För övrigt antyder ju den här texten att det är Samsung som har lagret, snarare än "Nordic EASC AB"
(Det hade ju också varit kul att ta med sig en tvättmaskin dit, för att se på när de gör en "diagnos av felet direkt":crysmile:)
"Vi ger mer!
Som specialister på Samsung har vi trimmat vår organisation för att ge dig snabbare service och högre kvalitet i reparationerna.
  • Vi har rätt information om din produkt, t.ex. om vilka garantiregler som gäller, status på ditt serviceärende eller rätten till ersättningsprodukt.
  • Om vi inte hittar felet ringer vi dig för att försäkra oss om att det inte är fel på produkten.
  • Du får prata med en tekniker om du har frågor rörande tekniken.
  • När du besöker våra servicebutiker gör vi en diagnos av felet direkt.
  • Om vi har reparationsdelar på lager utför vi reparationen medan du väntar.
  • Vi har bara originalreservdelar. Genom vårt nära samarbete med Samsungs reservdelslager, kan vi ge dig tydligt besked om när produkten är klar."
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@alekks Jag tittade på [länk] och tyckte nog inte att det svarades på några frågor om vitvaror alls där ..
Mest om mobiltelefoner .. hade jag haft en trasig Samsungvitvara hade jag nog inte känt mig helt nöjd om jag gått in där..
Jag kan inte se några namn på några chefer heller ... ([länk] om man inte räknar med de som startade företaget och _kanske_ är det?)

Det finns heller inget att läsa om vilka man samarbetar med, om man inte bor i någon av de 7 (sju) städer de finns representerade ..

Dessutom är det ju klart att du är partisk, som anställd av Samsung, och vill framställa din arbetsgivare så bra som möjligt för att inte påverka försäljningen ...
Jag svarade inte närmare för att jag inte tycker det hör hemma i tråden :) hänvisade därför till min mail. Men visst kan vi fortsätta kludda ned tråden! Min mail står till förfogande om ni är intresserade närmare, jag är inte så otrevlig :)

Gällande Samsung Service och Samsung:
Så tydligt jag kan göra det, om jag var otydlig tidigare: _Samsung Service_ är inte _Samsung_. De två personnamnen som du hänvisar till är, som du är inne på, grundare och chefer på _Samsung Service_. Det är ingen jätteorganisation - det är som sagt ett annat bolag skilt från Samsung - Nordic EASC AB är deras juridiska namn (står som du sett bl.a. i deras sidfot). Samsung Service är som vilken annan servicepartner som helst till Samsung men med lite närmare samarbeten (vi sitter i samma hus bl.a). Electroluxaren menade att Samsung "anlitar eller rekomenderar en organisation som håller på med alla uddamärken här i sverige" - om du bor väldigt avsides så kanske Samsung Service måste ta hjälp av sitt samarbetsnätverk som hanterar flera märken. Men generellt är det Samsung Service själva som besöker kunderna. InfoCare är en annan servicepartner som, åtminstone tidigare, hade ett väldigt stort sambarbetsnätverk som består av hundratals små enskilda firmor som kan åka ut till slutkunder. Tror dock att de dragit ned på storleken på senare år.

Gällande informationen på Samsungservice.se
Med ovanstående i ryggsäcken - det är Samsung Service som driver hemsidan, inte Samsung. Den har ju inte ens samma grafiska profil. Jag har däremot uppmärksammat ansvarig på Samsung (som jag nämnde i tidigare inlägg, Fredrik) på detta. Det bör ju finnas information om vitvaror - tycker jag, men vi får se om EASC tycker samma sak.
Den generella processen när en kund behöver service är att denne kontaktar Samsungs support (inte EASC) för att få ett teknikerbesök inbokat. Kund behöver inte veta vilken enskild firma i Sveg som åker till just Rätansbyn och kontakta just den firman, utan kunden kontaktar Samsung. Varför detta blev ett samtalsämne hängde jag inte riktigt med på, electroluxaren frågade om vem som är servicepartner för vitvaror och jag svarar med den som har störst täckning. Vad de sedan har för info på sin hemsida hör väl egentligen inte till hur rimligt det är att jag svarade som jag gjorde...?

Hänger inte med vad du menar med vad jag skulle vara partisk i... Electroluxaren säger (parafrasering) "Samsung har ingen eftermarknadsavdelning" etc och jag svarar att "Jo, jag jobbar där, så det är felaktigt." Har inget med att framhålla min arbetsgivare som bra eller dålig. (En hemlis, jag skriver detta på min iMac och mina tidigare svar skrev jag på min iPhone samtidigt som jag tittade på min AppleTV - jag skulle nog säga att jag är väldigt neutral i just detta fall. :)) )

Gällande:
Mja, Samsung själva lagerför alltså inte reservdelar - varför skulle vi? Vi har ju inga egna tekniker och åker inte på några servicejobb själva. Det är ju våra servicepartners som gör det. Det är därför _servicepartnern_ lagerför reservdelar. Samsung har ju självklart ett centrallager som servicepartnerna beställer från, kortfattat så beställer servicepartnern reservdelar direkt från Samsungs _centrallager_ som ligger i Nederländerna (precis som Apples europalager, för övrigt) - delarna levereras direkt till servicepartnern utan mellanhänder så... Varför skulle Samsung blanda sig i det - till vilken nytta i så fall? Stjäla en dag eller två i transporter? Så här fungerar det i hela Europa, servicepartner beställer direkt från centrallager som får beställningen skickad direkt till sig. Fattar inte alls electroluxarens utspel på detta...

