BirgitS
Nu är det ju väldigt svårt att ta rättvisande kort i ett litet badrum men det går kanske att se idén i alla fall.
Liten badrumsyta med tvättmaskin bredvid duschutrymme, kaklade väggar och ett mönstrat duschdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en tvättmaskin i standardstorlek och hela väggen är väl drygt 160 cm eftersom det från början stod ett standardbadkar där.
Sen är du ju yngre än vi och har väl en helt annan smak när det gäller draperier så det får du ju bortse från ;)
 
  • Gilla
jollle och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Nu har jag fått tvättmaskin på plats, löstes genom att jag köpte ett handfat som är gjort för att han tvättmaskin under.

Nu är min nästa plan att sätta upp en "vägg" till höger om tvättmaskinen för att dölja den så att det första man ser när man går in i badrummet inte är baksidan av tvättmaskinen,

Har bara börjat tänk lite hur detta kan se ur, tänker mig en liten vägg av något material, under den har jag två ben som man kan skruva så att de trycker lätt mot undersidan av handfatet på så sätt har man en vägg som lätt kan tas ned vid behov av att komma åt bakom tvättmaskinen, tänker att jag bara kommer göra detta på högra sidan om tvätten och därmed låta den vänstra sidan mot duschen stå fri så att maskinen får tillräckligt med ventilation. Tanken är att jag ska kakla på denna vägg så den smälter ihop med resten av badrummet.

Vad tror ni om detta?

Vilket material bör denna vägg vara av? Måste tåla fuktig miljö likt ett vanligt badrumsskåp samt att man ska kunna kalka på det och vara tillräckligt tjockt för stödbenen som justerar höjden.

Vart kan man hitta sånna ben jag pratar om som höjden kan justeras för?
 
  • En vit tvättmaskin under ett handfat bredvid en dusch med transparenta dörrar i ett kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin installerad under handfat med synliga rör och sladdar vid en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin med ett handfat monterat ovanpå i ett kaklat badrum bredvid en toalett, redo för installation av en döljande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RepJonas och 2 till
  • Laddar…
Vad är det du ska justera höjden på, den kaklade täckskivan som du tänkt sätta dit?
 
A Andy78 skrev:
Vad är det du ska justera höjden på, den kaklade täckskivan som du tänkt sätta dit?
Precis, tänker att den kaklade täckskivan måste tryckas underifrån mot handfatet på något sätt för att sitta fast, annars blir det svårt att montera bort den vid behov

Eller ser du någon alternativ lösning som inte kräver att man borrar i kalket?
 
Snälla ni, överväg en toppmatad maskin!
De tar liten plats, med 60 cm djup och 40 cm bredd.
Man öppnar luckan uppåt, och kan slänga ner eller ta upp kläderna utan att behöva krypa på knäna eller kröka rygg.
Ingenting ligger gömt överst i tvätt-trumman, som man måste treva efter som på en frontmatad.
Gör helt enkelt livet enklare att leva (y)
 
Maskin å vask är ju helt ny.
 
  • Gilla
Andee och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snälla ni, överväg en toppmatad maskin!
De tar liten plats, med 60 cm djup och 40 cm bredd.
Man öppnar luckan uppåt, och kan slänga ner eller ta upp kläderna utan att behöva krypa på knäna eller kröka rygg.
Ingenting ligger gömt överst i tvätt-trumman, som man måste treva efter som på en frontmatad.
Gör helt enkelt livet enklare att leva (y)
Som framgår av inlägg 17 är tvättmaskinen redan inköpt och står på plats.
Tråden kom till för att TS tyckte att förra tvättmaskinen som var 60 x 47 cm tog för mycket plats och att det inte var tillräckligt att gå ner till 60 x 40 cm enligt inlägg 5.

På en frontmatad maskin behöver man inte treva efter något som har gömt sig i toppen utan man snurran trumman ett halvt varv när man tror att man har tömt maskinen.

Jag vill gärna se ett foto på hur du tar upp kläderna från botten av den toppmatade maskinen utan att kröka ryggen eftersom det jag mest minns från den toppmatade maskinen är just att man behövde böja ryggen för att nå ner i botten.
 
