pelpet skrev:
Fast wi-fi stödjer roaming inom samma SSID. De mobila enheterna byter accesspunkt om det finns en med bättre signal.
Mycket tveksam till det. Jag har provat och tyckte det funkade klart sämre.
I vilken standard hittar du det?

Kör du däremot med olika SSID och anger att du ska prioritera starkare signalstyrka så funkar det ganska bra.
 
Ni har båda rätt. En enhet byter mellan stationer med samma SSID, MEN det är inte bra specat hur det skall gå till. Så det är mycket upp till klienten hur bra det fungerar. Traditionellt så hänger en enhet kvar så länge som det bara går tills det blir helt ohållbart innan den byter. Bytet tog nämligen mera tid förut, och det blev klagomål på "hack" i överföringen med enheter som bytte för aggressivt. Så många/de flesta tillverkarna är nu väldigt konservativa innan roaming.

Detta går dock att lösa på nätverksnivå, men det är inget man har råd med hemma.

Så i många fall så är det som sagt så att man får bättre signalstyrka med flera olika SSID eftersom enheten hellre byter mellan nätverk, en inom nätverk. Men då måste man som sagt hålla reda på och nyckelsätta flera olika nätverk.

Själv så har jag delat upp mellan mina 2.4GHz nätverk på 802.11g och mitt (enda) 5GHz nätverk på 802.11n (ja även 2.4GHz på 'n' har samma SSID). Jag ser gärna att enheterna använder det "snabba" nätet så länge och så aggressivt som det går. De "långsamma" får kvitta. (Har totalt tre olika APer. Skulle nog kunna skippa en av dem, men orkar inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.