Haha, apropå att släpa in en tvättmaskin till Samsung Service, det händer titt som tätt, stora kylskåp och jätte-TV's lika så som håller på och konkas in i receptionen... :) Problemet är ju att vanligtvis är ju vitvaruteknikerna ute på jobb på dagarna. Men de tar säkert in den trots att ordinarie process är att tekniker åker hem till kunden vid tex otympliga produkter.
 
A
BS OFC
 
Redigerat av moderator:
A alekks skrev:
Jag svarade inte närmare för att jag inte tycker det hör hemma i tråden :) hänvisade därför till min mail. Men visst kan vi fortsätta kludda ned tråden! Min mail står till förfogande om ni är intresserade närmare, jag är inte så otrevlig :)

Gällande Samsung Service och Samsung:
Så tydligt jag kan göra det, om jag var otydlig tidigare: _Samsung Service_ är inte _Samsung_. De två personnamnen som du hänvisar till är, som du är inne på, grundare och chefer på _Samsung Service_. Det är ingen jätteorganisation - det är som sagt ett annat bolag skilt från Samsung - Nordic EASC AB är deras juridiska namn (står som du sett bl.a. i deras sidfot). Samsung Service är som vilken annan servicepartner som helst till Samsung men med lite närmare samarbeten (vi sitter i samma hus bl.a). Electroluxaren menade att Samsung "anlitar eller rekomenderar en organisation som håller på med alla uddamärken här i sverige" - om du bor väldigt avsides så kanske Samsung Service måste ta hjälp av sitt samarbetsnätverk som hanterar flera märken. Men generellt är det Samsung Service själva som besöker kunderna. InfoCare är en annan servicepartner som, åtminstone tidigare, hade ett väldigt stort sambarbetsnätverk som består av hundratals små enskilda firmor som kan åka ut till slutkunder. Tror dock att de dragit ned på storleken på senare år.

Gällande informationen på Samsungservice.se
Med ovanstående i ryggsäcken - det är Samsung Service som driver hemsidan, inte Samsung. Den har ju inte ens samma grafiska profil. Jag har däremot uppmärksammat ansvarig på Samsung (som jag nämnde i tidigare inlägg, Fredrik) på detta. Det bör ju finnas information om vitvaror - tycker jag, men vi får se om EASC tycker samma sak.
Den generella processen när en kund behöver service är att denne kontaktar Samsungs support (inte EASC) för att få ett teknikerbesök inbokat. Kund behöver inte veta vilken enskild firma i Sveg som åker till just Rätansbyn och kontakta just den firman, utan kunden kontaktar Samsung. Varför detta blev ett samtalsämne hängde jag inte riktigt med på, electroluxaren frågade om vem som är servicepartner för vitvaror och jag svarar med den som har störst täckning. Vad de sedan har för info på sin hemsida hör väl egentligen inte till hur rimligt det är att jag svarade som jag gjorde...?

Hänger inte med vad du menar med vad jag skulle vara partisk i... Electroluxaren säger (parafrasering) "Samsung har ingen eftermarknadsavdelning" etc och jag svarar att "Jo, jag jobbar där, så det är felaktigt." Har inget med att framhålla min arbetsgivare som bra eller dålig. (En hemlis, jag skriver detta på min iMac och mina tidigare svar skrev jag på min iPhone samtidigt som jag tittade på min AppleTV - jag skulle nog säga att jag är väldigt neutral i just detta fall. :)) )

Gällande:
Mja, Samsung själva lagerför alltså inte reservdelar - varför skulle vi? Vi har ju inga egna tekniker och åker inte på några servicejobb själva. Det är ju våra servicepartners som gör det. Det är därför _servicepartnern_ lagerför reservdelar. Samsung har ju självklart ett centrallager som servicepartnerna beställer från, kortfattat så beställer servicepartnern reservdelar direkt från Samsungs _centrallager_ som ligger i Nederländerna (precis som Apples europalager, för övrigt) - delarna levereras direkt till servicepartnern utan mellanhänder så... Varför skulle Samsung blanda sig i det - till vilken nytta i så fall? Stjäla en dag eller två i transporter? Så här fungerar det i hela Europa, servicepartner beställer direkt från centrallager som får beställningen skickad direkt till sig. Fattar inte alls electroluxarens utspel på detta...

Haha, apropå att släpa in en tvättmaskin till Samsung Service, det händer titt som tätt, stora kylskåp och jätte-TV's lika så som håller på och konkas in i receptionen... :) Problemet är ju att vanligtvis är ju vitvaruteknikerna ute på jobb på dagarna. Men de tar säkert in den trots att ordinarie process är att tekniker åker hem till kunden vid tex otympliga produkter.
Du förstår inte varför du är partisk?
För att du jobbar på Samsung, såklart. Du har ett intresse av att få servicen att verka så bra som möjligt.

Men vi kan alltså konstatera att Samsung har inga anställda reparatörer i Sverige, Samsung har inget eget reservdelslager i Sverige, och vilka företag ni anlitar i andra städer än de 7 där EASC AB finns är omöjligt att svara på?
 
var dom har sina reservdelar och hur det fungerar vet jag inte men jag dividerade en hel del med dom när min tumlare krånglade och reservdelarna är det ju en extern aktör som har i sverige och lika är det även på andra ställen. Pratade till och med med deras reservdelsfirma i nederländerna när det var på tapeten. Tyvärr är de bara ett lagerhotell så de öppnar ett ärende på maskinen du har och du får det du behöver. De har ingen support eller nåt liknande men jag kunde få det jag behövde omgående om jag ville.
Det är väl för övrigt "Convena Distribution" som har samsungs reservdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.