  • Gilla
Sthina Ulfhielm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vill gärna se ett foto på hur du tar upp kläderna från botten av den toppmatade maskinen utan att kröka ryggen
Nja, jag är inte mycket för selfies, med om du lägger upp en bild på när du krälar på badrumsgolvet så...
Men du verkar inte vilja förstå. Med en toppmatad maskin ser man med en blick vad som finns i trumman.
Med en frontmatad måste man böja sig ner och treva runt, eller som du säger, snurra på trumman med händerna och titta där nere in i mörkret.
Vilket verkar enklast?
 
Enklast är nog att behålla det som det är nu.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, jag är inte mycket för selfies, med om du lägger upp en bild på när du krälar på badrumsgolvet så...
Men du verkar inte vilja förstå. Med en toppmatad maskin ser man med en blick vad som finns i trumman.
Med en frontmatad måste man böja sig ner och treva runt, eller som du säger, snurra på trumman med händerna och titta där nere in i mörkret.
Vilket verkar enklast?
Jag tyckte det var väldigt skönt att gå från toppmatad maskin till frontmatad. Ännu bekvämare nu när den står på ett 20 cm högt stativ.

Jag krälar inte på golvet, vare sig nu eller när TM stod direkt på golvet utan sitter på huk, mycket bättre för ryggen än att böja sig över en toppmatad TM. Om det är mörkt i TM så beror det på dåligt placerad belysning i rummet för jag har då aldrig varit med om att det skulle vara svårt att se om det ligger något på botten av maskinen eller behövt treva omkring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är mörkt i TM så beror det på dåligt placerad belysning
Tja, de flest har väl belysningen i takhöjd, så det lyser inte in så mycket i tvättrumman faktiskt.

Tre andra fördelar med de toppmatade maskinerna:
  • Lätt att släppa ner tvättgods lite i taget, och man ser med ett ögonkast när det börjar bli fullt och dags att köra maskinen.
  • Det går att stanna maskinen och lägga i lite mer som man glömde när man startade tvätten.
    Det går absolut inte med en frontmatad.
  • Man undviker sådant här elände: https://www.expressen.se/nyheter/greiders-katt-dog-i-tvatten/
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, de flest har väl belysningen i takhöjd, så det lyser inte in så mycket i tvättrumman faktiskt.

Tre andra fördelar med de toppmatade maskinerna:
  • Lätt att släppa ner tvättgods lite i taget, och man ser med ett ögonkast när det börjar bli fullt och dags att köra maskinen.
  • Det går att stanna maskinen och lägga i lite mer som man glömde när man startade tvätten.
    Det går absolut inte med en frontmatad.
  • Man undviker sådant här elände: [länk]
1. Trist att plocka upp den ljusa tvätten man släppt ner när man märker att det är mörk tvätt som man har mest av.
2. Det är jag väldigt övertygad om att vi gjort med den frontmatade maskinen vi har nu åtminstone. Bara att trycka på Paus och vänta till lucklåset släpper efter ett par sekunder så går det bra att öppna luckan.

Det jag minns från den toppmatade är att man var tvungen att snurra själv på trumman för att få trumluckan uppåt (apropå att du tycker att det är så svårt att snurra på trumman för att se efter om det är tomt i den frontmatade maskinen).
 
Jag har någonstans sett en tvättmaskin med inbyggt handfat...........vet ej var dock.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag har någonstans sett en tvättmaskin med inbyggt handfat...........vet ej var dock.
Du kanske kan börja så här:
Tvättställ med plats under för en liten frontmatad tvättmaskin. Passar även utmärkt för rullstolsburna eftersom det inte finns något vattenlås som är i vägen. Varumärke: IDO Mått (mm): 600 x 590 x 175 Färg: Vit Vikt (kg): 17,7 Typ: Tvättställ
https://cdon.se/hem-tradgard/ido-va...=9ab6f9c09f60f1dd25c79d5627bf3125&fo_s=gplase
 
CHS123 CHS123 skrev:
Hej,

Nu har jag fått tvättmaskin på plats, löstes genom att jag köpte ett handfat som är gjort för att han tvättmaskin under.
Jag undrar hur det har gått och om ni är nöjda med lösningen. Jag funderar också på att sätta tvättmaskin under handfat. Upplever man det som trångt eller är det ok? Får ni plats med fötterna när ni borstar tänderna? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.