Jag har i dag två trådlösa nätverk i huset

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kan jag göra för att:

1 - Skriva ut på båda skrivarna oavsett var jag sitter med min bärbara
2 - Se på dokument/foton/filmer som ligger på 3TB:aren i MacMinin

Har för mig att man ska kunna dribbla med nätmasken på något sätt...
 
Ser att MacMinin fick fel IP, ska vara 192.168.1.222
 
Det enklaste är väl att bara låta den ena routern agera DHCP?

Stäng av DHCP i Asus:en, koppla "inkommande" till Asus:en på LAN-sidan på Huawei:en. Använd bara ett nät, t ex då
192.168.1.1-200.

Då borde det inte vara nåt problem med en gemensam IP-skrivare.
 
På grund av betong valv så har jag problem att få näten att nå genom hela huset så det behövs två nät. Skulle iofs kunna köpa en extender men om det går att fixa genom att ändra nätmaskerna eller nåt sånt så sparar man ju fort en femhundring...
 
Jo, klart du ska ha två routrar.
Jag menar att du lägger dem med samma SSID och stänger av DHCP:n i den ena routern, då kan du dessutom fritt "roama" mellan dem.

Bor själv i stenhus som är idiotiska 28 meter långt, så jag har gjort så: en router i var halva av kåken, en CAT-kabel emellan bara (Mycket, mycket bättre än alla extenders i världen - som ju bara drar ner hastigheten...).

En sajt med guide här, men det finns fler.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Bara för att understryka. Det är onödligt komplicerat att ha en massa olika IP-nät i ett litet hemmanät. Man behöver inte routingfunktion för det. Kör istället hela ditt hus som ett IP-nät. Låt en burk agera DHCP (typiskt den burk som också gör NAT) och låt resten av grejjorna ha samma nätverk. (T ex 192.168.1.X/24 eller nätmask 255.255.255.0)

Eftersom du kör ett ethernet mellan alla grejjor (som grej räknas de trådlösa accesspunkterna) så klarar du dig med ett IP-nät. Ethernet är gjort så att även om du kopplar ihop flera switchar efter varandra så hittar ethernetramar till alla anslutna burkar ändå. (Nåja, det är lite mer komplicerat än så, men inte i ett hemmanät).

Om du gör så så kommer det att bli mycket enklare och alla enheter kan nås från alla ställen. (Mycket större bryggkopplade nät är inget problem. Hela Chalmers var t ex iaf på nittiotalet ett bryggkopplat nät med säkert tiotusen datorer... Så det funkar garanterat hemma :))
 
Håller med tidigare.
Stäng av DHCP-funktionen i Asus-routern, koppla sladden från Huawei-routern i en LAN-port på Asus-routern istället för WAN-porten (en korsad kabel kan behövas), sätt samma SSID och lösenord på båda trådlösa näten, och använd samma IP-nät i hela huset.
 
Med den sekundära routern i DHCP AV läge så blir den i princip en extender vilket är det TS vill ha, så läs in dig på det och följ råden som skrivits tidigare i tråden...
 
johan.d.hallin skrev:
Med den sekundära routern i DHCP AV läge så blir den i princip en extender vilket är det TS vill ha, så läs in dig på det och följ råden som skrivits tidigare i tråden...
Njae, med en generös tolkning av "i princip" så ja, men jag håller gärna isär begreppen (fast ansluten) "accesspunkt" och "range extender" eftersom de arbetar på helt olika sätt, och med olika för och nackdelar.

Flera accesspunkter är rätt om man har för dålig signalstyrka/täckning. Se till att de ligger på helt olika frekvenser s.a. de inte stör ut varandra (1,6,11 är de enda användbara kanalerna i 2.4GHz-bandet, eftersom kanalerna överlappar stort).
 
Givetvis skiljer det men jag tycker nivån ska hållas hög så att många förstår. Principiellt tror jag vi alla vill få fram att det ska vara ett nätverk, inte två! :)
 
johan.d.hallin skrev:
Givetvis skiljer det men jag tycker nivån ska hållas hög så att många förstår. Principiellt tror jag vi alla vill få fram att det ska vara ett nätverk, inte två! :)
Så enkelt som möjligt, men inte enklare. Range extenders och accesspunkter är två helt olika saker, och skiljer man inte på dem så kan man ge sig på att någon köper fel grej. Det har hänt flera gånger förut.
 
johan.d.hallin skrev:
Givetvis skiljer det men jag tycker nivån ska hållas hög så att många förstår. Principiellt tror jag vi alla vill få fram att det ska vara ett nätverk, inte två! :)
Det är ju bra om många förstår men framförallt ska det vara korrekt. Det här är dessutom internet. Fattar man inte får man googla eller fråga.
 
Hej,
har ung samma situation.
"Main" router Huawei B593 som agerar DHCP och Wifi, TP-Link homeplug för "trådat" nät, 1 TP-Link homeplug extender för utökning av Wifi på bottenvåning och en TP-Link extender för utökning av Wifi över hela tomten.
Dock har jag 3 olika SSID med samma lösen, eftersom Wifi inte stödjer roaming.
På det sättet blir det lätt att byta åtkomst beroende på signalstyrka.
 
Fast wi-fi stödjer roaming inom samma SSID. De mobila enheterna byter accesspunkt om det finns en med bättre signal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.