electroluxaren skrev:
Det gör det aldrig på en motor till en tvättmaskin
Får för mig att en tvättmaskinsmotor är en seriemotor?
 
A
L Looc skrev:
Hej
Modellen är en Siemens s14-47 och har några år på nacken. Ska bytas ut men för att överleva jul och nyår hade det varit trevligt att få igång den.
Svårt att ta vettiga bilder men jag har gjort ett försök.
Kolen är fasade och sitter på rätt håll
Den kolektorn är mycket sliten, håller nog inte ett kolbyte till.
 
A
J jonaserik skrev:
>Vet inte om det hjälper, men kollektorn ser repig ut en rand på den, prova som jag skrev, det är gott om plats, syns på foto 3. Med pinne lite platt i nosen och sandpapper på, så går det bra att slipa kollektorn, sandpapper och pinne leder ingen spänning, värt ett försök. Om du får snurr på den och det blir som blå blixt runt kollektorn, så är det kortis i ankaret. Hur mycket var kolen slitna, ända ner så en fjäder gått mot kollektorn. Då kan det finnas grader av koppar som ger kontakt mellan lamellerna. inte bra då blir kortis.
Funkar inte heller du hittar på en massa
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Kommutatorn är ju rätt sliten, ser ut som kolen rider på ena kanten?
Spåret mitt i, är det av mening från fabrik eller slitage?
Kolet har varit för långt så i stället för att stoppas av kopparflätan så har den svarvar i kollektorn
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Kikar jag en gång till så jo, den där skulle jag sätta i svarven...
Troligtvis är den redan under minimått
 
A
L Looc skrev:
Blir ingen svarv på denna, gammal och ska bytas. Men det hade underlättat att få igång den över helgerna.
Spåret kommer av att gamla kolet var för slitet och koppar sladden gått i.
Sladd till varvatalsgivaren , det är möjligt men alla sladdar ser ok ut. Ska prova slipa lite och möjligen elektronik rengöring i alla kontakter. Sitter givaren i motorn eller i trumman?

Tack för alla tips.
Änden på motorn
 
A
L Looc skrev:
Blir ingen svarv på denna, gammal och ska bytas. Men det hade underlättat att få igång den över helgerna.
Spåret kommer av att gamla kolet var för slitet och koppar sladden gått i.
Sladd till varvatalsgivaren , det är möjligt men alla sladdar ser ok ut. Ska prova slipa lite och möjligen elektronik rengöring i alla kontakter. Sitter givaren i motorn eller i trumman?

Tack för alla tips.
Den här kommer att gå länge till bara du sätter dit nya kolborstar
 
electroluxaren skrev:
Den här kommer att gå länge till bara du sätter dit nya kolborstar
Som jag skrev så har jag bytt kol och den går inte ;-) det är det som är problemet
 
L Looc skrev:
Hej

Har en Siemens tvättmaskin som slutade centrifugera.
Kolen var helt slut så jag bytte men nu vill den inte gå som den ska.
Om jag har motorn liggandes utanför maskinen och kör centrifugeringsprogram så startar den ibland men varvar inte upp. Går ibland en stund men oftast så rycker den bara eller så startar den och sedan pulserar (som att man försöker gasa igång en bilmotor) utan att riktigt varva upp.
Skruvar jag in den och kopplar på trumman så startar oftast den inte alls , bara rycker. Hjälper inte att jag hjälper den igång.

Alla delar ser fina ut och alla sladdar ser ut att sitta i ordentligt, kolen ligger mot fint.

Någon idé?
Man kan ju tro att det finns nån sensor som kollar varvtalet på motorn som ger nån kass feedback till kontrollerkortet. Men ingen expert... Men en ide
 
A
L Looc skrev:
Som jag skrev så har jag bytt kol och den går inte ;-) det är det som är problemet
du har ingen komplett motor från skroten att pröva med?
 
electroluxaren skrev:
du har ingen komplett motor från skroten att pröva med?
Nix ingen extra motor.

