellanrum. Jag har bytt magnetventilen/vattenventilen utan framgång. Jag har kontrollerat pressostaten att den klickar när man blåser i den. Något som kan nämnas är att de funkar som den ska om jag häller i vatten manuellt när den har stannat under programmets gång. Någon som har en ide om var ska ja fortsätta att felsöka? Jag är även student som har en limiterad budget så därav att jag drar mig för att köpa en ny tvättmaskin!
Mvh Adam
 
Får du någon felkod?
 
Endast den lampan som varnar för lågt vatten tryck! :/
 
Det är inte så enkelt som att silen i inloppets vattenanslutning har blivit igensatt? Eller det har du kanske redan kollat.
 
Vet inte om det är till någon hjälp, men hittade detta online:
 
  • Skärmdump av en tabell som listar problem, orsaker och lösningstips för tvättmaskin, inklusive frågor om start, avbrott och centrifugering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida ur manual med tabell som visar beskrivning av felindikeringar på tvättmaskinkontrollampor och felsökningssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Harald Blåtumme skrev:
Det är inte så enkelt som att silen i inloppets vattenanslutning har blivit igensatt? Eller det har du kanske redan kollat.
Har ingen sån sil på inloppslangen (även köpt ny slang), finns det någon mer sil än den. Som ska sitta på slangen och vid avloppspumpen? :)
 
S0MMER S0MMER skrev:
Får du någon felkod?
S0MMER S0MMER skrev:
Vet inte om det är till någon hjälp, men hittade detta online:
Tack, kikat över både vattentryck samt kontrollerat /bytt inloppslangen :)
 
A Adam23 skrev:
Har ingen sån sil på inloppslangen (även köpt ny slang), finns det någon mer sil än den. Som ska sitta på slangen och vid avloppspumpen? :)
Silen jag tänker på sitter där man ansluter inloppsslangen till maskinen, på våra maskiner. Den sitter alltså i maskinens inloppsanslutning i maskinen och går enkelt att ta bort för inspektion och ev rengöring.

Kanske är det olika på olika maskiner/fabrikat(modeller.
 
  • Gilla
Adam23
  • Laddar…
A
kolla silen i inloppet till ventilen på baksidan
är den ren så byt ventilen ( inte ett ovanligt fel)
 
  • Gilla
Adam23
  • Laddar…
Den ventilen är precis bytt (magnetventilen/Vattenventilen). :)
 
Har du kollat bottenslangen och den slang som sitter mellan pumpen och nivåkontrollen. Just det sistnämnda är ganska vanligt att de kloggar igen.
 
  • Gilla
Adam23
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Har du kollat bottenslangen och den slang som sitter mellan pumpen och nivåkontrollen. Just det sistnämnda är ganska vanligt att de kloggar igen.
Det ska jag kika imr! Tack :)
 
Hur har det gått?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hur har det gått?
Har inte lyckats få loss munstycket som sprutar in vatten i maskinen ännu, mår nog demontera halva tvättmaskinen för att komma åt de
 
Jo. Det är ju sällan smidigt. Dock brukar nivåslangen vara lättare att komma åt då den sitter direkt under kontrollpanelen. Sen är en toppmatad i princip en trumma som går uppåt istället för utåt. Det gör även att bottenslangen borde gå att få tag i underifrån maskinen. Jag gissar att det är något med nivåslangen eller givaren som strular alt att det är skit i bottenslangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.