Mikael_L
stabol skrev:
Ska lägga kapillärbrytande skikt i torpargrunden. Den bör ju vara tvättad sägs det för att ge bra effekt.
Är det nybygge, så det inte står något hus där redan?
I så fall skulle jag kört på injonils metod, sprida ut gruset och sen vattenspridare i en dag.
 
Locke skrev:
Många skottkärror blir det! :)
Inte om man använder samma hela tiden.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Jag fick 13 ton otvättad fast jag hade beställt den tvättad. Jag upptäckte detta i samband med att vi började fylla stenen i marken, ska bli platta på mark.

Det är ju inte aktuellt att lämna tillbaka den men jag tänkte spola av den när den väl är packad, alltså manuellt skölja med slang i typ 30 min.

Jag har spolat på en testhög i kväll så imorgon kommer jag kunna se hur långt ner det ger effekt.

Som nån konstaterat så räcker det om de sista centimeterna är kapillärbrytande för att plattan inte ska suga fukt.
 
K
Jag fick brutalt (blev lite utskrattad av ett par feta gubbar) lära mig att det är frigoliten som är kapilärbrytande vid bygge av platta på mark. Du kan ställa huset på grus om du vill. Det viktiga är att det dränerar och det gör alla material som inte innehåller för mycket smått
 
Mikael_L
Kallebo skrev:
Jag fick brutalt (blev lite utskrattad av ett par feta gubbar) lära mig att det är frigoliten som är kapilärbrytande vid bygge av platta på mark. Du kan ställa huset på grus om du vill. Det viktiga är att det dränerar och det gör alla material som inte innehåller för mycket smått
Det är ju bra att betongplattan inte står i kontakt med vatten och suger upp vatten med åtföljande problem, ja.

Men det är även bra ifall frigoliten också slipper stå i vatten och suga upp fukt som försämrar isoleringsförmågan. Så helt onödigt är det inte att ha bra dränering och kapillärbrytande material under frigoliten.

Dock är jag själv av åsikten (min åsikt alltså, inte en säker sanning) att det har gått lite hysteri i detta om tvättad makadam. Själv tror jag att det är förekomsten av någon makadam som saknar nollfraktion i sin siktkurva som är det viktiga, inte om det står "tvättad" på fraktsedeln.


Men jag ser nu att jag skriver ungefär samma som dig, med andra ord bara. :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Som Mikael_L skriver har det blivit hysteriskt det här med tvättad makadam.

Vi kan få en ritning på en grund där färdigt golv ligger 500mm över befintlig mark. 100mm betong, 300mm cellplast och 200mm tvättad makadam. Här har vi alltså 100 mm makadam och 300mm cellplast ovan mark. Var vill konstruktören att fukten ska komma ifrån undrar man. Alternativt har personen aktier i bergtäkten😄
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.