Små framsteg, plockat isär motorn och kollat alla kopplingar. Kört elektronikspray på alla kopplingar. Slipat kollektorn med 240 sandpapper.
Nu startar den när den ligger på bänken , kör jag centrifugprogram så kör den men varvar inte riktigt upp (kanske den inte gör när den ligger löst eller så är varvsensorn kass)
Kopplar jag på remmen så orkar den inte starta vilket tyder på för lite ström
Mycket störigt. Ny maskin beställd men den lär ju inte komma förrän efter nyår.
 
electroluxaren skrev:
Funkar inte heller du hittar på en massa
NU har du nog gått över gränsen lite. Är du en reparatör eller f.d sådan. Du har nog varit och meckat hos kunder med fel på vitvaror. Men inte med att reparera UTAN BARA BYTIT DELAR.
Sen det med som du säger att jag har fel i nästan allt och hittar på en massa Vad vet du om det, Tydligen så ger mina inlägg en hel del för en TS fråga. Hur många kollektormotorer har du reparerat, troligtvis noll och bra kastat ut och satt dit en ny är ingen reparation. Har du någonsin lindat om en motor eller svarvat en kollektor med en dim på 60 cm och spårat ur mellan lamellerna. Troligtvis NOLL
Det syns tydligt i dina inlägg på forumet att du har en viss erfarenhet av vitvaror, men att kategoriskt framhäva att du är liksom bäst på det är inte bra. Och nästan alltid säga att någon annan har fel i ett inlägg är inte heller det bra.
Du ska nog mojna ner lite, med att racka ner på andra. Du är inte ensam i denna värld, det finns många fler som är MÅNGA KLASSER över din nivå.

Jonaserik


electroluxaren skrev:
Den kolektorn är mycket sliten, håller nog inte ett kolbyte till.
Det vet du inget om, för du är inte på plats oh kan se den.
electroluxaren skrev:
Kolet har varit för långt så i stället för att stoppas av kopparflätan så har den svarvar i kollektorn
Det kan alla se att det är något som släpat i kollektorn, så inget nytt under solen
electroluxaren skrev:
Troligtvis är den redan under minimått
Det vet du inget om
electroluxaren skrev:
Den här kommer att gå länge till bara du sätter dit nya kolborstar
Det vet du heller inget om, TS har nya kol i den och du har FEL i detta. Motorn vill inte snurra.
electroluxaren skrev:
Helt fel detta oxå som det mesta du skriver
Det mesta som jag skriver , dra in hakan lite, det är inte bra att sticka ut hakan för mycket, det kan bli en retur från någon som du skriver har helt fel. Antyder inte på mig nu, det finns många kunniga på forumet Du är inte ensam. Men kanske du är bäst i det mesta och andra bara har fel.
Tar du detta som ett påhopp så är det upp till dig, inte något påhopp utan rent sakligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
rör sig kolen fritt i hållaren - det får inte röra sig trögt i hållaren och skall snabbt fjädra tillbaka om kolet lättar från kollektorn av att den är något oval när den snurrar fort, men heller inte för stort spel i kolhållaren...

Avfettade du ordentligt alla ytor på kollektorn och kolen innan du slog ihop det hela - det bruna på ytan av kollektorn är kopparoxid/hydroxid och dessa innehåller en del fukt som är det viktiga i strömöverföringen mellan kol och kollektor när det hela snurrar - strömmen går igenom en kudde av vattenånga som utsöndras av kopparoxiden av uppvärmningen av strömmen i princip och är också förklaringen varför kollektorer håller så bra som de faktiskt gör - det var NASA på 1960-talet som upptäckte vad som hände om man inte hade syre och vattenånga närvarande samtidigt när man körde borstade motorer under högvakum - då svarvade kol och kollektorn ned sig på nolltid...

Om motorn inte vill varva upp så kan det vara skador på någon av rotorns lindningshärvor eller kollektorbläcken som matar rotorlindningen - typ kortis som då fungerar som magnetsbroms av rotationen.

Har du inspekterat/skrapat noga mellan lamellerna på kollektorn så att du inte har någon metallflan som kortsluter mellan lamellerna på kollektorn - och som sagt om det är extrem gnistbildning brukar också vara en hint om att någon av lindningshärvorna i rotorn inte fungerar som tänkt.
 
  • Gilla
Tretonic och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
- det var NASA på 1960-talet som upptäckte vad som hände om man inte hade syre och vattenånga närvarande samtidigt när man körde borstade motorer under högvakum - då svarvade kol och kollektorn ned sig på nolltid...
Har du någon länk där man kan läsa mer om detta?
 
Har du nollställt maskinen efter du bytte kolen? Brukar behöva göras på de flesta Bosch/Siemens när man bytt kol.

1. Vrid programväljaren till kl. 18 (centrifugering)
2. Tryck på centrifugeringsknappen och håll den inne
3. Vrid programväljaren till kl. 19 (utpumpning) och håll knappen inne i 10 sekunder (eller tills strömbrytarknappen blinkar)
4. Släpp knappen och vrid väljaren till kl 12 och stäng av den

Testa sen igen och se om det funkar
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.