Hej!
Bor i hyresrätt och tänkte skaffa tvättmaskin och beställde förberedande installation av el och vatten av värden innan jag började läsa på om zoner och är nu lite förvirrad kring var jag ska ställa maskinen.

Hela väggen är 146 cm så skulle kanske få in en toppmatad i vänstra hörnet om jag satte in ett litet sittbadkar istället för det som står där nu. Då skulle maskinen få typ 8-10 mm att röra sig på på varje sida så det blir tight. Räknas det som säkert iom att badkaret skiljer av mot maskinen eller är det kört pga stänkrisk och att början av maskinen hamnar ca 105 cm från duschhuvud? Eluttag finns där hyllan till vänster står idag så den är vad jag förstår det på rätt avstånd.

Eller är mitt enda alternativ att ställa maskinen där hyllan står idag?

Badrum med badkar, handfat och en hylla till vänster, möjlig för tvättmaskininstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den får stå i zon 1
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den får stå i zon 1
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den får stå i zon 1
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den får stå i zon 1
Innebär det att vänstra hörnet är ok så länge badkar finns bredvid? Försökt läsa elstandardsfoldern men osäker på om jag tolkat den rätt.
 
En tvättmaskin får stå bredvid ett kar, så hörnet till vänster skulle funka. Den ska där hålla en kapslingsklass på minst IPX4. Givetvis bör du se till att inte duscha tvättmaskinen i onödan genom att använda ett duschdraperi. Om uttaget är korrekt placerat så sitter det minst 60 cm hitom karet i bild. Beroende på hur du vänder tvättmaskinen ska räcker kanske inte anslutningskabeln fram. Så man bör undersöka möjligheten att byta anslutningskabel på tänkt tvättmaskin.

När det gäller elinstallationer i badrum så kallas indelningen för områden. Om du läser zoner i någon text så kan det handla om vattenregler, inte el. Dessa regler ska inte blandas ihop. Mer information finns här: Regler för elinstallationer i badrum
 
Tack! Ja eluttaget är på lugnt avstånd isåfall och draperi går ju säkert att lösa med någon spännbar stång tänker jag. Ska kolla upp sladdlängd och IP-klass på maskinen jag isåfall köper men verkar inte vara omöjligt att hitta vad jag förstått utifrån andra trådar här?
Menar givetvis vara områden och inte zoner :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.