I dessa energisparande dagar vill jag ju gärna få ner el förbrukningen ett ex är att koppla diskmaskin och tvättmaskin på varmvatten som värms upp av billig filspanna.
På tvättmaskinen får jag väl sätta en gammal duschblandare eller motsvarande för att kunna justera värmen beroende på kläder? (nackdel tvättmaskinen sköljer i varmvatten.)
Är det någon som har erfarenhet? Blir det för mycket koppar avlagringar, så maskinerna inte håller i längden?
tacksam för alla idéer

Mvh Gustav
 
Tvätt/diskmaskiner ska anslutas på kallvatten. Ingående slangar är tex. inte anpassade för den höga temperatur som en varmvatten ansl. ger. Skölj o tork program vill ha kallvatten för att fungera som det är tänkt. Förstår din tanke att spara en slant men för att utr. ska fungera som den är tänkt är det kallvatten ansl. som gäller. Som vitvarusäljare får jag frågan ibland, och jag avråder alltid av garanti och drifts mässiga själ från det.

//Janne
 
  • Gilla
Hanna_f28
  • Laddar…
Diskmaskinen kan man väl köra på varmvattnet. Det har jag alltid gjort.
 
Phiplex
Jag skulle rekommendera dig att inte använda varmvatten direkt in i en diskmaskin. Bör gälla samma för en tvättmaskin. Jag har själv haft det tidigare till vår diskmaskin. En kväll när diskmaskinen gick och jag av en händelse skulle hämta något i köket och steg in över tröskeln upptäckte jag att vi hade fått en pool i köket. Har visserligen alltid velat ha en pool - men inte där. ;) Jag fick "simma" fram till diskmaskinen. Brandkåren kom och länspumpade. Allt berodde på att anslutningarna i maskinen (en Miele) inte tålde varmvattnet.
 
Äggviteämnen sköljs inte bort med hjälp av varmvatten därför kallvattenanslutning. Slöseri att skölja med varmvatten oavsett hur det är uppvärmt.
 
Som sagt, hos mig funkar det kanon med varmvatten. Har haft det kopplat så i drygt 30 år utan problem. Är för övrigt inne på maskin nummer två under den tiden. Den senaste diskmaskinen har vattensäkringsutrustning med dubbelmantlade slangar från ventilen under diskbänken till maskinen. :cool:

Jag föredrar att simma i varmvatten om oturen är framme. :D

Vi har inte märkt av problem med äggviteämnena. Kan det bero på att vi har avhärdare i maskinen? :confused:
 
  • Gilla
  • Haha
bettet och 1 till
  • Laddar…
Varken disk eller tvättmaskin bör kopplas till varmvatten, slöseri med varmvatten och maskinerna "mår" inte så bra. Hur skall du tvätta 40 graders tvätt? Ditt varmvatten är väl varmare?
 
En modern diskmaskin i dag förbrukar ca 12-15 liter vatten under en hel diskning. Om man inte använt blandaren i diskbänken så att det är varmt vatten när man spolar med kranen så innebär det att vattnet sannolikt har kallnat i röret så det ändå kommer fyllas kallt eller ljummet vatten in i diskmaskinen till en början. Så det känns som att det inte spelar så stor roll. Många sköljer av tallrikarna i varmt vatten innan dom stoppar in disken i maskinen och då faller hela iden med den moderna diskmaskinen. Den har full automatik för att ta hand om matrester och förbrukar bara så mycket vatten som behövs för att skölja innan den diskar med huvudprogrammet. Många tänker inte på det vilket innebär att dom förbrukar mer vatten och mer energi. Men det är inte så kul att ha disk som luktar om den får stå någon dag heller.
 
Jag har tänkt ansluta en tvättmaskin via en duschblandare som råkar finnas i aktuellt utrymme. Min tanke är att markera på engreppsblandaren vilka lägen som ger vilken temperatur för att kunna reglera inkommande vattentemperatur (när väl blandaren är ansluten är det svårt att mäta temperaturen på vattnet).

Varmvattnet värms med bergvärme, vilket är betydligt billigare än eluppvärmningen i tvättmaskinen.

Funkar inte tvätten p g a problem med äggviteämnen får man väl krypa till korset och ställa blandaren i läge kallt...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Förtydligande:
Vi kör diskmaskinen på varmvatten och tvättmaskinen på kallvatten.

Skulle aldrig få för mig att ansluta tvättmaskinen till varmvattnet. Har ju golvbrunn där så jag slipper simma. :D
 
Immobil skrev:
Förtydligande:
Vi kör diskmaskinen på varmvatten och tvättmaskinen på kallvatten.

Skulle aldrig få för mig att ansluta tvättmaskinen till varmvattnet. Har ju golvbrunn där så jag slipper simma. :D
Samma här.Disk på varmvatten (55-60°) från bergvärme och tvättmaskin på kallvatten. Har inte märkt några som helst problem med äggviteämnen. Maskinen (E-lux) kan enligt monteringsanvisningen anslutas till både kall- och varmvatten. Disktiden minskar från 130 minuter till 80-85 minuter på Auto-läget.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
åsaåsa skrev:
Hur skall du tvätta 40 graders tvätt? Ditt varmvatten är väl varmare?
Som jag skrev i börja var tanken på en dusch blandare eller motsvarande så kan jag justera tempen.

För övrigt fick jag svar från Cylinda idag:
Hej !
Våra diskmaskiner går att koppla på antingen kallt eller varmt (max 80
grader)vatten
Tvättarna går även de att koppla på varmt vatten även om det inte direkt
rekomenderas då man får räkna med att tvättresultatet inte blir lika bra.
Handläggare: Lars Jonsson
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Att de går att koppla till varmvatten betyder inte alltid att det är det mest optimala eller hur? Just äggvite-problemet har jag inte själv upplevt, jag hade min diskmaskin i lägenheten kopplad på varmvatten och den disken blev lika ren som annars. Det skulle vara kul att vet hur stor besparing(?) man gör egentligen med att koppla den till varmvatten.
 
Professionella tvättmaskiner har anslutning av både kallt och varmt vatten. Den här t.ex. http://laundrysystems.electrolux.se/node133.asp?ProdId=4305
Borde väl vara något att sätta på konsumentmaskiner också?
Ang. diskmaskiner, min Siemens har värmeväxlare, vet inte hur vanligt det är sett till alla maskiner dock.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
fn76 skrev:
Professionella tvättmaskiner har anslutning av både kallt och varmt vatten. Den här t.ex. [länk]
Borde väl vara något att sätta på konsumentmaskiner också?
Ang. diskmaskiner, min Siemens har värmeväxlare, vet inte hur vanligt det är sett till alla maskiner dock.
Min E-lux har ett proppat uttag för separat varmvatten på baksidan. Inga ledningar på insidan, men man ser att det finns utrymme för både magnetventil och ledningar.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.