AG A skrev:
Bra gjort om det ska rinna ut vatten, som ger skador för miljoner, UR EN TOPPMATAD tvättmaskin. När man öppnar luckan:D
Den toppmatade tvättmaskinen var ett alternativ och då skulle den stå i badrummet, precis granne med duschen. Om TS ställer tvättmaskinen i annat rum så skulle det vara en vanlig tvättmaskin med lucka på fronten (så fattar iaf jag).
 
Vi diskuterade nyss detta med en stamspolningsfirma som avrådde från att tvättmaskiner i köket, då köksstammarna i vår förening i varje fall har en mindre dimension än badrumsstammarna, varpå det ligger större risk för stamstopp i samband med att damm, och ludd spolas ner i köksavloppet tillsammans med fett och annat klet som kan orsaka rejäla stopp.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ok jag sa elavbrott...dvs säkringen löst....du går in i tvättstugan mörkt du öppnar luckan....o stänger den inte utan...
Eller du har en skurhink där du blötlagt något snubblar o 15 liter vatten...

Nej ni är ju korkade om ni inte tar möjligheten att göra tätt golv o golvbrunn och en modern tvätt o tork så strumpor o underkläder är torra mysiga när ni kommer hem efter jobbet...eller strykfärdiga....eller torkbara med luftavfuktare med torkhiss i taket...ja jösses

visst går det bygga en tvättmaskin bredvid köttfärsen o tomatsåsen...hur fräscht är det??
med special låda o dränkbar extrapump...o inget på försäkringen...

vatten i trossbotten ner till din granne under med picasso på väggen är millioner...en 4 i stockholm kostar nu 7-8 miljoner
 
Haha, spänn av, ta ett glas vin och lugna nerverna lite
 
bor ni högre upp i huset kan mycket vatten vid stopp i stammen tränga upp i lägenhet längre ner eller proppen kommer när ni inte är hemma om ni då inte har godkänd lösning jösses
 
:D ok ett glas cheval blanc resten kvävelagrar jag
 
Var det inte du som höll på och raljera om att lägga golvvärme själv?
 
jo riktigt men även en toppmatad har en tömningsslang och kan springa läck så tröskel tätt golv o golvbrunn rekomenderas.... toppmatade maskiner tvättar väldigt bra men jag tycker de nya kombi med tvätt o tork är riktigt bra med ånga bubbel o jetsprut
 
Demmpa skrev:
Alla dom hushållstvättmaskiner som jag har använt (ca 10 st, olika modeller) dom senaste 25 åren så har man inte kunnat öppna luckan med knappen medan det har stått vatten i maskinen, om maskinen har känt av att det står vatten i den så har den börjat pumpa ut vattnet innan luckan öppnades.

Alla maskiner har kunnat öppnas via nödöppnaren som oftast sitter bakom samma lucka som avloppspumpen/rensfiltret sitter, på samma ställe brukar det även finnas en nödtömningsslang som man tömmer ut vattnet ur maskinen innan man drar i nödöppnaren. På vissa maskiner sitter tömningsslangen framför nödöppnaren så att man automatiskt måste ta ett aktivt beslut att öppna utan att först tömma.

Vår nuvarande tvättmaskin, 8kg, har en total vattenförbrukning på 35-80 liter beroende på vilket program som körs. Programmet med störst förbrukning kör medelnivå i tvättprogrammet och i fyra sköljprogrammen, alltså (80/5=16) 16 liter per omgång, det program (skjortor) som har störst vattenvolym i trumman per omgång förbrukar 59 liter på en tvätt och två sköljningar (59/3=19,7).
Detta plus att en hel del av vattnet är under nederkant av luckan, med andra ord om man skulle nödöppna tvättmaskinen utan att först nödtömma den så är det inte många liter som kan rinna ut.
bra genomgång men du missade used case säkringen löst o kvinnan i huset kommer hem...nu får jag säkert på skallen för detta haha
 
Du kan ändå inte öppna luckan även om säkringen går. Åtminstone inte på vår. Så du menar att hela lägenheten under skulle totalförstöras till den grad att det kostar 4 miljoner att återställa p.g.a. 20 liter vatten? Vilken värld lever du i?

Dessutom är det extremt ovanligt att du blir ansvarig för skador orsakade på andra lägenheter i fastigheten. Där kommer i så fall din ansvarsförsäkring in och den gäller så länge du inte medvetet orsakat skadan.
 
byggarätt skrev:
bra genomgång men du missade used case säkringen löst o kvinnan i huset kommer hem...nu får jag säkert på skallen för detta haha
På dom maskiner som jag har använt så har det legat en elektrisk spärr som gör att det inte går att öppna luckan med vanliga öppnarknappen förrän efter programslut, detta oberoende om det är spänningsavbrott eller inte. Med andra ord så går det inte öppna luckan med vanliga öppnarknappen om spänningen är bruten och det är vatten i maskinen.
Den Mieletvättmaskinen som mina föräldrar köpte på 80-talet hade redan då ovan nämnda säkerhetsfunktion.
 
Hur mycket har ni behov att tvätta i lägenheten, en väldigt grund tvättmaskin kan ju vara ett alternativ eller en sådan som har handfatet över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.