OM jag förstår rätt, så var det alltså lite som jag misstänkte/föreslog? Att eltejpen dolde en dålig skarv?

Om den bara var ihoptvinnad, så får vi vara glada att det inte började brinna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Skulle våga påstå att 30mA inte känns öht.
Det räcker med 10 mA för att du skall "fastna", alltså att ex. handen krampar så att du kramar den strömförande ledaren hårt utan att kunna släppa. Den exakta gränsen för det är väldigt individuell från person till person. Så 10 mA klarar de flesta att släppa, men inte alla.

Jag minns när jag gick på tekniska högskolan, så presenterade en föreläsare tabeller från experiment där man låtit ett stort antal personer utsättas för olika ström och undersökte många procent som kunde släppa vid olika ström. Tabellerna gick ända upp till 40 eller 50 mA. Och vi hade just också fått lära oss att redan 20mA kan vara dödligt under oturliga omständigheter. Så jag kommer ihåg att vi teknologer funderade över hur de fått tag i försökspersoner, om man kanske kunde få godkänt på tentan om man anmäler sig som frivillig...

Andra hade hypoteser om att experimenten kom från tyska koncentrationsläger (materialet var väldigt gammalt och professorn som var gammal, hade ett tyskklingande namn, men jag tror han kom som judisk flykting under kriget, så dessa farhågor var nog fel).
 
Det beror ju vilken väg strömmen tar. Det ärju främst vänster arm till höger ben det blir riktigt farligt. Så 30mA mellan två punkter på armen är inte livsfarligt.
 
A
H hempularen skrev:
Det räcker med 10 mA för att du skall "fastna", alltså att ex. handen krampar så att du kramar den strömförande ledaren hårt utan att kunna släppa. Den exakta gränsen för det är väldigt individuell från person till person. Så 10 mA klarar de flesta att släppa, men inte alla.

Jag minns när jag gick på tekniska högskolan, så presenterade en föreläsare tabeller från experiment där man låtit ett stort antal personer utsättas för olika ström och undersökte många procent som kunde släppa vid olika ström. Tabellerna gick ända upp till 40 eller 50 mA. Och vi hade just också fått lära oss att redan 20mA kan vara dödligt under oturliga omständigheter. Så jag kommer ihåg att vi teknologer funderade över hur de fått tag i försökspersoner, om man kanske kunde få godkänt på tentan om man anmäler sig som frivillig...

Andra hade hypoteser om att experimenten kom från tyska koncentrationsläger (materialet var väldigt gammalt och professorn som var gammal, hade ett tyskklingande namn, men jag tror han kom som judisk flykting under kriget, så dessa farhågor var nog fel).
Jag ställer upp som försöksperson om du vill vederlägga detta! Dock kanske jag är tränad då jag regelmässigt får smällar från 400V och 230V när jag drar bort oisolerade ledare. (inga jfb). Fastnat har jag aldrig gjort,(det har dock en kompis i högspänning erfarenhet av). däremot brukar kroppsdelen vara ur funktion ett tag. Enda gångerna jag lyckas lösa jfb är när jag klipper jord och n-ledare samtidigt på icke spänningsatta kablar!
 
Så trots att du regelbundet får smällar och aldrig har löst en JFB så hävdar du att 30 mA inte känns öht? Hur vet du då att du regelbundet får smällar?
 
Om du inte löser ut jfb när du får en smäll, så har du troligen utsatts för avsevärt mindre än 30 mA.
 
A
useless useless skrev:
Så trots att du regelbundet får smällar och aldrig har löst en JFB så hävdar du att 30 mA inte känns öht? Hur vet du då att du regelbundet får smällar?
Läs igen!
Det har inte funnits jfb
Händer och armar varit ur funktion efter.
dvs jag har varit utsatt för långt över 30mA
 
A
H hempularen skrev:
Om du inte löser ut jfb när du får en smäll, så har du troligen utsatts för avsevärt mindre än 30 mA.
Läs och förstå!
jfb har saknats!

jfb löser för kortslutning av N och E-ledare utan att det är spänning på så då kanske du förstår hur lite 30mA är?
 
