När det är dags att köpa ny tvättmaskin vill man både ha den med bäst funktion och den som har rätt pris. Här guidar vi dig till ditt köp av tvättmaskin baserat på de senaste testresultaten.

Du kan läsa artikeln här: Tvättmaskin - bäst i test och köpråd
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B
Kan rekommendera maskin med automatisk dosdispensering.

Förstår inte heller varför integrerad torktumlare inte är mer populärt. Hellre två tvättmaskiner där båda har integrerad torktumlare än en tvättmaskin och en torktumlare. Supersmidigt att inte behöva bevaka och flytta tvätt från tvättmaskin till torktumlare.
 
AXS
B bygges skrev:
Kan rekommendera maskin med automatisk dosdispensering.

Förstår inte heller varför integrerad torktumlare inte är mer populärt. Hellre två tvättmaskiner där båda har integrerad torktumlare än en tvättmaskin och en torktumlare. Supersmidigt att inte behöva bevaka och flytta tvätt från tvättmaskin till torktumlare.
De kombinerade drar ofta betydande mängder vatten för kylning. Finns några få med värmepump, men de blir ganska dyra. Har en samsung och upplever den både komplex(Saker går sönder) och torkar sämre än en dedikerad.

En sak som många missar är att maskiner som kan lasta mycket blir väldigt djupa. Ångrar att jag inte tog en kompakt som ger mer fri yta i badrummet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När det är dags att köpa ny tvättmaskin vill man både ha den med bäst funktion och den som har rätt pris. Här guidar vi dig till ditt köp av tvättmaskin baserat på de senaste testresultaten.

Du kan läsa artikeln här: Tvättmaskin - bäst i test och köpråd
Spontant skulle jag säga att testet är felgjort och snarare beskriver att råd och rön är rätt dåliga på tester.

Idén kan inte vara att testa det tillverkarna tycker är bäst utan vad konsumenterna tycker är bäst. Jag har diskuterat mkt tvättmaskin med vänner och jag skulle säga att genomgående är viktigaste egenskapen livslängd på maskin. 2024 bör man klara av att tillverka maskiner som håller > 15 år. Där är viktigaste egenskapen. Givet att alla tvättar rent och med rimlig ljudnivå.

Miele klarar alltså bara garanti i 2 ynka år. Betyder bedrövlig kvalitet kort och gott.

Gör om gör rätt
 
  • Gilla
Mats-S och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
D DonClemente skrev:
Spontant skulle jag säga att testet är felgjort och snarare beskriver att råd och rön är rätt dåliga på tester.

Idén kan inte vara att testa det tillverkarna tycker är bäst utan vad konsumenterna tycker är bäst. Jag har diskuterat mkt tvättmaskin med vänner och jag skulle säga att genomgående är viktigaste egenskapen livslängd på maskin. 2024 bör man klara av att tillverka maskiner som håller > 15 år. Där är viktigaste egenskapen. Givet att alla tvättar rent och med rimlig ljudnivå.

Miele klarar alltså bara garanti i 2 ynka år. Betyder bedrövlig kvalitet kort och gott.

Gör om gör rätt
Och hur har du tänkt att de ska testa om en maskin håller i 15 år?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur har du tänkt att de ska testa om en maskin håller i 15 år?
En bra start är att riva upp maskinen och se hur kablage ser ut, kvalitet på mönsterkort, val av motor mm. Samt självklar vad basgarantierna innehåller. Säg att en vanlig maskin går 5 ggr i veckan. Betyder 250 maskiner om året. Då bör en vanlig maskin kunna lämna hel garanti på 3000 tvättar åtminstone. Vilket såklart bör sättas i relation till prislappen. Bör sättas samman med pris på.maskin, energiförbrukning mm.

Är det rimligt att en miele för 10 000 kr bara kan klara 500 tvättar? Priset per tvätt i slitage är.20 kr. Energimärkningen blir irrelevant både ur kostnader och miljöaspekter
 
  • Gilla
mellansorken och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
D DonClemente skrev:
En bra start är att riva upp maskinen och se hur kablage ser ut, kvalitet på mönsterkort, val av motor mm.
Det låter som att det skulle bli alldeles för mycket av personligt tyckande i stället för objektiva fakta. Svårt att standardisera det så att alla testinstitut inom EU testar på samma sätt.
D DonClemente skrev:
Samt självklar vad basgarantierna innehåller.
Basgarantin är väl den som finns i konsumentköplagen och som gäller fabrikationsfel. Det är alltså samma för alla. Alla andra garantier är frivilliga och kan variera mellan olika butiker, t.ex. Elon kan ha 5 års garanti på en vitvara medan någon annan butik bara uppfyller konsumentköplagen för samma. Köparen måste alltså själv läsa det och till skillnad från t.ex. faktiskt ljudnivå och tvätteffekt så kan faktiskt en köpare själv jämföra garantivillkor.

Det är upp till konsumenterna att ligga på för längre garantier. Det är ju för att det efterfrågas som en del butiker erbjuder förlängd garanti ingående i priset eller som tillval.
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det skulle bli alldeles för mycket av personligt tyckande i stället för objektiva fakta. Svårt att standardisera det så att alla testinstitut inom EU testar på samma sätt.

Basgarantin är väl den som finns i konsumentköplagen och som gäller fabrikationsfel. Det är alltså samma för alla. Alla andra garantier är frivilliga och kan variera mellan olika butiker, t.ex. Elon kan ha 5 års garanti på en vitvara medan någon annan butik bara uppfyller konsumentköplagen för samma. Köparen måste alltså själv läsa det och till skillnad från t.ex. faktiskt ljudnivå och tvätteffekt så kan faktiskt en köpare själv jämföra garantivillkor.

