Hej!

Vi har en bostadsrätt som idag inte har tvättmaskin. Då vi absolut vill ha det så har vi kollat på möjliga lösningar. Problemet är att badrummet är för litet för att placera en tvättmaskin i, alt. Att man har en toppmatad maskin men då får man skära ner på duschens storlek och det blir väldigt trångt.

Vad jag förstått så måste det finnas golvbrunn (enligt försäkringars villkor för att försäkring ska gälla) samt att de ska va fuktspärr på golv och en bit upp på väggen.

Vi har två ytterdörrar/ingångar till lägenheten från trapphuset, varav vi endast kommer använda den ena. Den andra ingången (extra ingången) består av en större hall som skulle passa perfekt som tvättstuga. Intill denna hall ligger en liten toalett, så det finns möjlighet att dra vatten/avlopp genom väggen.

**Fråga: är det tillåtet att ha en tvättmaskin stå nära ytterdörren? Tänkte pga oljud i trapphuset samt om fukt kan ta sig ut genom dörren?

Ett annat alternativ är en stor garderob som står mittemot den lilla toan och hallen, där man skulle kunna avdela den så att man kan ha en tvättmaskin bakom en dörr där och då dra in avlopp och vatten. Dock blir det då att man får bila upp golvet en bra bit och det blir mycket krångligare.

Tacksam för svar!
 
Finns bara en som kan svara dig och det är styrelsen i din förening.
 
I många andra länder är det vanligt att man har tvättmaskinen i köket. Kan det vara en lösning för dig?
 
andersmc skrev:
I många andra länder är det vanligt att man har tvättmaskinen i köket. Kan det vara en lösning för dig?
Man ser det lite då och då här i sverige också, folk har ställt tvättmaskinen i köket i lägenheter. Jag är mycket tveksam till den lösningen, jag tror inte det är tillåtet ur försäkringssynpunkt pga risken för vattenskador, som TS skriver i första inlägget. Den bör (i mitt tycke, ska) stå i ett rum med golvbrunn.
 
Redigerat:
Det går inte att ta en spånskiva typ 70*70cm med en 7cm regel ram runt som kläs med våtrumsmatta som du ställer maskinen i, drar vatten och avlopp enklaste vägen, maskinen pumpar ju ur vattnet så det behöver inte vara fall på ledningen
 
A
Offra lilla toaletten och ha den som liten tvättstuga?
 
Yaken skrev:
Man ser det lite då och då här i sverige också, folk har ställt tvättmaskinen i köket i lägenheter. Jag är mycket tveksam till den lösningen, jag tror inte det är tillåtet ur försäkringssynpunkt pga risken för vattenskador, som TS skriver i första inlägget. Den bör (i mitt tycke, ska) stå i ett rum med golvbrunn.
Men en diskmaskin är Ok? Helt ok för vår förening och FB att ha tvättmaskin i köket (vår är integrerad). Maskinen ansluts precis som en diskmaskin och pumpar ut vattnet. Självklart har vi underlägg under.
 
falkn skrev:
Men en diskmaskin är Ok?
En diskmaskin använder mindre mängd vatten än en tvättmaskin, så risken anses inte lika stor.
från:
http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor

Vår tolkning av Boverkets byggregler anger att tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn. Boverkets byggregler, 6:641 står det:

“Fast installerad utrustning som ansluts till en i vatteninstallation och placeras i ett utrymme utan golvavlopp, ska vara försedd med skydd mot oavsiktlig utströmning av vatten.

Allmänt råd

Tvättmaskiner och vattenvärmare bör placeras i utrymmen med golvbrunn.”

Vår tolkning är att det krävs en golvbrunn eller automatisk stoppanordning som känner av om oavsiktlig utströmning sker av vatten vid installation av tvättmaskin. Säker Vatten rekommenderar att tvättmaskin ska monteras i utrymme med golvbrunn. I branschreglerna är det skrivet som vägledning.

 
Jaja. BBR ger jag som civilingenjör inte mycket för. Självklart har båda mina maskiner läckagestop också. Ungefär en faktor 5-6 skiljer det på vattenåtgång. Undrar hur man har kommit fram till var gränsen ska gå..
 
Tvättmaskinen kan stanna med riktigt mycket vatten i så kravet på golvbrunn är inte ett skämt !
Misstag kan ske när ett strömavbrott gör att tvättmaskinen stannar du kommer hem öppnar luckan och splash har du vattenskador för miljoner.

Man kan bygga om lilla toaletten till tvättstuga om toaavloppet går i golvet då kan du bygga ett tätt golv med golvbrunn och dra upp tröskel ...
Det finns nu Tvätt o Torkmaskiner med 8-10 kg våttvätt o hälften till torrt...med direktdrift dvs tysta och sätter du ljuddämpning så borde du kunna lyckas men prata med föreningen o visa dom dina ansträngningar o anlita ordentliga hantverkare med referenser och försäkring
 
Jag har svårt att se hur en vattnet i en maskin kan göra skador för miljoner
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Misstag kan ske när ett strömavbrott gör att tvättmaskinen stannar du kommer hem öppnar luckan och splash har du vattenskador för miljoner.
Alla dom hushållstvättmaskiner som jag har använt (ca 10 st, olika modeller) dom senaste 25 åren så har man inte kunnat öppna luckan med knappen medan det har stått vatten i maskinen, om maskinen har känt av att det står vatten i den så har den börjat pumpa ut vattnet innan luckan öppnades.

Alla maskiner har kunnat öppnas via nödöppnaren som oftast sitter bakom samma lucka som avloppspumpen/rensfiltret sitter, på samma ställe brukar det även finnas en nödtömningsslang som man tömmer ut vattnet ur maskinen innan man drar i nödöppnaren. På vissa maskiner sitter tömningsslangen framför nödöppnaren så att man automatiskt måste ta ett aktivt beslut att öppna utan att först tömma.

Vår nuvarande tvättmaskin, 8kg, har en total vattenförbrukning på 35-80 liter beroende på vilket program som körs. Programmet med störst förbrukning kör medelnivå i tvättprogrammet och i fyra sköljprogrammen, alltså (80/5=16) 16 liter per omgång, det program (skjortor) som har störst vattenvolym i trumman per omgång förbrukar 59 liter på en tvätt och två sköljningar (59/3=19,7).
Detta plus att en hel del av vattnet är under nederkant av luckan, med andra ord om man skulle nödöppna tvättmaskinen utan att först nödtömma den så är det inte många liter som kan rinna ut.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Det är även större risk att någon tappar pastagrytan med 5-8 liter vatten i än att någon nödöppnar en tvättmaskin utan att först nödtömma den på rätt sätt på vatten.

Vi tvättar minst en maskin om dygnet i snitt medan vi kokar pasta två ggr/vecka i snitt. Under dom snart tio år vi bott i huset så har vi inte behövt nödöppna tvättmaskinen en enda gång.
 
Bra gjort om det ska rinna ut vatten, som ger skador för miljoner, UR EN TOPPMATAD tvättmaskin. När man öppnar luckan:D
 
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Beforeitallends skrev:
Problemet är att badrummet är för litet för att placera en tvättmaskin i, alt. att man har en toppmatad maskin men då får man skära ner på duschens storlek och det blir väldigt trångt.
Det är inte säkert att du får ställa en tvättmaskin precis granne med duschen plus att den då måste vara fast ansluten till elnätet, alltså inte via stickkontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.