Ska lägga kapillärbrytande skikt i torpargrunden. Den bör ju vara tvättad sägs det för att ge bra effekt. Men jag fick inte tag i tvättad i någon rimlig dimension. Någon som har förslag på hur man bäst går till väga för att själv tvätta makadam? Spolade högen med högtryck, men det blev inte "rent" särskilt djupt.
 
Det finns ingen anledning att tvätta makadamen!
 
Varför inte? Det är en gammal sanning att den ska tvättas men nu har dte kanske ändrats?
 
Har precis fått hem ett lass med otvättad 8/16.

Blir oxå nyfiken är och ska köra ett experiment över natten.

Har fyllt en murarhink med 10 cm makadam, fyllt på så att det täcks med vatten och har sedan toppat med 10 cm makadam till. Över natten ska jag se hur långt kapilärkrafterna har lyft fukten.

Återkommer i morgon...
 
  • Gilla
emilianv
  • Laddar…
Kör det i cementblandaren/tombolan, tar lite tid men det funkar.
 
Köp en billig skottkärra, borra en massa hål, i med gruset och spola med vanlig vattenslang.
Fungerar ypperligt!
 
Eller den här:

71015.jpg
 
Jag hoppade faktiskt också över det där med tvättad makadam när jag dränerade. Det är inte alla stationer som kan erbjuda det heller. Tittar man i någon bok med byggnadslära brukar det dock stå att den skall vara tvättad.

Det viktiga är ju att det inte är en massa finmaterial i den och det beror i sin tur var den är tagen i täkten, vilken krossmetod man använt och hur bråttom de har haft när de kört den i krossen.
 
Det ligger en hög med (otvättad) 8-16 på gårdsplanens om jag hämtar material ur då och då. Det jag upptäckt är att där regnet sköljt bort smutsen torkar den mycket fortare. Där smutsen ligger kvar ligger också fukten kvar. Så idén är nog rätt. Det jag inte förstår är hur de tror att det ska hålla sig rent hela vägen från grustaget till bygget. Det verkar smartare att som trådskaparen tvätta det på plats. Högtryck och någon form av sil känns ju också rätt tänkt. Efter experimenten med högen på gårdsplanen kom jag fram till att man nog kan plana ut högen, spola av den och på så sätt få det översta skicket rent. Det underliggande gruset får tjäna som sil. Hur man gör i nästa steg har jag inte funderat på.
 
Redigerat:
> PCLarsson

Hur gick det med ditt test?
 
Mikael_L
HenrikHuslöse skrev:
Det ligger en hög med (otvättad) 8-16 på gårdsplanens om jag hämtar material ur då och då. Det jag upptäckt är att där regnet sköljt bort smutsen torkar den mycket fortare. Där smutsen ligger kvar ligger också fukten kvar. Så idén är nog rätt. Det jag inte förstår är hur de tror att det ska hålla sig rent hela vägen från grustaget till bygget.
Och sen när man lagt ut den tvättade makadamen som ska utgöra en husgrund, så kör man sen över 6-8 överfarter med en 450kg padda, så är det en massa finmaterial där igen ... :cool:
 
Enklast att lägga ut den otättade makadamen, packa och göra allt klart. Därefter ställa dit en vattenspridare ett par dagar. Då blir översta skiktet rent vilket är det viktigaste.
 
Vi testade att fylla en hink med makadam och sen fylla den med vatten. Det verkade effektivare än högtrycket, stenarna var rena och finmaterialet på botten av hinken. Jag tror jag nappar på idén med den gamla skottkärran. Tack Björn S. Ett hål i botten som man har en propp i, så att man kan tömma ut vattnet. Och så ett galler eller pereforerad plåt i botten riggad med lite luft under så att finmaterialet ligger kvar när man tömmer kärran där makadamen ska vara. I mitt fall i torpargrunden. Onödigt krångligt? Kanske det, men roligt om det funkar ;-)
 
  • Gilla
foppamarcus
  • Laddar…
Många skottkärror blir det! :)
 
Jag har gjort något liknande. Jag hade en grov sikt, som jag hällde upp singlet på. Sedan spolade jag med vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.