hej..
när man ska koppla in en tvättmaskin i ett badrum hur gör man med tanke på anslutningen?..
det finns ju en dosa i väggen, inget uttag utan dosa för fast installation.. i lägenheten finns ingen JFB och det ör hyresrätt så man vill helst inte pilla i elcentralen pga bryta huvudströmmen mmm..

min fråga är.. Får man koppla Tvättmaskinen som Fastanslutning och på så sätt få installationen godkänd utan JFB??.. jag har för mig att det var så ett tag om man inte har ändrat något..

en sån här dosa menar jag.. IP44
http://www.elbutik.se/PICTURE/106345-3.jpg106345-3.jpg
 
Gränsfall, enligt Utgåva 2 av reglerna som börjar gälla skarpt 1:a april (tror jag) så måste alla nya apparater och installationer i badrum föregås av JFB.
De gamla reglerna som gäller parallellt för tillfället, så är det tillåtet för fast anslutna objekt att frångå JFB
 
kommer dem reglerna nu i år 1 april eller var det förra åreet?
 
Vad spelar det för roll?
 
dom ny reglerna gäller från 1 april 2010.. även om dom gamla reglerna tillåter montering utan jordfelsbrytare så tycker jag att det ska sättas upp en...
 
Är det någon gång man verkligen inte ska leta byråkratiska kryphål är det gällande JFB och blandat jordat/ojordat osv.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad spelar det för roll?
jo det spelar roll för jag var nästan 100% säker på att den lagen inte funnits hittills därför frågar jag
 
Sätt upp ett uttag med JFB om du nu inte får installera en i centralen

82541-4.jpg
 
Finns ingen anledning att snåla in på JFB. Sätt in en bums på hela anläggningen!
 
vart finns dem här VU att köpa med inbyggd JFB?.. någon som vet ?
 
Uttaget har E-Nummer:1898247
Alla grossister har dem nog, samt alla elfirmor, men vänta dig minst 15-1800 kr
 
Notera att de nya "reglerna" säger att alla ledningar som går genom badrum ska skyddas av JFB, då faller iden med inbyggd JFB i VU som för övrigt är dyrare än att sätta en i centralen.... Rätta mig om jag har fel men så har jag fattat det.
 
Floppman skrev:
Notera att de nya "reglerna" säger att alla ledningar som går genom badrum ska skyddas av JFB, då faller iden med inbyggd JFB i VU som för övrigt är dyrare än att sätta en i centralen.... Rätta mig om jag har fel men så har jag fattat det.

Man brukar ju inte behöva göra något åt befintlig installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.