P Parkeringsvakten skrev:
Många tror att det är otroligt dyrt att tvätta. Min gamla hemkunskapslärare berättade att nån hon kände en gång bara tvättar ett par strumpor. Det var total katastrof enligt henne :)
Många tror också att det är otroligt dyrt att köra en fullproppad diskmaskin.
Graf som visar energianvändning för en diskmaskin över en vecka med toppar vid användning.
1,66kWh, maskin från 2006 och med extra torkning av disken. Med normalprogrammet 1,1 kWh/tvätt.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Många tror att det är otroligt dyrt att tvätta. Min gamla hemkunskapslärare berättade att nån hon kände en gång bara tvättar ett par strumpor. Det var total katastrof enligt henne :)
Många (även jag tidigare) tror också att äldre torktumlare med direktverkande el som saknar luftvärmepump drar otroligt mycket energi. Maskin från 2006 med program "extra torrt" och fuktsensor ca 1,5 kWh. Jag blev ju nästan besviken när jag konstaterade att det finns alltså ingen anledning över huvudtaget att byta ut den mot en nyare med värmepump. Dessutom går den här att laga vilket jag gjort två gånger.
Energianvändningsdiagram för en äldre torktumlare som visar förbrukningen på ca 1,5 kWh.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Diskmaskiner är för övrigt överraskande sparsamma på vattnet. Riktigt hur sparsamma kan man fundera på och det här kanske egentligen passat bättre i humortråden. Skärmdump av diskussion om energi- och vattenbesparing med diskmaskin från cylinda.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.