Ofta krävs ett minimitryck för att maskinen skall fungera korrekt, kolla din bruksanvisning. 1 bar är nämligen 10 meter vattenpelare så tex 2 bar i minimitryck omöjliggör i de flesta fall enkla lösningar.

Men har du ström kan du ju köra en tryckstyrd pump som tar ur dunken bara.
 
Jag kör både Diskmaskin och Tvätt maskin på varmvatten. Diskmaskinen får 45gr (vill inte ha varmare varmvatten i huset pga 2åring som gärna tvättar sig själv). Tvättmaskinen är kopplad på en termostatduschblandare, vid 40gr tvätt står den på "spärrläget" 38gr, vid 60gr tvätt på max. Ylle eller fintvätt och 30gr mm så vrider man bara om till kallt. Tvättmaskinen speciellt är perfekt att köra på varmt, blir rent på en timma istället för 1,5-2h.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Maskinerna brukar behöva några bar tryck för att fungera och 1 bar = 10 meter höjd så med en mindre kulle i närheten så funkar det (och lång slang)

NEJ praktiskt blir det inte. En liten pumpautomat fixar det säkert men se upp med torrkörning.

Men det hade visst v-g redan skrivit

Protte
 
C
Tänk att ingen i den här tråden har sagt det än...

Det är strängerligen förbjudet att koppla en tvätt/diskmaskin på en blandare som blandar lite kallt och lite varmt. När det är blandat finns det nämligen en öppen anslutning mellan varm och kallvatten, så när grannen öppnar kallvattenkranen får han ditt varmvatten. Det är rätt så stränga straff på detta tilltag vill jag minnas.
 
Det är även ett bra sätt att ha sönder backventilerna i blandaren..
 
cheetah1 skrev:
Tänk att ingen i den här tråden har sagt det än...

Det är strängerligen förbjudet att koppla en tvätt/diskmaskin på en blandare som blandar lite kallt och lite varmt. När det är blandat finns det nämligen en öppen anslutning mellan varm och kallvatten, så när grannen öppnar kallvattenkranen får han ditt varmvatten. Det är rätt så stränga straff på detta tilltag vill jag minnas.
Detta kräver att det är högre tryck i vv-ledningen än i kv-ledningen. Kan man utgå från att så är fallet?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Praktiskt så blev det så hos min farbror som hade tvättmaskinen kopplad till en blandare i tvättstugan att man fick kallt vatten (eller fisljummet) i varmvattenkranen i köket. Strömmningsmotståndet genom alla prylar runt VVB var högre än motståndet genom blandaren.

Protte
 
cheetah1 skrev:
Tänk att ingen i den här tråden har sagt det än...

Det är strängerligen förbjudet att koppla en tvätt/diskmaskin på en blandare som blandar lite kallt och lite varmt. När det är blandat finns det nämligen en öppen anslutning mellan varm och kallvatten, så när grannen öppnar kallvattenkranen får han ditt varmvatten. Det är rätt så stränga straff på detta tilltag vill jag minnas.
Förutsatt att man har kommunalt vatten. Tilläggas bör att vattenmätaren inte klarar varmvatten utan att deformeras.
 
Men om man nu har en befintlig anslutning till en blandare och sätter blandaren till kallast möjligt kommer det ju endast kallvatten och det bör därmed ej finnas risk för "rundgång" mellan kv- och vv-rören.
 
Och sedan är det någon som viker om blandaren i ett annat läge.

Varför använda en dyr blandare till tvättmaskinen då det finns billiga kranar för kallvatten, blandaren behöver man när man ska fylla en hink.

Protte
 
Vi har stor familj och följaktligen två tvättmaskiner i vår tvättstuga. Tvättmaskin 2 har vi ställt i en nisch i tvättstugan som tidigare använts som duschhörna. I väggen satt redan en duschblandare och rakt under fanns en golvbrunn. Vi har ställt in tvättmaskinen i denna nisch och kopplat in den på den befintliga blandaren. Tvättmaskinen blockerar blandaren så det finns ingen risk att någon av misstag ställer om blandaren.

Eftersom vi i framtiden kan komma att vilja på nytt använda nischen som duschhörna ser vi det som betydligt bättre att inte göra några ingrepp på befintlig installation ( vi övervägde att demontera blandaren, plugga varmvattnet och koppla in tvättmaskinen på kallvattnet men den rörmokare vi rådgjorde med föreslog att vi skulle använda befintlig blandare och ställa den i kallt läge - i vårt fall innebär det att vrida temperaturringen ett antal varv i blå riktning, så även om någon kommer åt blandaren måst det till medvetet sabotage för att blandaren ska gå från iskallt till kokhett).
 
Den här tråden förnekar sig aldrig, den ena tokiga ideen efter den andra dyker upp.
Det finns 3 enkla regler:

1. För att disk och tvätt ska bli rent så behöver dessa rengöras o sköljas i både kallt och varmt vatten annars blir det inte riktigt rent.

2. Lämna aldrig en blandare i öppet läge

3. sist men inte minst, ha för guds skull aldrig under 55 grader i pannan.
Något mer oansvarigt när det kommer till sjukdoms o bakteriespridande finns knappt. Kommer ihåg en artikel jag läste på 90-talet att i Tyskland dog 150-200 pers/år pga för låg temp i pannan. Jagtrodde i min enfald att alla vid det här laget förstått att man inte kan fuska här.
 
Nimajneb skrev:
Den här tråden förnekar sig aldrig, den ena tokiga ideen efter den andra dyker upp.
Det finns 3 enkla regler:

1. För att disk och tvätt ska bli rent så behöver dessa rengöras o sköljas i både kallt och varmt vatten annars blir det inte riktigt rent.

2. Lämna aldrig en blandare i öppet läge

3. sist men inte minst, ha för guds skull aldrig under 55 grader i pannan.
Något mer oansvarigt när det kommer till sjukdoms o bakteriespridande finns knappt. Kommer ihåg en artikel jag läste på 90-talet att i Tyskland dog 150-200 pers/år pga för låg temp i pannan. Jagtrodde i min enfald att alla vid det här laget förstått att man inte kan fuska här.
Verkar vettigt och jag måste i mitt fall göra en korrigering. Jag klättrade in bakom tvättmaskinen för att kolla installationen. Rörmokaren rev uppenbart ur blandaren, pluggade varmvattnet och kopplade in tvättmaskinen på kallvattnet. Säkert av samma anledning som fick dig att inkludera 2) i din lista.

Din 3) ser jag dock inte att någon i denna tråd tagit upp. Legionella känner väl alla till?
 
Beape skrev:
Din 3) ser jag dock inte att någon i denna tråd tagit upp. Legionella känner väl alla till?
Skrämmande nog inte...........

Palte skrev:
45gr (vill inte ha varmare varmvatten i huset pga 2åring som gärna tvättar sig själv).
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Skrämmande nog inte...........
Missade det inlägget. Låter farligt. Kan tänka mig att små barn är ännu känsligare för legionella än vuxna.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.