Anonymiserad 48587 skrev:
Jag undrar om en vecka eller två hit eller dit verkligen spelar någon roll med tanke på att många spenderar en hel vår-sommarsäsong på att måla huset
Högtryckstvätten förstör panelytan!
 
Jag tvättar inte alls. Har behandlat med järnvitriollösning.
 
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Högtryckstvätten förstör panelytan!
Nejdå, inte om man använder den rätt.
 
  • Gilla
Storfors
  • Laddar…
Nissens
M Meganeoman skrev:
Har snackat med flera nu och alla säger att tvätta är överskattat! De tycker hellre att man bara borstar bort det värsta med en borste!
Måleri affärer säger att man ska tvätta men de vill förståss sälja, sånt är ju svindyrt.
”Alla” säger knappast det. Men det är ju upp till dig, flagar färgen efter ett tag så lär du ångra att du inte tvättade...
 
O Oscar1 skrev:
Luften i dag er mye renere enn før.
Intressant! Vad menar du med "förr"? Är "förr" 1600-tal, 1920, 1970 eller 2000? (såg nu att ditt svar är från 2020 så du kanske inte ens är kvar här, men måste ju försöka fråga...)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När man säger att det är svindyrt att tvätta och hoppar över det undrar jag bara hur snål man är? Vad kostar det, 2-300:- kanske med tvättmedel.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
När man säger att det är svindyrt att tvätta och hoppar över det undrar jag bara hur snål man är? Vad kostar det, 2-300:- kanske med tvättmedel.
Inte för att det är ett skäl till att låta bli, men har man ett högre hus kan ju kostnaden bli lite större om man behöver ställning etc för att göra jobbet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inte för att det är ett skäl till att låta bli, men har man ett högre hus kan ju kostnaden bli lite större om man behöver ställning etc för att göra jobbet.
Jo men det behöver man ju för att måla också.
 
H hempularen skrev:
Jo men det behöver man ju för att måla också.
Ja?

Mitt inlägg var en replik på att Stefan sa att det kostar 2-300kr att tvätta. Det är inte alltid sant.
 
Brukar ta 1 dag. Att tvätta en normal villa.
 
  • Smutsig fasad på en villa nära ett fönster och grund, behöver tvättas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör med högtryckstvätt och varmvatten, ca 40C. MEN jag har ett 60-graders munstycke som ger en extremt bred sprutbild och sprutar alltid i vinkel nedåt.
Lägger på tvättmedlet (målartvätt vid ommålning, hd-grön för underhållstvätt) med skumlans och varmvatten. Sedan gno med borste på långt skaft. Till sist skölj. Fort går det o rent blir det.
För att skada huset med högtryckstvätt måste man köra med ett munstycke med liten spridningsvinkel (läs:alla små skitttvättar) och gå på med alldeles för hög anslagskraft/för nära. Ställer jag ner trycket på min och kör med 60-graders munstycket blir det bara en fin dimma. Jag tvättade även fasaden som är en del av uterummet med den. ;)
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
M Meganeoman skrev:
De jag snackat med och kikat på är gjort för ca. 7-8 år sedan utan fasadtvätt och det ser ut som nytt än!
Har de bara haft tur då?
Målade mitt hus för 15 år sedan , utan tvätt bara borstat . Ser kanon ut fortfarande
 
  • Gilla
Fizziboy och 2 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Målade mitt hus för 15 år sedan , utan tvätt bara borstat . Ser kanon ut fortfarande

Vilken typ av färg använder du på ditt hus?
Det kanske inte var någon mögel och påväxt?
Jag tror för min del att det mest är om det är mögel och sånt som man behöver tvätta ordentligt och spola annars tror jag också att det räcker med borsta av lösa partiklar och eventuellt också gå över ytan med en fuktig trasa så man får bort lite mer damm och sånt.
 
K Nappe 74 skrev:
Vilken typ av färg använder du på ditt hus?
Det kanske inte var någon mögel och påväxt?
Jag tror för min del att det mest är om det är mögel och sånt som man behöver tvätta ordentligt och spola annars tror jag också att det räcker med borsta av lösa partiklar och eventuellt också gå över ytan med en fuktig trasa så man får bort lite mer damm och sånt.
Finns det ens fasader utan mögel/och eller alger? På norrsidan finns det helt säkert.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Finns det ens fasader utan mögel/och eller alger? På norrsidan finns det helt säkert.

O ja, på norrsidan eller delar som är utsatta för skugga brukar det bli sådant men det kan ju också finnas husväggar som är öppet och luftigt placerade och dessutom i söderläge där det förekommer att påväxt inte etableras.
Talar av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.