Det är upp till konsumenterna att ligga på för längre garantier. Det är ju för att det efterfrågas som en del butiker erbjuder förlängd garanti ingående i priset eller som tillval
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det skulle bli alldeles för mycket av personligt tyckande i stället för objektiva fakta. Svårt att standardisera det så att alla testinstitut inom EU testar på samma sätt.

Basgarantin är väl den som finns i konsumentköplagen och som gäller fabrikationsfel. Det är alltså samma för alla. Alla andra garantier är frivilliga och kan variera mellan olika butiker, t.ex. Elon kan ha 5 års garanti på en vitvara medan någon annan butik bara uppfyller konsumentköplagen för samma. Köparen måste alltså själv läsa det och till skillnad från t.ex. faktiskt ljudnivå och tvätteffekt så kan faktiskt en köpare själv jämföra garantivillkor.

Det är upp till konsumenterna att ligga på för längre garantier. Det är ju för att det efterfrågas som en del butiker erbjuder förlängd garanti ingående i priset eller som tillval.
Som sagt råd och rön fokuserar på det producenterna vill framhäva och inte det konsumenterna efterlyser
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Det där "bäst-i-test" fokuserade prisklasser och märken, såg att en Ikea-maskin (okänt fabrikat) råkade placera sig hyfsat men annars Miele, Bosch/Siemens.

Efter mina egna erfarenheter så har jag haft mycket bra funktion och livslängd från tyskbyggda Bosch/Siemens i TM/TT/DM, lurigt att bara gå på märke.

Även LG har fungerat bra för oss, en TM med säkert 10 år på nacken och hade en del vibrationsproblem som jag åtgärdade och nu klockren & vibrationsfri den också (står iofs på betonggolv numera men funkade bra även på annat ställe med träbjälklag).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det skulle bli alldeles för mycket av personligt tyckande i stället för objektiva fakta. Svårt att standardisera det så att alla testinstitut inom EU testar på samma sätt.

...
Det sista vi behöver är väl ytterligare ett standardiserat EU-test som tillverkarna kan slå knut på sig själva för att optimera för?

För mig skulle det räcka fint om bara en enda aktör gjorde pålitliga och grundliga kvalitetstest av vitvaror.
Kanske finns det redan någon på tuben som håller på med sånt?
 
  • Gilla
JRS75 och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kan rekommendera maskin med automatisk dosdispensering.

Förstår inte heller varför integrerad torktumlare inte är mer populärt. Hellre två tvättmaskiner där båda har integrerad torktumlare än en tvättmaskin och en torktumlare. Supersmidigt att inte behöva bevaka och flytta tvätt från tvättmaskin till torktumlare.
Enligt tester av tvättmedel är det sämsta pulvertvättmedlet bättre på att tvätta rent än det bästa flytande tvättmedlet. https://www.elgiganten.se/magazine/vitvaror/tvattmaskin/guide-pulver-eller-flytande-tvattmedel
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D DonClemente skrev:
Enligt tester av tvättmedel är det sämsta pulvertvättmedlet bättre på att tvätta rent än det bästa flytande tvättmedlet. [länk]
Ja, och finns en väldigt enkel anledning till det. Du har i princip tre huvudingredienser i ett tvättmedel: Ett basiskt (blek)medel som förtvålar fetter och bleker fläckar och vid högre temperaturer även bryter ner proteiner; tensider (tvål) som "löser" fetter och håller partiklar i lösning så de går att skölja ur, och enzymer som kan bryta ner proteiner fetter mm vid lägre temperaturer.

Enzymer är mycket effektiva att bryta ner många ämnen som utgör smuts, men de är inte stabila över längre tid i vätska och framförallt inte en stark basisk miljö. Så, ett flytande tvättmedel blir en kompromiss.


Jag ser självdoserande tvättmaskiner som en gimmmick. Att hälla i tvättmedel är det minsta jobbet med att tvätta och då kan jag själv välja om jag vill ha blekmedel eller inte, eller kanske använda fintvättmedel.
 
  • Gilla
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
Vår LG-maskin med DirectDrive-motor kör vi pulver i, ofta vittvätt i den. Mycket bra tvättresultat. Siemensmaskinen iDos IQ500 kör vi uteslutande flytande tvättmedel i, favoriten är A+ Color.

Kör inga sköljmedel i någon av maskinerna. Däremot nu på sistone väljer jag gärna program typ "Hygiene" (Siemens) eller "AllergyPlus" (LG) för att få maskinen att upprätthålla inställd temp under hela tvättprocessen, detta pga bra input i frågan här på BH.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
AXS AXS skrev:
De kombinerade drar ofta betydande mängder vatten för kylning. Finns några få med värmepump, men de blir ganska dyra. Har en samsung och upplever den både komplex(Saker går sönder) och torkar sämre än en dedikerad.

En sak som många missar är att maskiner som kan lasta mycket blir väldigt djupa. Ångrar att jag inte tog en kompakt som ger mer fri yta i badrummet.
Vad menar du med betydande jämfört vanlig TT? Märker ingen överdriven vattenkonsumption.

Har också en Samsung. Inget som går sönder och inte komplex, allt fungerar smidigt. Jag har en lite dyrare variant med WiFi osv.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
B
D DonClemente skrev:
Enligt tester av tvättmedel är det sämsta pulvertvättmedlet bättre på att tvätta rent än det bästa flytande tvättmedlet. [länk]
Pulver innehåller Zeolit som skapar upp till 100 ggr mer damm från kläder, är allergent, sätter igen rör och bildar mer slam i reningsverk.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.