Hej!
Jag har ingen koll på elprylar så någon kan kanske hjälpa mig med detta. Min tvättmaskin har gjort sitt och den måste bytas. Den är fast monterad i väggen med ett uttag med stömbrytare. På denna står det 380 v men det är bara en fas som används idag antar jag. Det är i alla fall bara en säkring som är kopplad mot denna. Jag har läst att man inte får kapa sladden för den nya maskinen då CE märkningen inte längre gäller. Hur ska man då koppla in denna maskin. Jag vet inte om man kan byta uttaget själv då jag antar att det bara är 220 v som kommer till det fasta uttaget. Måste man ta hit en elektriker för detta eller får man göra det själv? Någon som har synpunkter eller förslag?
 
Installation av nya uttag är jobb för en elektriker. Borde vara snabbt avklarat eftersom alla tåtar som behövs rimligen redan är framdragna.
 
Jag tror att det krävs en jordfelsbrytare om tvättmaskinen varit fast ansluten,
och man ändrar så att den ansluts via ett vägguttag.

Förhoppningsvis har du redan en sådan.

/Hasse
 
står den i badrum så ska det ovilkorligen vara jfb på den. Tvättstuga får/fick man ha uttag i utan JFB men man SKA INTE ha det oavsett utan sätt dit JFB om det ska vara uttag. Dessutom finns det regler för var det får sitta i ett badrum
 
Maskinen står i en tvättstuga 1,5 meter över golvet och uttaget var jordat och jag funderar på om man kan koppla in ett vanligt uttag nedanför det gamla uttaget (Det gamla har ju en brytare). Sedan kopplar man maskinen på det nya uttaget på väggen nedanför. Det borde väl fungera eller? Behöver man en jordfelsbrytare för detta eller vad?
 
Det är fullt godkänt, för en elektiker, att klippa av stickproppen och koppla in maskinen fast via någon form av frånskiljare. Bra är att kolla med tillverkaren så att garantierna fortfarande gäller.
Det här med CE-märkning är en kompicerad värd.
 
Dumt att klippa av stickproppen , sätt dit ett uttag istället så slipper du kalla på elektriker när det om en 5-6 år är dags för nästa tvättmaskin.
 
MickeM skrev:
Det är fullt godkänt, för en elektiker, att klippa av stickproppen och koppla in maskinen fast via någon form av frånskiljare. Bra är att kolla med tillverkaren så att garantierna fortfarande gäller.
Det här med CE-märkning är en kompicerad värd.
Det där beror väl lite på vad det är för anslutningssladd?

Många anslutningssladdar är av en kvalitet som så vitt jag förstår inte är godkända för fast inkoppling.

Dvs är det en elektriekr som gör dte så får man hoppas att elektrikern tar hänsyn till det. Men ett påståedne som ovanstående kan trigga en mindre kunnig hempulare att göra det själv. Och då är det ev. alltså lite mer komplicerat än att bara klippa sladden.
 
Jag läste i ett annat forum att CE märkningen endast gäller för Cylinda om man kapar sladden. För andra tillverkare så gäller det inte. Vet dock inte om det är sant eller inte. Nej jag kopplar nog på ett uttag under det gamla. Är ju bara att koppla på en bit kabel och sedan koppla in det nya uttaget. Behöver man verkligen en elekriker för detta?
 
Behöver inte , men bestämmelserna är sådana!
 
Gurra skrev:
Är ju bara att koppla på en bit kabel och sedan koppla in det nya uttaget. Behöver man verkligen en elekriker för detta?
Det skall även vara materiel som är godkänt för en tvättstuga, Dvs EKK eller EKLK kabel och IP44 uttag. Endast elektriker har behörighet att göra denna installation.
 
hej.. jag undrar lite det här med godkänd kabel från tvättmaskinen?? hur ser man det?..
och varför skulle inte du kunna bara koppla in maskinen direkt i dosan, direktansluten maskin, istället för att sätta dit en JFB.. jag menar det finns ju lägenheter som man hyr och där kan man inte bara hålla på och byta grejer i centralen, sätta JFB mm.. det enklaste sättet är väl ändå och ansluta den direkt,, det är väl godkänd??
 
Du har alltså en tvättmaskin med stickpropp i en lägenhet som du hyr där det idag sitter en kopplingsdosa för tvättmaskin?

Godkänd kabel är den som följer med tvättmaskinen, eller någon annan som nämns, t.ex RKK, REVE, RDO.

Sitter det en stickpropp monterad så bör man inte klippa av den. Framför allt är det en riktigt dålig ide att klippa av den för att kringgå regeln om JFB för uttag. Dock kräver all el i badrum JFB numera, och det är inte godkänt med en portabel som man sätter i uttaget.

Så begär att hyresvärden monterar ett uttag via JFB i centralen.
Hyresvärden kommer kanske att hänvisa till övergångsregler etc för att slippa detta. Även om det skulle vara "godkänt" att skippa JFB så handlar det inte om regler - det handlar om att JFB räddar liv, framför allt i badrum. Då kan du göra det näst bästa, montera själv ett uttag med inbyggd JFB i.st.f kopplingsdosan som du tar med dig när du flyttar.
 
jaha ok.. när kom den här reglen om att man inte får ha fast installation utan JFB??.. det måste vara något nytt, för jag är nästan 100% säker på att man fick ansluta TM utan JFB men att den var Fast Ansluten..
 
All el i badrum kräver JFB. Det kan finnas en övergångsregel som tillåter fast installation fram till April?. Men som sagt, JFBn uppfanns för att skydda personer så jag förstår inte vad vi diskuterar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.