[QUOTE="electroluxaren, post: 5145930, member: 137805"
jfb löser för kortslutning av N och E-ledare utan att det är spänning på så då kanske du förstår hur lite 30mA är?[/QUOTE]

Om du kopplar ihop N och E. Så har du ex. en ström på 10A i neutralledaren, som är på väg ut igenom centralen via jordfelsbrytaren. Då inför du en alternativ väg för strömmen genom att koppla ihop N med jord. Det är liiiite motstånd igenom jordfelsbrytaren, och det bli liite motstånd igenom N ledaren fram till ditt felställe.

Om resistansen skulle varit exakt lika stor, så skulle det gå halva strömmen dvs. 5A genom felstället. Men det är större resistans i ledningen fram till felstället från centralen än det är igenom jordfelsbrytaren, skulle det skilja en faktor 1000 så skulle bara 10mA gå den vägen. Så uppenbarligen är skillnaden inte så stor.

Men det är alltså inga konstigheter att strömmen väljer att gå igenom felstället trots att "ingen" spänning driver den. Det ÄR liiite spänning på neutralledaren jämfört med jord, annars hade det inte gått någon ström ut genom neutralledaren, men det handlar om väldigt små spänningar.
 
A
H hempularen skrev:
[QUOTE="electroluxaren, post: 5145930, member: 137805"
jfb löser för kortslutning av N och E-ledare utan att det är spänning på så då kanske du förstår hur lite 30mA är?
Om du kopplar ihop N och E. Så har du ex. en ström på 10A i neutralledaren, som är på väg ut igenom centralen via jordfelsbrytaren. Då inför du en alternativ väg för strömmen genom att koppla ihop N med jord. Det är liiiite motstånd igenom jordfelsbrytaren, och det bli liite motstånd igenom N ledaren fram till ditt felställe.

Om resistansen skulle varit exakt lika stor, så skulle det gå halva strömmen dvs. 5A genom felstället. Men det är större resistans i ledningen fram till felstället från centralen än det är igenom jordfelsbrytaren, skulle det skilja en faktor 1000 så skulle bara 10mA gå den vägen. Så uppenbarligen är skillnaden inte så stor.

Men det är alltså inga konstigheter att strömmen väljer att gå igenom felstället trots att "ingen" spänning driver den. Det ÄR liiite spänning på neutralledaren jämfört med jord, annars hade det inte gått någon ström ut genom neutralledaren, men det handlar om väldigt små spänningar.[/QUOTE]
löser jfb varje gång
 
MultiMan
Bigclive testar om han kan släppa taget vid 10 mA. (edit: han är elektriker till yrket för er som inte känner till kanalen bigclivedotcom)

"Can I let go of 10mA mains (240V 50Hz) current? (Do NOT try this!)"

 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Bigclive testar om han kan släppa taget vid 10 mA. (edit: han är elektriker till yrket för er som inte känner till kanalen bigclivedotcom)

"Can I let go of 10mA mains (240V 50Hz) current? (Do NOT try this!)"

[media]
Det är bara Electroluxaren som tror att 30 mA inte känns över huvud taget.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det är bara Electroluxaren som tror att 30 mA inte känns över huvud taget.
det beror på hur mycket kärring man är!
känns gör det! obehagligt blir det först när man måste kila iväg och hitta den f..ande jfb.
I övrigt är det som vilken dag som helst.
normalförfarandet är att man känner med fingrarna om kablen är spänningsatt enkelt och helt ofarligt. Ibland känns det mer än andra ggr. Så länge man kan hålla i en skruvmejsel efteråt är det ok.
Men de som aldrig vågat vet ju inte heller vad de snackar om!
Så de som aldrig varit med om att få ström i sig kan ställa sig i hörnet och fabulera vidare för att yttra sig i detta forum blir de bara till åtlöje.
 
H hempularen skrev:
Om du inte löser ut jfb när du får en smäll, så har du troligen utsatts för avsevärt mindre än 30 mA.
Jordfelsbrytarna är specade till max 30mA, så de löser vid lägre strömmar.
Dessutom lastar skickar Y-kondensatorerna i elutrustning ut ström i jordledaren.
Därför är lite av marginalerna i jordfelsbrytaren redan förbrukade, vilket gör att utlösningsströmmen sjunker ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.